RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ahold gedijt als Amazon Nederland mijdt

icon
m-Tail5 januari, 2016

“De omnichannel Amazon in Nederland”

Jumbo, de enige concurrent van formaat, moet daardoor een inhaalslag maken, eventueel door een deal met het Britse Ocado. Dit alles schrijft Rabobank in een nieuw rapport over Ahold dat vandaag verschijnt. ‘De omnichannel Amazon in Nederland’ is de veelzeggende titel van deze analyse, die hoge verwachtingen heeft van het online groeipotentieel van de Nederlandse retailmultinational.

 

De rapportage laat Aholds Amerikaanse online operatie Peapod buiten beschouwing en richt zich volledig op de offline en online activiteiten van Ahold in Nederland. “Omdat de markt deze activiteiten niet helemaal goed begrijpt”, aldus de Rabo-analisten.

 

Twee fundamentele misvattingen

De kern van dit onbegrip zit hem volgens Rabobank in twee foutieve aannames, die voortdurend worden gemaakt als het gaat over bespiegelingen over het potentieel van online in de Nederlandse levensmiddelenbranche. Ten eerste focussen de experts zich allemaal op het absolute marktaandeel en de winstpositie van online, terwijl het groeitempo onderbelicht blijft.

 

Ten tweede wordt de Nederlandse markt steevast vergeleken met de marktstructuur van het Verenigd Koninkrijk. Het zijn volgens de Rabo-analisten twee fundamentele misvattingen die het zicht op het te verwachten ontwrichtende effect van online vertroebelen.

 

De dooddoener in veel commentaren over online food sales is dat online nog maar 1 procent van de totale levensmiddelenomzet vertegenwoordigt. En dat de hoge winkeldichtheid in de supermarktsector en de hoge kosten voor e-fulfilment grote barrières zijn, die een doorbraak verhinderen. Niets is echter minder waar, zo stelt het rapport. “AH.nl heeft een voorsprong van drie jaar op de rest. Veel concurrenten zijn regionaal actief en doen aan order picking in de winkels, terwijl de pure online spelers zich nog in een opstartfase bevinden.”

 

AH.nl heeft meer impact dan Lidl

Nu groeit AH.nl jaarlijks al met 25 procent en dat groeitempo zou wel eens kunnen versnellen naar ruim 35 procent, schrijven de analisten. Dan zet de online operatie van Albert Heijn in 2018 zo’n 900 miljoen euro om. Met dat tempo zou online in 2020 een marktaandeel van 7 procent vertegenwoordigen.

 

“Dat is in lijn met het huidige aandeel van AH.nl in Amsterdam, waar het al een winstgevende operatie is”, aldus het rapport, dat stelt dat AH.nl bij een hoge leveringsdichtheid in stedelijke gebieden maximaal profiteert van haar operationele kracht en lokaal een brutowinst van zo’n 3 procent realiseert. Als AH.nl het huidige, gigantische groeitempo verder kan versnellen, heeft het een veel grotere invloed op de ontwikkelingen in de Nederlandse supermarktsector dan de opkomst van Lidl.

 

Volgens Rabobank zorgt een dusdanig succes van AH.nl voor een enorme kannibalisatie. Elk jaar zal er dan voor een half miljard euro aan omzet van de fysieke supermarkten naar online gaan. Dat betekent een jaarlijkse verschuiving van 120 basispunten ofwel 1,2 procentpunt aan marktaandeel.

 

Elke drie jaar zou online de omzet van 200 supermarkten inpikken en het is volgens de analisten duidelijk dat AH.nl, als veruit de grootste online speler, daarbij de meeste baat heeft. Het gaat volgens Rabobank niet om het nog niet bewezen online businessmodel, maar om de druk die Ahold via AH.nl op de omzet en winstgevendheid van de offline kernactiviteit van de concurrentie zet.

 

VK: online vechtmarkt, Nederland: online groeimarkt

De tweede misvatting is de vergelijking met het Verenigd Koninkrijk. Hoewel het VK wereldwijd tot de top behoort als het om online retail gaat, is het ook een vechtmarkt. Zes redelijk grote online foodretailers met elk een goed ontwikkelde online supply chain beconcurreren elkaar in het VK fel om marktaandeel, maar in Nederland heeft Ahold het online rijk nagenoeg voor zich alleen.

 

Ahold is dominant in de Randstad, waar online het meeste potentieel heeft, en heeft een groot concurrentieel voordeel omdat het de enige retailer is met een hoogontwikkelde online supply chain. De meeste concurrenten moeten zich nog met instore order picking behelpen. Daar waar online levensmiddelen in het VK een vechtmarkt is, is dat in Nederland een groeimarkt. En daarvan zal Ahold als grootste en meest ontwikkelde online retailer navenant de meeste baat hebben.

 

Dit voor Ahold optimistische groeiscenario, waarbij Albert Heijn als enige in staat zal blijken om de kannibalisatie van de offline omzet te compenseren met winstgevende online verkopen, is volgens de Rabobank wel gebonden aan een belangrijke randvoorwaarde: de grote pure online spelers moeten Nederland links laten liggen. Puur omdat het een relatief kleine consumentenmarkt is. Het VK, Duitsland, Polen of Frankrijk zijn nu eenmaal veel aantrekkelijkere consumentenmarkten voor online, dat het moet hebben van snel schaalgrootte bouwen.

 

Jumbo mogelijke partner voor Ocado

Als Amazon Nederland mijdt, is het Ahold dat gedijt. Want dan blijft Nederland een online groeimarkt en kan Ahold optimaal profiteren van het grote potentieel dat het heeft dankzij de sterke posities van AH.nl in food en Bol.com in non-food. Zeker na de fusie met Delhaize neemt hiervan het schaalvoordeel en het groeipotentieel toe.

 

In zekere zin is het ook in het belang van Jumbo dat Amazon de online markt in Nederland niet verhit. Online is Jumbo immers de enige serieuze concurrent van Ahold. Het heeft in recordtijd een netwerk van 160 ophaalpunten gerealiseerd, waarvan de meeste in of bij de supermarkt liggen, en Jumbo gaat ook al aan thuisbezorging doen.

 

Bij thuisbezorging levert Jumbo de online bestellingen af bij de winkel, waarna de ondernemer of bedrijfsleider verantwoordelijk is voor de bezorging bij de klant aan huis. Omdat Jumbo in de meeste gevallen eigenaar is van het winkelvastgoed en daarmee meer grip heeft op de franchisers, zal dit volgens Rabobank minder snel tot een confrontatie met de ondernemers leiden dan bij Ahold, waar veel AH-franchisers zelf eigenaar zijn van hun winkels en daarmee financieel veel minder afhankelijk zijn van de centrale organisatie.

 

Jumbo zal alles in het werk stellen om ook online met Ahold mee te kunnen komen. Een van de opties die het heeft is inkoop van knowhow, bijvoorbeeld door het geavanceerde onlineplatform van Ocado te gaan gebruiken. Daarmee zou Jumbo in één keer Ahold voorbij streven als het om een geavanceerd systeem van het picken en thuisbezorgen van online bestellingen gaat.

 

Rabobank noemt Ocado als een serieuze optie voor Jumbo, al is het wel een peperdure keuze. Ocado is immers naarstig op zoek naar een partner buiten het VK. Het liefst in een grote consumentenmarkt, maar als Jumbo voldoende betaalt, zal het ook wel genoegen nemen met een ambitieuze partner op de kleine maar fijne Nederlandse online markt.

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN