RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen FaillissementInflatie
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Stijgende kans op grote faillissementen in retail”

icon
Algemeen24 juli, 2023
Shutterstock.com

Ondanks hogere omzetten komen veel retailers financieel in de knel, omdat ze kampen met stijgende kosten en zware schulden. Kredietverzekeraar Allianz Trade waarschuwt voor een golf aan faillissementen.

“Zeer moeilijke periode”

“Met veel retailers gaat het slecht, ook al zien ze hun omzet stijgen. Velen kampen met een hoge voorraad die mogelijk tegen dumpprijzen de markt op moet. In alle gevallen gaan ze er op achteruit”, zegt Johan Geeroms van Allianz Trade. De omzetstijgingen zijn immers puur te danken aan prijsverhogingen: de volumes dalen terwijl de kosten stijgen. Veel retailers hebben bovendien een grote schuldenlast en kunnen door de stijgende rente moeilijker aan hun verplichtingen voldoen.

Europees onderzoek van kredietverzekeraar Allianz Trade toont een paradoxaal beeld van de gezinsbestedingen: consumenten besparen op dagelijkse behoeften als voedsel, elektriciteit en benzine, maar geven tegelijk meer geld uit aan auto’s, apparaten, meubels, kleding en speelgoed. Alleen kan die groei van de bestedingen de zorgen in de retailsector niet wegnemen: “Integendeel. We voorzien een zeer moeilijke periode. De retail heeft genoeg andere zorgen. Kijk naar het tekort aan personeel, de stijgende lonen, de hogere energiekosten. Voor veel producten zijn die hogere kosten niet zomaar door te rekenen naar hogere prijzen.”

Mode, warenhuizen en e-commerce

Financieel komen retailers in de knel, aldus Geeroms. “Ze hebben het geld niet voor noodzakelijke investeringen, zoals digitalisering die van levensbelang is.” Hij wijst op grote retailers die recent in de problemen kwamen: Scotch & Soda, de Score Groep, fietsenfabrikant VanMoof, en begin dit jaar het faillissement van Makro in België.

“Volgens onze researchafdeling is de kans op grote faillissementen (bedrijven met een jaaromzet vanaf 50 miljoen euro) sterk gestegen. Vorig jaar waren dat 16 concerns met een totale omzet van meer dan 5 miljard en het gaat steeds harder. Alleen al in het eerste kwartaal van dit jaar 11 gevallen waarbij 2,4 miljard euro verloren ging. Juist die grote ketens en merken moeten veel investeren. Vaak hebben ze al een grote schuldenlast. Door de stijgende rente, bovenop alle andere stijgende kosten, wordt het steeds moeilijker om aan de verplichtingen te voldoen.” Volgens Allianz Trade lopen modeketens, warenhuizen en e-commercespecialisten het grootste risico.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?

    De volgende generatie kunstmatige intelligentie zal niet enkel antwoorden geven, maar ook autonoom taken uitvoeren. ‘Agentic AI’ – zelfredzame, doelgerichte AI – belooft het retaillandschap ingrijpend te veranderen. Maar is de sector daar klaar voor?

  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Bijna alle Belgische webshops overtreden de wetgeving

    Zo goed als alle Belgische webshops die doe-het-zelfmateriaal, speelgoed of babyartikelen verkopen, overtreden de wetgeving. De meeste handelaars passen hun webwinkel na een waarschuwing wel aan.

  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    “Shoppers gaan vreemd met AI”: de toekomst van retail in zes disrupties

    Consumenten gaan vreemd met AI en kiezen voor huismerken waar ze kunnen. Gelukkig kunnen retailers nog geld verdienen aan andere dingen dan retail. Bain & Company schetst zes trends die de sector de komende tien jaar kunnen hertekenen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN