RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Aldi
  • Onderwerpen In beeldinnovatiewinkelconcept
  • Geografie Nederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

In beeld: Aldi opent kassaloze Shop&Go in Utrecht

icon
Food18 juli, 2022

Na maanden van testen opent de eerste kassaloze Aldi Shop&Go van het Europese continent woensdag voor het grote publiek. Een pilootproject, benadrukt de retailer, van een uitrol is nog lang geen sprake.

Geen hybride model

Klanten van de Aldi Shop&Go aan de Lange Viestraat in Utrecht hoeven niet meer aan te schuiven aan de kassa: die is er namelijk niet. Dit is de eerste “app-only” Aldi op het Europese vasteland. Shoppers moeten de app downloaden en hun kredietkaartgegevens toevoegen. Aanmelden om de winkel binnen te komen gebeurt via een QR-code, zoals bij Amazon Go. Aldi koos niet voor een hybride model: zonder app kom je er niet in.

Vervolgens kan je de producten meenemen die je wil. 475 camera’s en 450 weegschalen registreren je aankopen. Om de winkel uit te lopen scan je opnieuw een QR-code. De betaling volgt automatisch. “We willen de winkelervaring voor onze klanten zo eenvoudig mogelijk maken,” zegt Jan Oostvogels, de Belg die sinds 2020 CEO is van Aldi Nederland. “Dit project past perfect binnen onze kernwaarden.”

Het project ging veertien maanden geleden van start. Omdat Aldi Nord de kennis niet zelf in huis heeft, ging de retailer in zee met technologische partner Trigo Vision. De keuze voor Utrecht is ingegeven door de nood aan een ‘high traffic’-locatie, en doordat Nederlanders affiniteit hebben met technologie.

Privacy voor alles

Dit is een pilootproject, benadrukt Oostvogels. “Jullie zien hier geen 100% afgewerkt product. Het is een zelflerend systeem, gebaseerd op artificiële intelligentie. We hebben het uitgebreid getest op kinderziektes en gaan dit samen met onze klanten slimmer maken door meer data toe te voegen.”

De grote uitdagingen voor Aldi zijn veiligheid en privacy. “Bijvoorbeeld: hoe garandeer je dat een minderjarige hier geen alcohol kan kopen? We hebben wijn en bier in een afzonderlijk gedeelte van de winkel gezet, achter een extra poortje. Hier checken we je leeftijd.”

Omdat Aldi camera’s gebruikt, moet privacy 300% oké zijn, aldus Oostvogels. “We doen op geen enkele manier aan persoonlijke identificatie. Evenmin gebruiken we gezichtsherkenning of oogscans. De camera’s volgen enkel de beweging van de mensen en artikelen. Alle data verdwijnen weer na de winkeltrip.”

Nergens zo makkelijk

“Je kan nergens zo eenvoudig je boodschappen doen”, claimt de topman. Dat klopt zeker, al voelt het een beetje ongemakkelijk dat je tijdens het winkelen niet kan zien wat het systeem aan aankopen heeft geregistreerd – je kan dus ook je budget niet in het oog houden zoals bij een klassieke zelfscan. “Daar werken we aan”, zegt de retailer. Ook andere betaalmogelijkheden dan de kredietkaart zullen worden toegevoegd.

Aldi kondigde de plannen voor een kassaloze winkel in Utrecht al aan op 1 oktober 2021. Normaal zou de winkel begin 2022 de deuren openen, maar het testen nam meer tijd in beslag. “We zijn zonder duidelijke tijdslijn in dit project gestapt, er is dus geen sprake van vertraging”, zegt Oostvogels. Hij wil de tijd nemen voor een evaluatie. “We gaan bekijken wat we op termijn hiermee kunnen doen in de rest van onze winkels.”

In het spoor van Amazon

Sinds de opening van de eerste Amazon Go in 2018 testen wel meer retailers kassaloze of onbemande winkelconcepten. Ze hopen op deze manier consumenten een naadloze winkelervaring te bieden in combinatie met uitgebreide openingsuren. De verwachtingen van shoppers liggen immers steeds hoger, maar retailers kampen met personeelskrapte en hoge loonkosten. 

In het Verenigd Koninkrijk heeft Aldi Süd ook al een erg vergelijkbare kassaloze Shop&Go winkel: die was aanvankelijk enkel open voor medewerkers, maar opende in januari in Greenwich (Londen) voor het grote publiek. “We zijn er uiteraard een kijkje gaan nemen, maar ons project is onafhankelijk van wat de collega’s van Aldi Süd doen.”

Ook Tesco en Sainsbury hebben Britse kassaloze winkels geopend. Tesco gebruikt de technologie van Trigo, net als Netto en Rewe in Duitsland. Sainsbury maakt gebruik van Amazon Go technologie. Albert Heijn gebruikte voor z’n kassaloze AH to go containerwinkel technologie van AiFi. In Parijs opende Carrefour Flash 10/10, waar shoppers maar tien seconden nodig hebben om te winkelen, en nog eens tien seconden om te betalen. En in Gent test Colruyt een onbemande winkel met de naam Okay Direct. De Belgische retailer ontwikkelde daarvoor zelf de technologie.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Na maanden van testen opent de eerste kassaloze Aldi Shop&Go van het Europese continent woensdag voor het grote publiek. Een pilootproject, benadrukt de retailer, van een uitrol is nog lang geen sprake.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food23 maart, 2023
    Vakbonden én politiek nemen franchisemodel onder vuur

    De ingrijpende hervormingsplannen bij Delhaize lokken steeds meer politieke reacties uit. Daarbij deinzen politici er niet voor terug om het franchiseconcept fundamenteel in vraag te stellen.

  • icon
    Food23 maart, 2023
    Carrefour gaat tot 2026 door met CEO Bompard

    De Franse retailreus Carrefour heeft het contract van zijn CEO Alexandre Bompard met drie jaar verlengd. Als het nieuwe contract in 2026 afloopt, zal Bompard er negen jaar de touwtjes in handen hebben gehad.

  • icon
    Food23 maart, 2023
    Uitputtingsslag bij Delhaize: helft winkels dicht, versdepot geblokkeerd

    66 geïntegreerde filialen van Delhaize zijn vandaag open, waaronder bijna alle Vlaamse winkels. Maar door acties in het vers-distributiecentrum in Zellik krijgen de supermarkten geen verse voeding aangeleverd.

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen24 februari, 2023
    Hoe eBay verloren klanten wil terugwinnen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
  • icon
    Mode1 maart, 2023
    Scotch & Soda staat in de etalage
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN