BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Lid worden
  • Inloggen user
  • News
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
  • Food
  • Mode
  • Wonen
  • Elektro
  • Schoonheid/verzorging
  • Doe-Het-Zelf/Tuin
  • Vrije tijd
  • Algemeen
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Companies CeconomyMedia Markt
  • Geografie DuitslandNederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Media Markt verkoopt tegenwoordig 40% minder online

iconElektro13 mei, 2022
Shutterstock.com

Ceconomy, de holding achter Media Markt en Saturn, zag zijn omzet in het tweede kwartaal met 19% stijgen. De groei is te danken aan fysieke winkels en dienstverlening, want online kelderden de verkopen met 40%.

Elders zoeken naar marge

In het tweede kwartaal steeg de omzet van Ceconomy met 18,8% tot 5 miljard euro. Het eerdere operationele verlies van 146 miljoen euro is nu wel meer dan gehalveerd tot 62 miljoen euro onder nul. Dat is weliswaar vooral te danken aan Duitsland en Nederland, die in 2021 nog in lockdown waren en dus een zwakke vergelijkingsbasis vormden.

Over de hele eerste jaarhelft steeg de omzet licht met 2,1%, terwijl ook de brutowinst met een bescheiden 12 miljoen euro aandikte tot 212 miljoen euro. De brutomarge verbeterde met 2,2 procentpunt tot 17,1%, dankzij meer fysieke verkopen en een grotere omzet uit diensten. Services en ‘solutions’ bezorgden 54,5% meer omzet en waren goed voor 6,1% van alle omzet in het tweede kwartaal. Door de sterke inflatie maar ook hoge concurrentiedruk kon Ceconomy de prijzen moeilijk verhogen en daardoor zakte de marge op elektronica.

Online over hoogtepunt heen

Vandaag komt een kwart van alle omzet uit online verkopen, voor de coronapandemie was dat nog maar 14%. Dat kwart is wel fors minder dan tijdens de lockdownperiodes, toen een derde van alle verkopen online gebeurden. De online verkopen kelderden in het tweede kwartaal met liefst 40% tot 1,26 miljard euro. In het voorbije halfjaar zakte de online omzet met 28%.

Dat Media Markt en Saturn online een sterke terugval meemaken, viel niettemin te verwachten. Mensen keerden terug naar de fysieke winkels door de coronaversoepelingen en de records van vorig jaar worden niet meer gehaald. Andere retailers, van Nike tot Bol.com, zien (in mindere mate) hetzelfde fenomeen.

Nederland krijgt nieuwe ruggengraat

Voor het hele jaar verwacht Ceconomy een lichte omzetgroei en vooral een duidelijke verbetering van de winstcijfers. Het bedrijf heeft namelijk geen last van de oorlog in Oekraïne en met de voorraden gaat het tegenwoordig iets beter, al vormen de lockdowns in China een nieuwe uitdaging. De elektronicaketens zetten daarom in op grotere voorraden, meer verschillende leveranciers en omnichanneloplossingen.

In april krijgt Nederland als eerste zijn ‘Omnichannel Spine’: een informaticasysteem dat de logistiek, informatica en bestelprocessen over alle kanalen heen linkt en synchroniseert. Het moet een mijlpaal worden voor het bedrijf. In de tweede jaarhelft gaat de groep bovendien 120 winkels renoveren.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Ceconomy, de holding achter Media Markt en Saturn, zag de omzet in het tweede kwartaal met 19% stijgen. De groei is te danken aan fysieke winkels en dienstverlening, want online kelderden de verkopen met 40%.

Meer Elektro
Bekijk meer
  • iconElektro11 mei, 2022
    Elektrogroothandel Cebeo levert in Brussel per fiets

    Ook grossisten beginnen met de fiets te leveren: elektrodistributeur Cebeo bezorgt een deel van de bestellingen in Brussel per cargobike.

  • iconElektro4 mei, 2022
    Fotografiewinkels Calumet worden CameraNU.nl, ook in België

    De winkels van Calumet Photographic gaan verder onder de naam CameraNU.nl. Er staat ook expansie in België op het programma.

  • iconElektro26 april, 2022
    Meta opent fysieke VR-winkel

    Meta opent een eerste fysieke winkel: in Silicon Valley kunnen consumenten binnenkort VR-brillen en metaverse-technologie uitproberen.

Evenementen
  • 9
    jun
    Future of Food
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood27 mei, 2022
    Quick commerce krijgt klappen: nog twee flitsbezorgers moeten inkrimpen
  • iconFood25 mei, 2022
    Colruyt toont geen prijsreacties op concurrenten meer
  • iconMode25 mei, 2022
    Stormloop op dubbel zo dure handtassen van Chanel
  • iconAlgemeen25 mei, 2022
    Drones beleveren 4 miljoen huishoudens voor Walmart
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • linkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be