RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Albert Heijn trekt naar Duitsland vermomd als gemakswinkel

icon
Food25 augustus, 2011

Bij de toelichting van de, overigens ontgoochelende, kwartaalcijfers van Ahold, kondigde topman Dick Boer aan dat de supermarktgroep naar Duitsland trekt. De holding wil zo snel als in de tweede helft van 2012 met het convenience-enseigne ‘AH to go’ zijn intrede maken in het buurland. Een interessant spoor, meent Vlerickprofessor Gino Van Ossel.

‘AH to go’

De supermarktholding zal in Duitsland opteren voor het ‘AH to go’-format, omdat die gemakswinkels naar eigen zeggen een speerpunt voor groei zijn. “AH to go moet je eigenlijk bekijken als een foodservice. Het concept is wat minder duur dan pakweg Exki, maar nog meer gericht op onmiddellijke consumptie dan Carrefour Express of Delhaize Shop&Go”, legt professor Van Ossel uit.

Het aanbod van een AH to go-winkel bestaat uit drie deelassortimenten: binnen de voeding kun je een soort “lekker voor nu”- en een “lekker voor later”-assortiment onderscheiden. Het eerste is voor onmiddellijke consumptie, terwijl het tweede later op dezelfde dag wordt gebruikt. Daarnaast telt een AH to go nog zowat 1.000 artikelen voor depannage, zoals koffie, tandpasta of een ontbrekend ingrediënt.

Albert Heijn heeft niettemin gauw begrepen dat het bulk van de aankopen voor onmiddellijke consumptie diende en daar de klemtoon op gelegd. De winkels bevinden zich dan ook op plaatsen waar veel mensen passeren zoals in stations, in drukke stadscentra, in ziekenhuizen, op Schiphol en op bedrijventerreinen. Zo heeft AH een overeenkomst met de Nederlandse spoorwegen gesloten voor een vaste plek op treinstations.

Onder de radar van de discounters

En dat allemaal op een verkoopoppervlakte van gemiddeld 125 m² (tussen de 75 en 175m²). Wat onmiddellijk mede verklaart waarom Aholds keuze op dit concept viel voor de Duitse markt. “Door de beperkte oppervlakte is AH to go voor Ahold vrij gemakkelijk uit te rollen. Het zal niet zo moeilijk zijn om geschikte panden of vergunningen te krijgen voor AH to go in Duitsland en een natuurlijke groei is heel goed mogelijk. In tegenstelling tot heuse supermarkten, waarbij je al echt tot overnames moet overgaan om goede locaties te vinden”, aldus Gino Van Ossel.

Ook de investering is tamelijk bescheiden. Aangezien het om een foodserviceconcept gaat, in de trant van een uitgebreide broodjeszaak, is het marketing-technisch een heel ander verhaal dan als Ahold de Duitse supermarkten zou gaan beconcurreren. Van Ossel ligt toe: “Bij AH to go is lokale marketing van belang. Uitgebreide foldercommunicatie of zelfs het bonuskaartsysteem hoeven niet meteen. Zelfs met slechts een aantal kleine, strategisch gelegen winkels kun je iets betekenen.”

Grotere supermarkten komen er bewust niet, claimt Ahold. Een logische zet, gezien de sterkte en de populariteit van de discounters in Duitsland. AH to go is voor Albert Heijn de enige manier om de prijsstrijd in Duitsland te ontwijken. “Aangezien het een serviceconcept is, concurreert ‘AH to go’ niet met de supermarkten”, klinkt het in Zaandam.

 

Ook België potentieel

Net zoals in België het geval is, beoogt Albert Heijn in eerste instantie steden die dicht in de buurt van de Nederlandse grens liggen, zoals Düsseldorf en Keulen in Noordrijn-Westfalen. Maar voor de rest moet de zet volledig los worden gezien van Albert Heijn in België, vindt de Vlerickprofessor: “Ahold kan financieel met gemak twee zo’n projecten tegelijkertijd laten lopen. Het zijn twee totaal onafhankelijke sporen.”

Ook bij Albert Heijn menen ze dat AH to go en AH België niks met elkaar van doen hebben. Meer zelfs, AH to go zou zelf ook wel eens naar België kunnen komen. “Het ‘AH to go’-format is ondertussen meer dan 10 jaar oud en heeft in Nederland zijn succes bewezen. In de eerste helft van 2012 zullen we de winkels vernieuwen, maar het is onderhand ook tijd om internationaal te gaan. In de VS is geëxperimenteerd met twee ‘Giant to Go’-winkels, terwijl bij Scandinavisch joint venturebedrijf ICA een ‘ICA to go’-experiment loopt. Ook in een eventuele uitrol in België zijn we zeker geïnteresseerd”, aldus PR-verantwoordelijke Jochem van Laarsschot.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN