RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Redactie
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

"Vooral jongeren gooien te vaak voedsel weg"

icon
Food14 oktober, 2015

Jongeren en gezinnen grootste verspillers

Jongeren onder de dertig en gezinnen gooien de meeste etenswaren weg: dat gebeurt naar eigen zeggen soms onbewust, maar vaker vinden ze het lastig om hun gedrag aan te passen of is hun partner kieskeurig ten aanzien van het eten van bewaard voedsel. Zeventig procent van de mensen zegt wel bereid te zijn om het eigen gedrag te verbeteren, concludeerde GfK na een bevraging van 1126 respondenten in opdracht van de Rabobank.

 

Voor twaalf procent van de huishoudens zouden duurdere boodschappen een motivatie zijn om minder eten weg te gooien. Mensen gaan ook bewuster inkopen en vaker eten invriezen als de prijzen van voedsel zouden stijgen. Tien procent van de ondervraagden geeft toe dat zij voedsel weggooien omdat zij dit zich financieel kunnen veroorloven.

 

Liefst veertig procent van de respondenten geeft aan dat het aanbieden van kleinere porties en verpakkingen aanbieden het meeste effect zou hebben. Ook extra korting op producten waarvan de houdbaarheid bijna is verstreken en betere verpakkingen en bewaarmogelijkheden worden vaak genoemd in het onderzoek. Een derde van de Nederlanders zou bereid zijn om meer te betalen voor verpakt voedsel als het daardoor langer houdbaar blijft, ook als dit betekent dat de voedselprijs hoger wordt.

 

Een kwart van de Nederlanders gooit eten en drinken weg als de houdbaarheidsdatum verstreken is. Voor jongeren geldt dit nog sterker: meer dan een op de drie gooit eten na de houdbaarheidsdatum. Uitleg over de ‘ten minste houdbaar-datum’ (THT) en de ‘te gebruiken tot-datum’ (TGT) kan helpen: veel producten kunnen na het verstrijken van de THT-datum immers nog prima gegeten worden.

 

Eten invriezen goede eerste stap

De meeste huishoudens proberen al duurzamer om te gaan met hun voedsel: zo zegt 71 procent eten zoals brood in te vriezen en alleen te ontdooien wanneer dit nodig is. Twee op de drie huishoudens proberen voedingsmiddelen bewust te bewaren zoals in de koelkast, vriezer of donkere voorraadkast. Daarnaast geeft zestig procent aan de voorraad te checken voordat ze naar de supermarkt gaan.

 

“Consumenten spelen de hoofdrol in het voorkomen van voedselverspilling. Dat is echter niet genoeg: in alle schakels van de keten, van boer en tuinder tot het bord, gaat nodeloos voedsel verloren. Ook de ondernemers in de food- en agrisector hebben een verantwoordelijkheid om voedselverspilling tegen te gaan”, reageert Ruud Huirne van opdrachtgever Rabobank op het onderzoek.

 

Met de jaarlijkse Rabo FoodWeek die deze week wordt gehouden, wil de bank de bewustwording over voedselverspilling vergroten bij alle spelers in de voedselketen. Het terugdringen van voedselverspilling is belangrijk om de groeiende wereldbevolking te kunnen blijven voeden. Elke kilo voedsel die ondernemers niet weggooien maar verkopen, draagt bij aan hun financiële resultaat en komt ten goede aan een lagere CO2-voetafdruk.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nieuwe Aldi-kledingcollectie knipoogt naar “quiet luxury”

    Net als vorig jaar introduceert Aldi bij het begin van de festivalzomer opnieuw een kledinglijn in z’n Belgische winkels, met een bijzonder collector’s item als blikvanger.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN