RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags bedrijfsresultaten
  • Bedrijven Carrefour
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie BelgiëFrankrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

België is lelijk eendje voor Carrefour

icon
Food28 juli, 2022
Shutterstock.com

Carrefour beleefde een solide eerste jaarhelft en wint marktaandeel op kernmarkten. Wel is België het lelijke eendje: de verkoop daalt er en de supermarktgroep verliest op zijn investeringen.

Omzet valt terug in België

De omzet steeg met 17,2% bij Carrefour in het tweede kwartaal, goed voor 7,3% meer op vergelijkbare basis. Ook de hele eerste helft van het jaar was er een dubbelcijferige groei van 13,2% (of 5,4% op vergelijkbare basis). De supermarktgroep zegt “in alle belangrijke landen” marktaandeel te winnen.

België hoort daar duidelijk niet bij, want het land werpt een donkere schaduw op de anders solide kwartaalresultaten. In het tweede kwartaal daalde de omzet met 4,8%, na al een daling van 7% in het eerste kwartaal. De kwartaalomzet was er goed voor 1,1 miljard euro.

Carrefour kreeg in België de voorbije maanden te kampen met stakingen in het versmagazijn van een logistiekpartner in Nijvel, maar heeft het ook al langer moeilijk met de scherpe concurrentietijd onder de supermarkten. Opvallend: dat ook de de recurrente operationele winst (Ebit) in Europa zakte met 63 miljoen euro tot 163 miljoen euro, komt door de Belgische activiteiten. Elders was het rendement immers stabiel, zegt Carrefour zelf.

Nieuw strategisch plan

Op groepsniveau stegen de recurrente bedrijfsopbrengsten in het eerste halfjaar met 10% tot 814 miljoen euro, met een stabiel gebleven marge van 2,1%. Zonder wisselkoerseffecten bleef van die groei weliswaar maar 1,6% over. Carrefour zegt meer kosten te hebben kunnen besparen dan voorzien en wil nu een miljard besparen over het hele jaar. Ook e-commerce versnelt: in het tweede kwartaal steeg het onlinevolume met 22%, tegenover 10% in het eerste kwartaal.

In november doet CEO Alexandre Bompard een nieuw strategisch plan uit te doeken. Hij zal er doelstellingen bekendmaken voor de komende vier jaar, tot 2026.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo
  • bedrijfsresultaten

Carrefour beleefde een solide eerste jaarhelft en wint marktaandeel op kernmarkten. Al is België wel het lelijke eendje: de verkoop daalt er en de supermarktgroep verliest op zijn investeringen.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food23 maart, 2023
    Vakbonden én politiek nemen franchisemodel onder vuur

    De ingrijpende hervormingsplannen bij Delhaize lokken steeds meer politieke reacties uit. Daarbij deinzen politici er niet voor terug om het franchiseconcept fundamenteel in vraag te stellen.

  • icon
    Food23 maart, 2023
    Carrefour gaat tot 2026 door met CEO Bompard

    De Franse retailreus Carrefour heeft het contract van zijn CEO Alexandre Bompard met drie jaar verlengd. Als het nieuwe contract in 2026 afloopt, zal Bompard er negen jaar de touwtjes in handen hebben gehad.

  • icon
    Food23 maart, 2023
    Uitputtingsslag bij Delhaize: helft winkels dicht, versdepot geblokkeerd

    66 geïntegreerde filialen van Delhaize zijn vandaag open, waaronder bijna alle Vlaamse winkels. Maar door acties in het vers-distributiecentrum in Zellik krijgen de supermarkten geen verse voeding aangeleverd.

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen24 februari, 2023
    Hoe eBay verloren klanten wil terugwinnen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
  • icon
    Mode1 maart, 2023
    Scotch & Soda staat in de etalage
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN