RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AtacadaoCarrefour
  • Onderwerpen Prijsconcurrentiewinkelconcept
  • Geografie Frankrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Maak kennis met Atacadão, het nieuwe prijswapen van Carrefour

icon
Food22 november, 2022
Shutterstock.com

Volgend jaar opent Carrefour een eerste vestiging van de Braziliaanse prijsvechtersformule Atacadão in Europa. Wat zijn de succesfactoren van de unieke cash&carry-discountketen, die elementen van Makro, Colruyt en Costco combineert?

Antwoord op de koopkrachtcrisis

Het was één van de verrassingen tijdens de recente strategische update van Carrefour-topman Alexandre Bompard: de Braziliaanse prijsvechter Atacadão komt naar Europa. De eerste Franse vestiging opent volgens het Franse vakblad LSA komend voorjaar in Seine-Saint-Denis, een van de armste departementen van het land, gelegen ten noordoosten van Parijs. Het is een beruchte voorstad met hoge werkloosheid, waar vooral mensen met een migratieachtergrond wonen. Toeval kan dat niet zijn: met de Braziliaanse discountformule hoopt Carrefour een antwoord te hebben op de huidige koopkrachtcrisis.

Nochtans heeft Carrefour naast zijn hypermarkten in Europa al een soft-discountformule, Supeco, die in sober ingerichte winkels een beperkt assortiment vers, food en non-food verkoopt vanop paletten, tegen bodemprijzen. Die winkelformule kent zijn oorsprong in Spanje en werd intussen al uitgerold naar Frankrijk, Italië en Roemenië. Maar blijkbaar is de retailer op zoek naar een nog krachtiger prijswapen, en dat moet dus Atacadão worden. Carrefour nam die keten over in 2007 en het enseigne is buiten Brazilië intussen ook aanwezig in Colombia, Argentinië en Marokko.

Grote volumes, lage prijzen

Het mag gezegd: Atacadão is toch nog van een ander kaliber dan Supeco, of dan de gekende Europese prijsvechters. Op een gemiddelde oppervlakte van 3.000 tot 5.000 m² verkoopt de retailer een assortiment van zowat 10.000 referenties – heel wat minder dan een hypermarkt of een grote supermarkt, maar massaal gepresenteerd – tegen prijzen die 10 tot 15% lager liggen dan elders. Het geheim? Aankoop en verkoop in grote volumes. Dit lijkt eerder een grossier dan een kleinhandelszaak voor het grote publiek, en inderdaad: in Brazilië trekken de winkels een gemengd publiek van consumenten en handelaars aan.

Hier koop je pasta in verpakkingen van 5 kilogram, rijst per 10 kilogram, olie per 25 liter… En hoe meer je koopt, hoe groter de korting. Promotie-acties voert de keten niet, alles draait hier maar om één argument: elke dag de laagste prijs. De winkels zijn kale magazijnen met de voorraad bovenop de rekken, bekende merkproducten vind je hier haast niet. Een concept dus dat amper te vergelijken is met de doorsnee Europese super- of hypermarkt. De kale inrichting en de volumekortingen doen misschien wat aan Colruyt denken, er zijn ook wel wat gelijkenissen met Europese formules zoals Makro, en met het Amerikaanse cash&carryconcept Costco, dat twee winkels opende in Frankrijk.

Onderkant van de markt

Is er potentieel? Doordat harddiscounters als Aldi en Lidl de afgelopen jaren wat meer naar het midden van de markt zijn opgeschoven, met mooiere winkels, een ruimer versaanbod en een beperkt assortiment A-merken, lieten ze mogelijk een gat aan de absolute onderkant van de markt. Zeker in tijden van inflatie en koopkrachtcrisis kan dat mogelijkheden openen. Al laat het recente Europese debacle van de Siberische prijsvechter Mere zien dat executie cruciaal is om in dit marktsegment succesvol te zijn.

De vraag is daarnaast of een concept als dat van Atacadão een breed publiek zal kunnen aanspreken. De formule mikt op een type koopgedrag dat fundamenteel verschilt van wat Fransen (en bij uitbreiding Europeanen) vandaag gewend zijn. Die grote volumes kunnen per kilo of per liter dan wel erg voordelig zijn, maar je moet er toch het aankoopbudget voor hebben – én de opslagruimte. Of dat het juiste aanbod is voor kleine gezinnen in krappe appartementen in de arme stadsrand, valt af te wachten.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Volgend jaar opent Carrefour een eerste vestiging van de Braziliaanse prijsvechtersformule Atacadão in Europa. Wat zijn de succesfactoren van de unieke cash&carry-discountketen, die elementen van Makro, Colruyt en Costco combineert?

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food5 juni, 2023
    Ocado haalt nieuwe CCO bij Tesco

    Na tien jaar bij Tesco trekt directeur kruidenierswaren Amit Chitnis naar online-uitdager Ocado. Chitnis wordt er Chief Commercial Officer.

  • icon
    Food5 juni, 2023
    Carrefour stunt met raveparty in buurtwinkel

    Met een heuse raveparty in de Carrefour Express winkel in Boom gaf Carrefour Belgium de aftrap van een grote Tomorrowland-activatie die nog de hele maand juni loopt.

  • icon
    Food5 juni, 2023
    Opnieuw verzoeningsvergadering gepland bij Delhaize

    Op vraag van de socialistische vakbond komt er op 13 juni een nieuwe verzoeningsvergadering bij Delhaize. Concrete aanleiding is de inzet van tijdelijke krachten in de winkels, maar mogelijk komt ook het franchiseplan ter sprake.

Evenementen
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen12 mei, 2023
    Sterk JD.com benoemt nieuwe CEO
  • icon
    Schoonheid/verzorging8 mei, 2023
    Rituals groeit met meer dan een kwart
  • icon
    Algemeen15 mei, 2023
    Action van start met Belgische webshop
  • icon
    Mode9 mei, 2023
    JD Sports wil Franse sneakerketen Courir overnemen
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN