RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Ahold DelhaizeAlbert HeijnDelhaize
  • Onderwerpen FranchiseHerstructurering
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Opinie] Winkels verzelfstandigen lost niet alle problemen Delhaize op

icon
Food7 maart, 2023

Door alle supermarkten over te dragen aan zelfstandige uitbaters hoopt Delhaize het speelveld wat gelijker te trekken. Zal dat volstaan? Op operationeel vlak lijkt de retailer immers maar weinig te leren van de strak georganiseerde collega’s van Albert Heijn.

Rug tegen de muur

Geen half werk bij Delhaize: terwijl de vakbonden vreesden dat “een aantal” supermarkten zouden worden verzelfstandigd, gaat meteen het hele geïntegreerde winkelnetwerk in België over naar aangesloten ondernemers. Een drastisch besluit dat de directie wellicht met de rug tegen de muur heeft genomen. Het is van moetens: Delhaize is het zwakke broertje binnen de groep Ahold Delhaize en voelt de adem van interne concurrent Albert Heijn in de nek.

Het grote probleem is, uiteraard, dat er geen gelijk speelveld is in de moordende concurrentiestrijd. Als groot, oud en traditioneel bedrijf sleept Delhaize een logge organisatie met zich mee, hoge operationele en loonkosten, flink wat verworvenheden en weinig flexibiliteit. De recente loonindexering deed er nog een schep bovenop. Het werd onhoudbaar om zo de concurrentie aan te gaan met nieuwkomers die hun hoofdkantoor en distributiecentra in Nederland houden, waar veel gunstiger arbeidsvoorwaarden gelden.

Onzekere arbeidsvoorwaarden

De hamvraag is: zal het verzelfstandigen van winkels de problemen van Delhaize oplossen? Slechts voor een stuk: het uitbaten van de winkels wordt goedkoper, het ondernemersrisico wordt afgewend op zelfstandige ondernemers die een nieuwe dynamiek moeten brengen – good luck to them. De medewerkers moeten zich op termijn wellicht schikken naar een minder gunstig statuut: Delhaize garandeert dan wel het behoud van banen en arbeidsvoorwaarden, maar in de realiteit valt dat moeilijk af te dwingen, zodra er een nieuwe werkgever aan het roer komt. Zelfstandigen kunnen rekenen.

We zien exact dezelfde discussie bij Mestdagh/Intermarché. Het is een trend. Overigens, ook bij Carrefour, Albert Heijn en Jumbo verloopt expansie nog haast uitsluitend via franchise. Dat heeft eveneens voor een groot deel te maken met de te hoge loonkosten in België, en het gebrek aan arbeidsflexibiliteit. Anderzijds: ook de zelfstandige uitbaters ontsnappen niet aan de toegenomen concurrentie en de druk op de marges. Het is ook voor hen geen wandeling in het park.

Er is overigens wel een ander interessant aspect aan de operatie. Vandaag hebben Delhaize-franchisés amper mogelijkheden om nog bijkomende winkels te openen: de markt is immers vol. Vandaar dat flink wat ondernemers aandringen bij Albert Heijn. Maar doordat er nu 128 winkels op de markt komen, kan Delhaize de groeihonger van de eigen affiliés stillen, en zo een blauwe franchisegolf misschien een stukje tegenhouden.

En de logistiek?

Aan de logistieke en operationele problemen van Delhaize verhelpt dit toekomstplan dan weer niets. “Delhaize zal verder blijven investeren in haar eigen logistiek om zo een optimale dienstverlening te verzekeren aan haar volledige winkelnetwerk,” zegt het persbericht enkel. Zal dat volstaan? De retailer liet op dat vlak immers behoorlijk wat steken vallen de afgelopen jaren.

Dat is opmerkelijk, want de fusie tussen Delhaize en Ahold is nu bijna zeven jaar achter de rug. Zeven jaar waarin de Belgische nummer twee alle tijd had om te leren van zusterbedrijf Albert Heijn, Europees kampioen in logistiek en efficiënte winkeloperaties. Wie wel eens met een franchisenemer praat, weet: een supermarkt van Albert Heijn runt als het ware zichzelf. Een geoliede machine. Het contrast met Delhaize is enorm – er zijn nu al een paar ondernemers die kunnen vergelijken. Hoe komt het dat de Belgische foodretailer op dit vlak zo weinig vooruitgang boekte? De logistiek draait nog steeds tamelijk vierkant, de organisatie in de winkels bleef een twistpunt.

Geen alternatief?

En nu? De interne weerstand tegen verandering was bij Delhaize altijd groot. Dat komt voor een deel op het conto van het management, dat lang aarzelde om echte knopen door te hakken. Je kan werknemers niet kwalijk nemen dat ze niet staan te springen om privileges uit een beter verleden op te geven. Maar de supermarktketen gaat nu een erg onzekere en onrustige periode tegemoet van onderhandelingen en stakingen – in een jaar van sociale verkiezingen. Dat is altijd slecht nieuws. Voor de motivatie van de betrokken medewerkers is dit ook bepaald geen opsteker.

Dat marktaandeel zal dus alvast de komende maanden niet opveren. En de vraag is wanneer wél: de overgang zal gradueel en stap voor stap gebeuren. Het kan met andere woorden nog héél lang duren. En dat terwijl er geen tijd te verliezen valt. Maar er is wellicht gewoon geen alternatief. Positief bekeken: áls het plan slaagt, hebben Delhaize en Albert Heijn samen het potentieel om op termijn marktleider te worden op de Belgische markt. Ahold Delhaize maakt immers indruk als strak geleide retailgroep. Maar die “als” staat daar niet zomaar. De vakbonden zetten zich schrap, de concurrentie zit intussen niet stil, de klok tikt.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Door alle supermarkten over te dragen aan zelfstandige uitbaters hoopt Delhaize het speelveld wat gelijker te trekken. Maar op operationeel vlak lijkt de retailer maar weinig te leren van de strak georganiseerde collega’s van Albert Heijn.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food27 maart, 2023
    67 supermarkten Delhaize blijven maandag dicht

    Van de 128 Delhaize-filialen in eigen beheer blijven er ook maandag opnieuw 67 dicht. In de distributiecentra verloopt het werk normaal. Als nieuw overleg dinsdag mislukt, staat een sociaal bemiddelaar klaar.

  • icon
    Food24 maart, 2023
    Opnieuw stakingen bij Mestdagh/Intermarché

    Een tiental supermarkten van Intermarché by Mestdagh blijft vrijdag gesloten door stakingsacties, na een zoveelste mislukte bijzondere ondernemingsraad donderdag. De problematiek is dezelfde als bij Delhaize.

  • icon
    Food24 maart, 2023
    Versdepot Delhaize weer open, 66 winkels dicht, “schade gigantisch”

    66 van de 128 Delhaize-filialen blijven ook vrijdag gesloten door stakingsacties. Het vers-distributiecentrum van Delhaize in Zellik, dat donderdagochtend geblokkeerd werd door actievoerders, is sinds gisteravond weer operationeel.

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Algemeen21 maart, 2023
    RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress is uitverkocht, boek tijdig voor komende events
  • icon
    Algemeen23 maart, 2023
    Action opent een recordaantal winkels
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN