RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen Inflatie
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Winkelkar nog 14,7% duurder dan een jaar geleden

icon
Food4 september, 2023
Shutterstock.com

De voedingsinflatie in de Belgische supermarkten daalt wel, maar blijft met 14,7% nog steeds erg hoog. Testaankoop vraagt dat de regering maatregelen neemt en optreedt tegen bedrieglijke praktijken als “krimpflatie”.

Groenten blijven duur

Terwijl de voedingsinflatie in juli nog 15,4% bedroeg, daalde ze in augustus tot 14,7%. Dat blijkt uit een nieuwe prijsopname door Testaankoop van 3.000 producten in winkels van supermarktketens Albert Heijn, Aldi, Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize en Lidl. Een gemiddeld gezin van twee personen gaf volgens de consumentenorganisatie vorige maand 533 euro uit in de supermarkt, of 69 euro meer dan een jaar geleden.

Al zes maanden op een rij zijn het de groenten die het meest in prijs gestegen zijn: ze waren in augustus gemiddeld 31% duurder dan een jaar geleden. Wortelen zijn 70% duurder geworden, uien 55%. Ook ketchup (+49%), tomatenpuree (+41%) en diepvriesfrieten (+39%) blijven flink duurder worden. Eieren stegen met 25% in prijs, kant-en-klare gerechten met 23%, en papierwaren met 20% – en dat terwijl de inflatie voor deze categorie vorig jaar ook al 33% bedroeg.

Verbazing over krimpflatie

Testaankoop wijst erop dat de dalende grondstoffenprijzen zich nog niet vertalen in lagere prijzen in de winkelrekken. Hoewel de prijzen op de internationale markten al sinds maart 2022 aan het dalen zijn voor plantaardige olie (-48%) is frituurolie nu gemiddeld 36% duurder in maart vorig jaar. De zuivelprijzen dalen al sinds juni 2022, maar meer dan 90% van de halfvolle melk en jonge kaas zijn nu duurder dan toen. Granen werden gemiddeld 17% goedkoper sinds oktober 2022, maar bloem en pasta zijn toch veelal nog duurder dan in oktober vorig jaar.

De consumentenorganisatie wijst met een beschuldigende vinger naar de regering: “Wij hebben het gevoel dat de regering deze crisis niet heeft aangepakt. De stijgende prijzen hebben de eetgewoonten van de meerderheid van de Belgen veranderd: ze hebben gekozen voor producten van mindere kwaliteit. Naast de impact op hun portemonnee, heeft dit ook een impact op de gezondheid van de consumenten“, zegt woordvoerster Julie Frère aan La Libre.

Ze vindt dat de Economische Inspectie meer ijver aan de dag mag leggen bij het controleren van de promotionele activiteiten van retailers, en is verbaasd dat de praktijk van krimpflatie, waarbij merken hun prijzen niet verhogen maar de verkochte hoeveelheden wel verlagen, als legaal wordt beschouwd. 

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food22 mei, 2025
    Walmart schrapt 1.500 banen: neemt AI vanaf nu over?

    Walmart kondigt aan 1.500 banen te schrappen in een ingrijpende reorganisatie. Het gaat vooral om kantoorfuncties in technologie, e-commerce en de advertentiedivisie Walmart Connect. Hebben de techmedewerkers zichzelf overbodig gemaakt?

  • icon
    Food22 mei, 2025
    Poké-keten Hawaiian eindigt expansiegolf in Den Haag

    De Belgische pokébowlformule Hawaiian heeft zijn vijftigste vestiging geopend in Den Haag. De snelle expansiegolf van de laatste jaren bereikt daarmee een eindpunt: nu wil de keten gaan focussen op verfijning in plaats van uitbreiding.

  • icon
    Food22 mei, 2025
    Waarom het marktaandeel van discounters ook de komende vijf jaar blijft stijgen

    Met een focus op vaste lage prijzen, expansie in stadscentra, non-food en gezondheid blijven discounters de traditionele supermarktketens het vuur aan de schenen leggen. Aldi en Lidl behouden hun dominante positie.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN