RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Delhaize
  • Onderwerpen Marketing
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Exclusief] Delhaize lanceert najaarsoffensief om verloren klanten terug te winnen

icon
Food10 augustus, 2023
Alexandros Boussis, Delhaize

Half augustus trekt Delhaize in het offensief: een groot activatieplan moet verloren klanten weer naar de winkels trekken. De retailer rekent daarvoor op zijn leveranciers en meldt ook dat de aangesloten winkels recordomzetten boeken.

Commerciële krachtlijnen

Ondanks de moeilijke situatie bleven de bestaande aangesloten winkels van Delhaize de afgelopen maanden zeer goed presteren: ze bereikten zelfs recordomzetten dit jaar, zei marketingdirecteur Alexandros Boussis woensdag in een videoboodschap aan de leveranciers van de keten. Hij benadrukt dat het zakenmodel van de retailer nieuwe opportuniteiten opent voor leveranciers en verzekert ook dat de overdracht van de filialen naar zelfstandige uitbaters slechts een minimale impact zal hebben op de business.

Hij schetst de krachtlijnen voor de commerciële strategie 2024-2026: het accent ligt in de eerste plaats op koopkracht, maar ook op differentiatie in het assortiment (met een focus op gezondheid en duurzaamheid), op lokale verankering, digital en e-commerce. Delhaize is ervan overtuigd dat de nieuwe waardepropositie zal leiden tot een verhoging van de klantentrouw, marktaandeel en duurzame groei.

Gepersonaliseerde communicatie

Om het merk te herlanceren werkt Delhaize op twee hefbomen, aldus de manager: gepersonaliseerde communicatie en een groot activeringsplan. “Sinds mei hebben we onze gepersonaliseerde communicatie versneld, met één-op-één communicatie naar klanten die we waren kwijtgespeeld tijdens de stakingen. Met digitale en analysetools identificeren we klanten die we gedeeltelijk of geheel zijn verloren, en we zetten alle mogelijke middelen in om hen terug te winnen. Met veelbelovende resultaten, vooral in het noorden van het land.”

In de tweede helft van augustus lanceert Delhaize een sterk activatieplan. “De grootste negatieve impact ligt achter ons. We zullen klanten weer naar onze winkels trekken”, zegt Boussis. Hij rekent daarvoor op zijn leveranciers: “Laat ons samen de commerciële motor herstarten. We rekenen op u voor sterke aanbiedingen.” Meer details over die campagne wil Delhaize voorlopig niet kwijt.

Exclusiviteiten

In een aanvullende e-mail vraagt Delhaize concreet aan merkfabrikanten om in de komende negotiaties te focussen op de prestaties van hun producten bij de zelfstandige winkels en te rapporteren welke promoties in deze winkels het best hebben gewerkt. De retailer rekent op exclusieve promotieacties, exclusieve lanceringen en stevige marketingondersteuning om weer aan te knopen met groei.

Begin oktober nodigt Delhaize de leveranciers uit voor een digitale update over de strategie 2024-2026, het groeiplan, de commerciële aanpak en de verwachtingen voor de jaargesprekken.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nieuwe Aldi-kledingcollectie knipoogt naar “quiet luxury”

    Net als vorig jaar introduceert Aldi bij het begin van de festivalzomer opnieuw een kledinglijn in z’n Belgische winkels, met een bijzonder collector’s item als blikvanger.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN