RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven ActionCarrefourPrimarkTakko Fashion
  • Onderwerpen MarketingRetailDetail Day
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Retail Marketing Day 2025: “Het taboe over discount is weg”

icon
Algemeen29 september, 2025

Discount lijkt de enige wereld waar het nog goed gaat in retail. Op de Retail Marketing Day kwamen enkele succesvolle discounters duiding geven bij hun strategie. Een voor de hand liggende conclusie: eenvoud wérkt.

“We houden van focus”

Als je het wil hebben over het succes van discount, dan kan je niet om het fenomeen Action heen. In de presentatie van regional country director Bart Raeymaekers maakten niet alleen de cijfers indruk – niet iedereen kan een gemiddelde jaarlijkse groei van 22% voorleggen – maar ook de processen daarachter: “We houden van focus. Eén merk, één winkelbeleving, één operationeel model.” En dat in 14 landen intussen. En ook: “We zijn een inkoopgedreven organisatie.” Maar dat het voortdurend wisselende assortiment – 90% hetzelfde in elk land – wordt aangestuurd door slechts 18 inkopers op de centrale, verbaasde de collega-retailers nog het meest.

“AI, uw nieuwe collega”

Naast discount is er in retail (en elders) nog zo’n buzzword dat op elk event terugkomt: artificiële intelligentie, en dan meer bepaald agentic AI. Niet alleen verandert zoekgedrag door AI, ook kunnen chatbots helpen met het retourproces, of bij cross selling, weet Yasin Hadnan van CM.com. Uit een kleine rondvraag in de zaal blijken nog veel bedrijven niet op de hoogte, ondanks de hype, maar achterblijven is geen optie: “Start klein. Begin met het bouwen van een eenvoudige chatbot. Benut de data waarover je beschikt. Kennis zit vaak gespreid in de organisatie. Een AI agent bouwen is als het aanwerven van een nieuwe collega.”

“Kleiner winkelformat op komst”

Eenvoud is ook een factor achter het succes van Primark, met een assortiment van tijdloze basics die geproduceerd worden door vaste partners met langetermijncontracten. Retailers zetten wel degelijk grote stappen naar een meer duurzame en sociale mode-industrie, benadrukte head of sales Olivier Crépin. Acht grote winkels heeft de Ierse retailer momenteel in België, en die presteren beter dan het groepsgemiddelde. Of dat er nog meer kunnen worden? “In Portugal testen we nu een compacter winkelformaat, geschikt voor wat kleinere steden. Ik zou het wel interessant vinden om dat ook naar België te kunnen brengen.”

“De gewone dingen goed doen”

Takko Fashion is nog vrij onbekend in België, maar met meer dan 2000 winkels in 17 landen is het Europees geen kleine speler. Country manager Benelux Erwin Rutten nam graag de gelegenheid te baat om de kwaliteitsdiscounter voor te stellen. “Als je woont waar we zitten, dan ken je ons, anders niet.” Het vrijkomen van Blokker-panden gaf de keten recent vooral een boost in Nederland, maar ook in België staat expansie met een vernieuwd winkelconcept op de agenda. “We willen de gewone dingen goed doen. Onze winkels zijn het belangrijkste contactpunt – onze beste winkel is die in De Panne – maar ook de app Takko Friends komt nu naar België.” En wat betekent die vreemde naam? “Niemand weet waar die vandaan komt.” Tja.

“De folder krimpt maar verdwijnt niet”

Carrefour is geen discounter, maar werkt wel hard aan de prijsperceptie in een markt waar de promotionele agressiviteit enkel is toegenomen. “We moesten reageren”, aldus Operational Customer Marketing Director Dave Froidcoeur. Er volgden koopkrachtcampagnes, themafolders en grote activatiecampagnes zoals Scan Mania. Maar het aantal folderpagina’s verdubbelde, met een hogere foutenlast tot gevolg, en heel wat frustratie in de interne organisatie. Samen met AddRetail startte de retailer een transformatieproject, toegelicht door consultant Jeroen Huys. De papieren folder kromp naar 12 pagina’s voor de hypermarkten en 8 voor Market, andere promo’s vinden klanten nog online en in de app. Dat leidt tot 36% minder fouten en een verbeterde prijsagressiviteit, met de introductie van de sympathieke Prijsbijter als kroon op het werk. De folder verdwijnt hier niet helemaal, zoals in Frankrijk, maar personalisering is de toekomst.

“De schaamte is verdwenen”

Conclusies? “De schaamte om bij discounters te winkelen is verdwenen, mede door de huidige geopolitieke en economische context. Deze groei is niet nieuw – Aldi is hier al sinds de jaren 80 – maar de tijdsgeest is nu gunstig”, aldus dagvoorzitter Gino Van Ossel. “En de kern van het discountmodel is eenvoud. Er is een enorme drang naar expansie bij alle discounters, wat direct gekoppeld is aan schaalvoordelen. Die snelle groei leidt tot veel mogelijkheden voor interne promotie. Diversiteit is voor discounters een vanzelfsprekendheid, net als duurzaamheid en e-commerce. Discounters positioneren zich steeds meer als aanbieders van kwaliteit. Agentic AI zal een zeer sturende rol gaan spelen in retail, maar de adoptie gebeurt met verschillende snelheden, denk aan content marketing en veranderend zoekgedrag. Tot slot gaat het altijd om “value for money”:  van “hoe meer, hoe beter” gaat het naar effectieve prijscommunicatie, en dat is een continu leerproces.

Volgende afspraak: 20 november

Mis zeker het volgende RetailDetail event niet: de RetailDetail Night is immers hét jaarlijkse eindejaarsfeest van de retailsector in de Benelux. Kom op donderdag 20 november netwerken met meer dan 400 retailprofessionals in de unieke Handelsbeurs te Antwerpen. Bestel tijdig een individueel ticket, of een gepersonaliseerde tafel (10 personen) voor uw bedrijf. Meer info via onderstaande knop.

Ik ben benieuwd naar het programma van de RetailDetail Night 2025
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen14 november, 2025
    Google start met AI-shoppen in de VS

    Google activeert AI-gestuurd shoppen in de VS, inclusief de mogelijkheid om automatisch te bestellen bij prijsdalingen. Search AI-Mode en Gemini putten uit de productinformatie die webwinkeliers al jaren uploaden naar Google Shopping.

  • icon
    Algemeen14 november, 2025
    Wibra eindigt het jaar met 71 Belgische winkels

    Wibra heeft de expansie in België dit jaar flink versneld: met de opening van een nieuwe winkel in Zemst afgelopen week klokt de discounter af op 71 vestigingen.

  • icon
    Algemeen13 november, 2025
    Europa keurt heffing op kleine pakketjes goed

    De kogel is door de kerk: de EU-ministers van Financiën hebben een voorstel goedgekeurd om ook op pakketjes van minder dan 150 euro douanerechten te heffen. En daar blijft het mogelijk niet bij…

Evenementen
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Wonen15 oktober, 2025
    Leen Bakker wil nu ook 35 Nederlandse winkels sluiten
  • icon
    Food3 november, 2025
    Albert Heijn verlegt promotionele grenzen met ‘2+5 gratis’-actie
  • icon
    Algemeen28 oktober, 2025
    ChatGPT krijgt een Paypal-betaaloptie
  • icon
    Wonen30 oktober, 2025
    Ex-uitbaters Blokker lanceren eigen formule: Allesz
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN