RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen Toeleveringsketen
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belgische voedingsindustrie kreunt onder inkoopbeleid supermarkten

icon
Food3 december, 2024
Shutterstock.com

(Update) Supermarktketens kopen steeds vaker in het buitenland, waardoor het aandeel Belgische producten in de winkels daalt. De combinatie van prijsdruk en stijgende kosten weegt zwaar op de rentabiliteit van de voedingsindustrie.

Europese inkoopgesprekken

De Belgische voedingsindustrie verliest marktaandeel, zowel in eigen land als daarbuiten. Het aandeel van binnenlandse producten in Belgische supermarkten is de afgelopen jaren met enkele procentpunten gedaald naar 61%. Dat komt doordat supermarktketens hun schaalvoordelen willen uitspelen door Europees in te kopen via allianties, zegt althans sectorfederatie Fevia.

De Nederlandse ketens Albert Heijn en Jumbo (die in België marktaandeel winnen) spelen het spel keihard, net als de discounters Aldi en Lidl, zegt Fevia aan De Standaard. Ook Carrefour koopt volgens de federatie nog amper Belgische producten in, omdat de onderhandelingen er nu verlopen via de Europese centrale in Madrid, zegt de nieuwe voorzitster Nathalie Guillaume aan De Tijd. Door de harde prijsonderhandelingen kunnen fabrikanten hun stijgende kosten niet doorrekenen.

“Bedrijven dreigen te verdwijnen”

Het gevolg: de rentabiliteit van de Belgische voedingsbedrijven staat op een historisch dieptepunt van 2,32%, wat één derde lager is dan in 2019. 40% van de bedrijven verwacht bovendien dat hun rentabiliteit nog verder zal afnemen. “Zonder verbetering kunnen bedrijven niet meer investeren in de toekomst en dreigen sommige bedrijven te verdwijnen”, waarschuwt Fevia.

De sector wordt geconfronteerd met een drievoudige handicap. De loonkosten liggen in België ruim 25% hoger dan in buurlanden. Bedrijven betalen meer voor elektriciteit en is er een hogere belastingdruk. Op frisdranken bijvoorbeeld is er volgens Fevia een fiscale handicap van 126%. Met een loonindexering van 3,57% in januari 2025 en een verhoging van de energiedistributietarieven met 77% zullen de kosten de komende jaren blijven stijgen.

“Onterechte beschuldiging”

De directe verwijten van de federatie aan het adres van de foodretailers zijn opmerkelijk. Mogelijk is de timing niet geheel toevallig: tijdens deze periode vinden immers de jaarlijkse prijsonderhandelingen plaats tussen retailers en hun leveranciers. Die gesprekken verlopen gezien de grote concurrentiedruk eerder moeizaam.

Carrefour, dat in zijn communicatie vaak de nadruk legt op Belgische en lokale producten, ontkent in elk geval de beschuldigingen van Fevia: “Europees kopen we maar in voor een heel klein percentage van grote multinationals”, zegt woordvoerster Regine Van Tomme in een reactie aan RetailDetail. “De overgrote meerderheid van de inkopen bespreken we wel degelijk in België. Er is wat dat betreft niets veranderd aan ons model. We hechten veel belang aan Belgische en lokale producten, en we spreken vaak rechtstreeks met kleine producenten.”

“90% Belgisch vlees en melk”

“Meer dan 90% van het vlees en de melk in supermarkten komt van Belgische boeren”, reageert Nathalie De Greve van retailfederatie Comeos op LinkedIn. Ze wijst erop dat huismerken terrein winnen: “Consumenten kiezen steeds vaker voor kwaliteit aan een scherpe prijs, wat begrijpelijk botst met de grote merken, die winstmarges noteren die het tienvoud bedragen van de winstmarges van supermarkten.”

Het controversiële Mercosur-akkoord noemt ze “een aanval op onze boeren. Terwijl Fevia meer Belgische producten in de winkel wil, steunen ze vreemd genoeg het Mercosur-akkoord dat de import van goedkoop, minderwaardig vlees uit Zuid-Amerika bevordert. Comeos verzet zich tegen dit akkoord in zijn huidige vorm.”

Dit artikel werd woensdag aangevuld met de reactie van Comeos.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN