RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Jumbo
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie België
  • Personen Peter Isaac
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Jumbo België zit nu permanent in de zwarte cijfers”

icon
Food17 januari, 2025
Peter Isaac, Jumbo

In België komt Jumbo op kruissnelheid: dit jaar wil de retailer hier een zevental bijkomende supermarkten openen, er nog eens evenveel verzelfstandigen, en de omzet én winst met 20 à 25% doen groeien.

Zeven vergunningen

Sneller dan aanvankelijk gepland is Jumbo in België rendabel geworden. Verbeteringen op operationeel vlak hebben de doorslag gegeven, zegt directeur Peter Isaac aan RetailDetail. “Je start met nieuwe winkels waarvoor je 50 à 60 mensen moet trainen, out of the blue. Je moet de bevoorradingsketen afstemmen met Nederland. Onze formule is geënt op service en klantvriendelijkheid, maar als je basis niet lekker draait, of mensen zijn onvoldoende opgeleid of ervaren, dan kan je dat wow-effect in de winkel niet waarmaken. Dat is een kwestie van tijd. Maar eens het begint te draaien, gaat het wel steeds beter vooruit.”

Op expansievlak was 2024 nochtans ontgoochelend, met slechts vier winkelopeningen, waarvan één grote Foodmarkt. “Dat was minder dan gepland: het vergunningstraject is lastig in België. Voor dit jaar ziet het er een stuk beter uit, we hebben zeven vergunningen die heel concreet zijn. Nu hangt het van de bouwwerken af. Ook voor 2026 zijn er al projecten. We gaan meer winkels openen dan de voorbije twee jaar. De eerstkomende opening is in Boom, volgende week. Die winkel stond eigenlijk al voor 2024 op de planning, maar het project heeft vertraging opgelopen door bouwperikelen. Daarop volgt Tienen, in mei. Het zwaartepunt zal in de tweede jaarhelft liggen.”

Lokale invulling

Jumbo draagt steeds meer eigen filialen over aan zelfstandige ondernemers, en ook dat is een belangrijke succesfactor. “Binnenkort worden Rumst en Oudenaarde overgedragen, dat hadden we al gecommuniceerd. Ik schat dat we dit jaar een zes à zeven winkels kunnen verzelfstandigen, maar daarover kunnen we pas communiceren als alle contracten getekend zijn.”

Werken met ondernemers heeft een gunstige impact op de kosten. “Onze organisatie is daardoor iets slanker geworden in België. Maar het gaat niet enkel over paritaire comités of verdienmodellen. Het is sterk gerelateerd aan onze formule: Jumbo wil echt een lokale supermarkt zijn, en lokale inbreng is veel moeilijker in onze eigen winkels. Een ondernemer die het overneemt, staat dichter bij de klant, ontwikkelt lokale initiatieven.”

Ondernemers krijgen die vrijheid bij Jumbo, zegt de directeur. “Enerzijds willen we een strakke formule: de kern zetten we overal consequent neer. Daarbovenop komt dan lokale invulling: commerciële initiatieven, lokaal assortiment… Het is een en-en-verhaal. Zo creëer je meer slagkracht. Wat in Zedelgem relevant is, is dat niet noodzakelijk in Rijkevorsel. We hebben een goede wisselwerking met onze ondernemers.”

Nog geen e-commerce

Redden alle winkels het nu? “Het is niet zo dat we winkels moeten sluiten, we geloven in het potentieel van alle winkels. Wel zijn er winkels die het door omstandigheden iets lastiger hebben, doorgaans eigen filialen. Als je die dan in handen geeft van ondernemers, zie je dat ze gaan vliegen. We hebben nu een beter zicht op welke mechanismen daar spelen. Stel dat een ondernemer een beenhouwerij opent in een winkel, dan maakt dat echt een verschil.”

Hoe is de Foodmarkt in Gent gestart? “Goed, ondanks de moeilijke verkeerssituatie. De Afrikalaan is momenteel afgesloten. Toch draaien we omzetten boven wat we gepland hadden. Als die werken aflopen, na maart of april, dan gaan we daar een heel mooie groei realiseren, daar ben ik van overtuigd.”

E-commerce gaat richting break-even in Nederland. Wanneer begint Jumbo ook in Vlaanderen met online? “Daar zijn nog geen plannen voor”, zegt Isaac. “We hebben nog genoeg uitdaging met het uitbouwen en rendabel te maken van onze bricks in België. We willen eerst stappen voor we gaan lopen. Het online businessmodel is ook in Nederland niet evident. We gaan de Belgische expansie hiermee niet compromitteren, het voegt weer complexiteit en financieel risico toe.”

Kritische massa

In het assortiment zet Jumbo stappen: er verschijnen meer Belgische producten in productgroepen die belangrijk zijn voor Vlaamse consumenten, zoals koekjes en wafels. “Voor vers gebak hebben we nu Crelem als leverancier. Dat wordt wat makkelijker, nu we groter worden: je kan de logistieke ketens efficiënter inrichten. Er moet nog veel gebeuren, maar we hebben het gevoel dat we van een soort start-up naar een scale-up evolueren. De kritische massa is er nu, en die biedt op alle fronten meer mogelijkheden. Ook projectontwikkelaars en ondernemers komen nu makkelijker met ons praten.”

Ook het nieuwe huismerk Jumbo’s valt goed in België. “We zijn pas gestart, maar het biedt mogelijkheden, omdat het een kwalitatief huismerk is. Belgische consumenten zijn kritisch, en dit assortiment beantwoordt aan de verwachtingen. Ook enkele Belgische leveranciers zijn geïnteresseerd om er iets mee te doen. Het biedt perspectief. Er zijn ook Belgische leveranciers die nu in de Nederlandse winkels verschijnen, bijvoorbeeld in de vernieuwde Foodmarkt in Breda.”

20 à 25% groei

De omzet in België bedroeg 397 miljoen euro, en voor het eerst schreef Jumbo hier zwarte cijfers. “De verwachting is dat we een klein plusje halen”, zegt financieel directeur Peter van Erp. “Ik denk dat dat na vijf jaar wel een prestatie is. We zijn er nu echt doorheen, de basis staat op orde en de bestaande winkels genereren genoeg winst om de aanloopverliezen van nieuwe winkels te dragen. Ik denk dat we nu permanent in de zwarte cijfers zitten en daar zijn we heel blij mee.”

Jumbo rekent overigens alle kosten netjes door, benadrukt hij: “Er zijn uiteraard wat ondersteunende diensten in Nederland, maar dat is relatief beperkt. België heeft een eigen hoofdkantoor in Brasschaat, draagt zijn eigen P&L en betaalt ook gewoon voor alle logistieke kosten.”

In 2025 wil Jumbo België weer een volgende stap zetten qua omzet, aldus van Erp. “Waar we op bijna 400 miljoen zaten vorig jaar, willen we toch wel met 20 à 25% groeien, en liefst nog een beetje meer. De rentabiliteit moet in lijn zijn met de omzetgroei. De plannen zijn robuust genoeg, we durven hier onze nek voor uit te steken. Dus zeker zwarte cijfers in 2025, en beter dan in 2024.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte. Terug naar een vertrouwde naam De Italiaanse tak van Carrefour kreeg met New Princes een verrassende koper:...

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN