BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Lid worden
  • Inloggen user
  • News
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
  • Food
  • Mode
  • Wonen
  • Elektro
  • Schoonheid/verzorging
  • Doe-Het-Zelf/Tuin
  • Vrije tijd
  • Algemeen
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
user
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Auchan, Casino en Metro vormen nieuwe inkoopalliantie

iconFood2 juli, 2018

De Franse retailkleppers Auchan, Casino en Schiever gaan in zee met Metro om een nieuwe inkoopgroepering te creëren. Via de alliantie, Horizon genaamd, zullen de supermarktketens zowel in Frankrijk als daarbuiten samen inkopen. 

 

Al schrap voor onderhandelingen 2019

De nieuwe inkoopcentrale moet het volgens de stichtende leden mogelijk maken om in plaats van puur transactiegerichte leveranciersgesprekken meer in overleg, evenwichtig en innovatief te onderhandelen. Met andere woorden, via “het nieuwe geheel van allianties”, zoals het persbericht het stelt, hopen de retailers meer te gaan samenwerken met elkaar en met leveranciers.

 

Leveranciers vrezen echter net voor meer druk vanuit de retailers, nu deze de koppen bij elkaar steken. Al voor de nieuwe jaarlijkse onderhandelingen voor 2019 wil de inkoopcentrale in werking zijn: de concurrentiewaakhond moet zich voor 18 juli over de alliantie uitspreken en in oktober willen de vier partners ermee van start gaan.

 

Nationale en internationale relaties

De afgelopen drie maanden zouden eerst tussen Auchan en Casino gesprekken zijn gevoerd, waarna Metro en Schiever erbij zijn gekomen. De spelers sloten akkoorden gesloten op drie domeinen: de relaties met zowel internationale merkleveranciers, met nationale merken als met de agrisector worden voortaan door Horizon onderhouden. Voor kleine en middelgrote ondernemingen, net als individuele landbouwers, zal elke groep de gesprekken nog wel apart voeren. 

 

Vanuit Genève zal de inkoopalliantie gezamenlijk voor alle ketens onderhandelen met internationale merkfabrikanten, in ruil voor meer internationale services. Er zullen ook samen oproepen worden gelanceerd voor huismerkproducten en zelfs op het vlak van algemene kosten. Op nationaal vlak zullen de Franse spelers gezamenlijk onderhandelen met een honderdtal nationale merkfabrikanten. 

 

Steeds meer Franse allianties

Horizon zet meteen de deur open voor andere spelers: de vier stichters verwachten dat er zich snel nog andere partners zullen aansluiten. Als troef noemen ze de geografische complementariteit van de stichtende leden: Metro is actief in 35 landen, Auchan in 17 landen en Casino is buiten Frankrijk nog aanwezig in Zuid-Amerika en aan de Indische Oceaan. 

 

In Frankrijk zijn retailers al een tijdje druk bezig met het smeden van samenwerkingsverbanden en allianties. Eerder raakte ook al bekend dat Carrefour en Système U in vergevorderde gesprekken zijn rond een inkoopverbond. Supermarkten vrezen er de concurrentie van Amazon, die liet weten in te willen zetten op boodschappenleveringen en vers in de Franse markt.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

De Franse retailkleppers Auchan, Casino en Schiever gaan in zee met Metro om een nieuwe inkoopgroepering te creëren. Via de alliantie, Horizon genaamd, zullen de supermarktketens zowel in Frankrijk als daarbuiten samen inkopen.    Al schrap voor onderhandelingen 2019 De nieuwe inkoopcentrale moet het volgens de stichtende leden mogelijk maken om in plaats van puur transactiegerichte leveranciersgesprekken meer in overleg, evenwichtig en innovatief te onderhandelen. Met andere woorden, via “het nieuwe geheel van allianties”, zoals het persbericht het stelt, hopen de retailers meer te gaan samenwerken met elkaar en met leveranciers.   Leveranciers vrezen echter net voor meer druk vanuit de...

Meer Food
Bekijk meer
  • Getir Londen
    iconFood27 mei, 2022
    Quick commerce krijgt klappen: nog twee flitsbezorgers moeten inkrimpen

    The sky is dan toch niet the limit voor flitsbezorgers: meteen na Gorillas kondigen ook Getir en Zapp aan dat ze dringend moeten bezuinigen.

  • iconFood25 mei, 2022
    Colruyt toont geen prijsreacties op concurrenten meer

    Colruyt verandert zijn prijsaanduidingen: op de prijsetiketten zien klanten niet langer wanneer de prijs is verlaagd in reactie op de concurrentie. Alleen eigen promo’s staan voortaan in het rood.

  • iconFood25 mei, 2022
    Carrefour ontkent geruchten over verkoop Poolse winkels

    Carrefour ontkent dat het zijn Poolse supermarkten zou hebben verkocht aan het investeringsfonds Mid Europa Partners. Poolse media hadden dat nieuws woensdagochtend gemeld. De Franse supermarktgroep tekent mooie groeicijfers op in Polen.

Evenementen
  • 9
    jun
    Future of Food
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood27 mei, 2022
    Quick commerce krijgt klappen: nog twee flitsbezorgers moeten inkrimpen
  • iconFood25 mei, 2022
    Colruyt toont geen prijsreacties op concurrenten meer
  • iconMode25 mei, 2022
    Stormloop op dubbel zo dure handtassen van Chanel
  • iconAlgemeen25 mei, 2022
    Drones beleveren 4 miljoen huishoudens voor Walmart
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • linkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be