RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen Category Management Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Enorm potentieel voor datagedreven samenwerking tussen retailers en fabrikanten”

icon
Food19 september, 2024
Shutterstock.com

Sinds een jaar of vijf kunnen FMCG-leveranciers retailerdata kopen bij de grote supermarktketens. Een louter bijkomende bron van inkomsten voor die retailers, of toch een echt platform voor samenwerking? “Data mogen geen commerciële onderhandelingstool zijn.”

“Datakloof verkleinen”

“Wij proberen de datakloof tussen retailers en fabrikanten te verkleinen”, zeggen Hanne Vincent en Bert Jacobs van Impaqtr. Het softwarebedrijf gaat met retailerdata aan de slag om er specifieke inzichten uit te puren: promotieanalyses, witte vlekken in de distributie, omzetevolutie, marktaandeel…

Het is pionierswerk: pas een vijftal jaar geleden begon Colruyt met het bouwen van een eigen dataplatform. Andere supermarktketens volgden snel. “Een zeer goede evolutie: we zien een verschuiving van de klassieke marktdata naar data die rechtstreeks van de retailer komen, heel accuraat en gedetailleerd, tot op winkelniveau. Fabrikanten doen er echter nog weinig mee, omdat ze de capaciteit niet hebben. Er zijn bovendien zoveel verschillende systemen. We zijn een technologische partij die het vergemakkelijkt dat de data uniform bij de eindgebruiker komen.”

Naar datagedreven samenwerking

“Met de inzichten die Impaqtr genereert, kunnen fabrikanten heel concreet aan de slag. Je kan bijvoorbeeld per winkel gaan kijken naar het planogram om te controleren of al je sku’s wel in het rayon liggen – en er de field teams naartoe sturen om een eventueel probleem op te lossen. Dat is instant winst. Dit wordt nog belangrijker met de franchisering van de Delhaize-filialen: “We worden gevraagd om in die transitiewinkels na te gaan of een merk daar distributie verliest, of te tracken hoe de winkels het doen voor en na de overdracht.”

Impaqtr werkt ook rond winstgevendheid: “Sell-out data van retailers gaan we verrijken met interne KPI’s rond winstgevendheid. Zo kan je heel precies de marges opvolgen: welk percentage van de verkoopprijs gaat naar de retailer, hoeveel naar de fabrikant, op sku-niveau? Je kan ook je SAP en CRM data in ons platform steken, die wij dan koppelen aan retailerdata.”

“Dit is pas het begin. We zien een mooie toekomst waarbij retailers en fabrikanten echt aan categoriemanagement kunnen gaan doen op basis van hun eigen retailerdata. De doelstellingen rond categoriegroei of innovatie die je in jaarakkoorden vastlegt, kan je dan maand na maand opvolgen, waarbij je naar exact hetzelfde scherm kijkt: geen discussie, één versie van de waarheid. Dat is onze droom op langere termijn: datagedreven samenwerking tussen retailers en fabrikanten.”

Continuïteit garanderen

Zien retailers data vooral als extra bron van inkomsten of toch echt als volwaardig platform voor samenwerking? “Retailers hebben het volste recht om geld te vragen voor hun data. Ze moeten dat zo slim mogelijk aanpakken. Bij hen is de grote mentaliteitswijziging al gebeurd: vroeger wilden ze hun data niet delen, nu doen ze het wel. De samenwerking zal verbeteren naarmate meer fabrikanten als categoriespecialisten met goede inzichten komen op basis van die data. Die maturiteitsoefening voltrekt zich.”

Fabrikanten willen anderzijds niet nog afhankelijker worden van die retailers. “Retailers moeten beseffen dat data geen commercieel onderhandelingstool mogen zijn. Dat er continuïteit wordt gegarandeerd, ook al zitten de onderhandelingen in het slop. Als ze willen dat fabrikanten actief met retailerdata gaan werken, dan moeten data een afzonderlijke pijler worden. De meeste retailers zijn zich daar zeker van bewust.”

Hanne Vincent en Bert Jacobs spreken op 10 oktober op het FMCG & Category Management Congress van LD&Co en RetailDetail, in Antwerpen. Ook op de affiche die dag: sprekers van Perfetti Van Melle, Faitrade België, Lidl, Nationale Loterij én Carrefour-CEO Geoffroy Gersdorff die zijn visie zal geven op samenwerking met leveranciers. Tickets bestel je via de knop hieronder.

Ja, ik kom naar het FMCG & Category Management Congress op 10 oktober
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN