RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven BricoMaxedaPraxis
  • Onderwerpen InterviewRetailDetail Omnichannel Congress
  • Geografie Benelux
  • Personen Erik Cuypers
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Omnichannel is bullshit”, zegt Maxeda-CIO Erik Cuypers

icon
Doe-Het-Zelf/Tuin9 februari, 2023

“Stop in ‘s hemelsnaam met omnichannel”, vindt Erik Cuypers, CDO en CIO bij Maxeda DIY. De groep boven Brico en Praxis ziet alleen maar klanten: “Nog nooit kwam er een klant met de tattoo ‘ik koop online’ binnen.”

Alleen een omniconsumer

Dat Cuypers niet gelooft in omnichannel is zacht uitgedrukt. Waarom precies legt hij uit op het RetailDetail Omnichannel Congress. “Het begrip is bullshit. Er zijn alleen maar klanten, geen ‘online klanten’ of ‘offline shoppers’. Zeg daarom ook niet omnichannel maar omniconsumer, want het is uiteindelijk puur om die consument dat het draait.”

Van die ‘omniklanten’ heeft Maxeda DIY er acht miljoen. Om het werkelijk rond hen te laten draaien, verzamelt de bouwmarktgroep onder andere 360°-feedback en heeft het zijn loyalty-app. “De meest gedownloade app na Google”, maakt Cuypers zich sterk. Vorige maand lanceerde het bedrijf ook een eigen marktplaats. Zo kunnen Brico en Praxis echt een one-stop-shop worden: dankzij de verkooppartners telt het assortiment 100.000 nieuwe SKU’s, en dat zal blijven groeien.

Processen worden vergeten

“We zijn bezig met web 3.0. Het is vandaag werkelijk de tijd van AI, bovenal van data. Iedereen zegt wel dat ze met data bezig zijn, maar dat zijn ze helemaal niet”, zegt Cuypers, die zich bij Maxeda toelegt op een data-driven, smart supply chain. “Je moet vijf jaar vooruitkijken – want over vijf jaar is de smartphone er al niet meer.”

Transformeren doe je volgens de CIO langs drie assen: de processen, de beleving en nieuwe operationele modellen. Je moet alle drie tegelijk aanpakken, maar vooral dat laatste is moeilijk. Zeker fysieke retailers hebben nog steeds een afstand en omarmen data nog te weinig. “Echt durven disrupten doet pijn. Dus wordt ingezet op experience, want dat is makkelijker. En de processen worden vergeten.”

De doe-het-zelfmarkt heeft het extra moeilijk omdat het een slow-mover is. “De omloopsnelheid is beperkt. Een grasmachine koop je niet om de drie maanden. Sommige vijzen in onze stock verkopen we eens in de twee jaar. Wij hebben een veel complexere logistieke keten. Plus, de stock in de reisindustrie kan op één usb-stick, dat scheelt”, weet Cuypers, die eerder ook bij Thomas Cook werkte.

“Omnichannel is dood”

Door een platform te creëren, verkopen leveranciers van Brico en Praxis nu direct aan de klant. Dat scheelt een hoop, zeker in de toeleveringsketen. Het is dan wel des te belangrijk om de vraag te kunnen inschatten. Cuypers is daarom gepassioneerd door data science: “Wij weten hoe groot iemands tuin is. We kunnen het surfgedrag van maanden combineren met het zoekgedrag op de website. Zo hoeven we content niet te personaliseren, maar kunnen we profileren.”

“Bijvoorbeeld: de iPhone heeft een meettool. Koppel dat als klant aan onze databank met parket, kies je parket en de afmetingen komen er vanzelf bij. De juiste hoeveelheid parket staat binnen de 24u klaar. Dat is fantastische experience, en heeft het ons iets gekost? Nee, want alles is voorhanden.” Of dat dan geen omnichannel is? Nee, dat is gewoon de klant volgen, klinkt het heftig: “Stop nu eens met die omnichannel. Omnichannel is dead.”

Erik Cuypers komt spreken op het RetailDetail Omnichannel Congress op 23 maart, net als Wim Mathues (Decathlon), Frederik De Vetter (Media Markt) en tal van anderen.

Klik hier voor meer info en tickets.
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

“Stop in ‘s hemelsnaam met omnichannel”, vindt Erik Cuypers, CDO en CIO bij Maxeda DIY. De groep boven Brico en Praxis ziet alleen maar klanten.

Meer Doe-Het-Zelf/Tuin
Bekijk meer
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin21 maart, 2023
    Kingfisher en Mr. Bricolage bundelen de inkoop

    Kingfisher gaat samen inkopen met Mr. Bricolage. Kingfisher is nochtans zeven keer groter dan zijn Franse concurrent.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin3 februari, 2023
    Casino wil Jardiland en Boulangerie Louise overnemen

    Casino voert overnamegesprekken met Teract, een Franse retailgroep met verschillende tuinformules en biowinkels. Onder andere Jardiland en Boulangerie Louise zijn ook actief in Wallonië.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin2 februari, 2023
    Brico en Praxis lanceren eigen doe-het-zelfmarktplaats

    Maxeda DIY, de groep boven Brico, BricoPlanit en Praxis, lanceert een onlinemarktplaats voor haar winkelketens. Het wordt naar eigen zeggen het eerste doe-het-zelfplatform in de Benelux.

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen24 februari, 2023
    Hoe eBay verloren klanten wil terugwinnen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
  • icon
    Mode1 maart, 2023
    Scotch & Soda staat in de etalage
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN