RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Tags dark kitchenexpansieghost kitchen
  • Bedrijven CasperDeliveroo
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Casper trekt naar Nederland en Frankrijk: “Vol vertrouwen dat onze unieke benadering ook daar zal aanslaan”

icon
Food20 april, 2022

De Belgische ghost kitchen-specialist Casper tankt vers geld voor expansie naar Nederland en Frankrijk. “Convenience is een blijver”, zegt CEO Matthias Laga. “We concurreren niet met restaurants, wel met de supermarkt.”

Actieterrein uitbreiden

Casper, de grootste speler in de sector van de virtuele keukens in België, heeft 5 miljoen euro vers kapitaal getankt in een financieringsronde geleid door het Amsterdamse fonds Slingshot Ventures, samen met serie-ondernemers Jürgen Ingels (Smartfin), Zhong Xu en Jan Hollez (Deliverect). Met dat geld wil Casper de sprong maken van zeven naar wel vijftig internationale locaties in 2024. De focus ligt op Nederland en Franrijk, vertelt medeoprichter en CEO Matthias Laga aan RetailDetail.

“We hebben momenteel al drie locaties getekend in Nederland en onze growth manager is elke dag op pad om de volgende vast te krijgen. In Frankrijk zitten we in een vergevorderd stadium voor het tekenen van de eerste locaties. Het is zeker de bedoeling om ons werkterrein te verbreden: in Nederland mikken we op het drukst bevolkte deel tussen Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Amsterdam; in Frankrijk trekken we eerst naar Rijsel, dan verder naar het zuiden.”

Unieke benadering

Het opgehaalde geld dient enerzijds om die nieuwe locaties te betalen, anderzijds om het team uit te breiden. “We hebben meer groeigeld nodig dan dat, maar we zien nu al heel goeie resultaten uit onze mature winkels in België, zodat we een deel zelf kunnen financieren. Wat wij in België hebben neergezet – een delivery-proof aanbod aan een scherpe prijs in een duurzaam jasje – slaat enorm aan. We zijn 100% zeker dat we met dat aanbod ook internationaal zullen scoren”, zegt Laga.

De ghost kitchen commercialiseert tien virtuele merken die niet alleen apart op bestelplatformen als Deliveroo staan, maar ook samen onder Casper. “Je kan dus bij ons verschillende merken in één order combineren: een burger met een gezonde salade van Pascale Naessens bijvoorbeeld, een bagel erbij en een lasagne. Dat is heel uniek, zoiets bestaat niet in Nederland. We zijn vol vertrouwen dat we die benadering kunnen doortrekken naar het buitenland.”

“Onze merken gaan we wel aanpassen: een typisch Vlaams merk als Bertha bijvoorbeeld zullen we niet meenemen. Onze R&D-afdeling is bezig merken te ontwikkelen die de Franse of Nederlandse consument beter zullen aanspreken. De basis blijft hetzelfde, de accenten zullen anders zijn.”

Scherpe prijzen

Ziet Laga momenteel geen verontrustende wijzigingen in consumentengedrag, met de inflatie en de oorlog in Oekraïne? “Door de huidige economische situatie zullen mensen inderdaad hun bestedingen herbekijken, daar mogen we niet blind voor zijn. Maar wat niet zal veranderen, is de groeiende nood aan convenience. Mensen worden dat meer en meer gewend, niet enkel voor het bezorgen van maaltijden maar overal: kijk naar bol.com, Amazon, Gorillas…”

“Gelukkig zijn we sinds dag één gefocust op het aanbieden van kwaliteitsvolle maaltijden tegen scherpe prijzen. We zijn geen discounter maar wel competitief, ook in onzekere tijden. Als ik naar onze omzetten kijk van deze en vorige maand, dan denk ik niet dat we al te ongerust hoeven te zijn.”

Corona was zegen en vloek

Ook de normalisering van het eet- en koopgedrag post-corona, boezemt de ondernemers geen angst in. “Corona was voor ons tegelijk een zegen en een vloek. We openden onze eerste locatie in maart 2020. Toen was de pandemie een accelerator: de eerste lockdown deed de Belgen de optie food delivery ontdekken. In de tweede lockdown sprong iedereen op die kar – ook de grote topchefs gingen take-out doen – maar in de derde lockdown haakte ongeveer één derde van die nieuwe aanbieders weer af. Het is nu eenmaal niet zo simpel om je restaurantaanbod in een delivery-jasje te gieten. Niet alleen omdat niet elk gerecht delivery-proof is, maar ook omdat je de commissies die je aan de bezorgplatformen betaalt, moet incalculeren.”

Casper is geen concurrent van restaurants, denkt Laga: “We bieden niet dezelfde klantbeleving, we kunnen perfect naast elkaar bestaan. Ik denk wél dat we een hap omzet pakken van supermarkten, omdat de mensen nu doorhebben dat er meer opties zijn om aan een maaltijd te geraken.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo
  • dark kitchen,
  • expansie,
  • ghost kitchen

De Belgische ghost kitchen-specialist Casper tankt vers geld voor expansie naar Nederland en Frankrijk. “Convenience is een blijver”, zegt CEO Matthias Laga. “We concurreren niet met restaurants, wel met de supermarkt.” Actieterrein uitbreiden Casper, de grootste speler in de sector van de virtuele keukens in België, heeft 5 miljoen euro vers kapitaal getankt in een financieringsronde geleid door het Amsterdamse fonds Slingshot Ventures, samen met serie-ondernemers Jürgen Ingels (Smartfin), Zhong Xu en Jan Hollez (Deliverect). Met dat geld wil Casper de sprong maken van zeven naar wel vijftig internationale locaties in 2024. De focus ligt op Nederland en Franrijk, vertelt...

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food5 juni, 2023
    Ocado haalt nieuwe CCO bij Tesco

    Na tien jaar bij Tesco trekt directeur kruidenierswaren Amit Chitnis naar online-uitdager Ocado. Chitnis wordt er Chief Commercial Officer.

  • icon
    Food5 juni, 2023
    Carrefour stunt met raveparty in buurtwinkel

    Met een heuse raveparty in de Carrefour Express winkel in Boom gaf Carrefour Belgium de aftrap van een grote Tomorrowland-activatie die nog de hele maand juni loopt.

  • icon
    Food5 juni, 2023
    Opnieuw verzoeningsvergadering gepland bij Delhaize

    Op vraag van de socialistische vakbond komt er op 13 juni een nieuwe verzoeningsvergadering bij Delhaize. Concrete aanleiding is de inzet van tijdelijke krachten in de winkels, maar mogelijk komt ook het franchiseplan ter sprake.

Evenementen
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen12 mei, 2023
    Sterk JD.com benoemt nieuwe CEO
  • icon
    Schoonheid/verzorging8 mei, 2023
    Rituals groeit met meer dan een kwart
  • icon
    Algemeen15 mei, 2023
    Action van start met Belgische webshop
  • icon
    Mode9 mei, 2023
    JD Sports wil Franse sneakerketen Courir overnemen
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN