RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ahold steekt cash voortaan in online strategie

icon
m-Tail27 februari, 2012

De overnameprijs die Ahold neertelt is nagenoeg gelijk aan de netto-omzet van Bol.com, die in 2011 zo’n 355 miljoen euro bedroeg. “We kopen inderdaad de omzet van Bol.com”, beaamt Ahold’s directievoorzitter Dick Boer. “Een online-bedrijf heeft een andere waardering dan een retailer die met fysieke winkels werkt. Je betaalt voor online een hogere premie ten opzichte van de omzet.”

 

350 miljoen euro: ‘een fantastische prijs’

Desondanks vindt Boer de overnamesom van 350 miljoen euro “een fantastische prijs voor een fantastisch bedrijf”, dat bestaat sinds 1999 en dat in 2003 het break even-punt behaalde. “Sindsdien en vanaf het volledige jaar 2004 zijn we een winstgevende onderneming”, zegt Bol.coms managing director Daniel Ropers. Volgens hem zijn ook “de extreem grote groeimogelijkheden” in de overnameprijs bijgerekend.

 

“Je koopt de toekomst”, reageert Boer, die op 1 maart een jaar aan het roer staat bij Ahold. Hij is met name enthousiast omdat de overname zijns inziens volledig past in Aholds strategie: “Het verbreden van het aanbod en uitbreiding van geografische groei behoren tot de kern van onze strategie. Bol is sinds 2010 actief in België, wij sinds 2011. Albert Heijn moet ook over de landsgrenzen heenkijken. We gaan ons richten op de Benelux, waar ruim 25 miljoen mensen wonen. Daar zit veel toekomstige groei.”

 

Overname op initiatief van Ahold

De overname van Bol.com komt er op initiatief van Ahold: “Ik ken Daniel al langer en zo’n drie jaar geleden hebben we al eens gesproken over de plannen en business modellen voor onze organisaties”, zegt Boer. “Daarna hebben we een tijdlang geen contact gehad. Ahold heeft nu de strategie helder geformuleerd en daarin speelt online groei een heel belangrijke rol. Vandaar ook dat we het initiatief hebben genomen om met Bol.com contact op te nemen.”

 

In 2009, toen Boer en Ropers elkaar spraken, was Bol.com overgenomen door Cyrte Investments en NPM Capital. “We wisten destijds dat we financiële aandeelhouders hadden”, zegt Ropers. “Toen hebben we ook al naar de toekomst gekeken en kwam Ahold er bij ons uit als de gedroomde partner, mochten we door de investeerders verkocht gaan worden. Het kostte ons niet veel moeite om onze investeerders ervan te overtuigen om serieus met Ahold in gesprek te gaan.”

 

AH-winkels als afhaalpunten voor Bol.com

Op de keper beschouwd gaat Ahold nu ook koelkasten, wasmachines en ander witgoed verkopen: dat voegde Bol.com in 2010 immers allemaal aan het assortiment toe. Dit verandert volgens Boer de kern van het bedrijf niet: “Wij hebben in het verleden aangegeven dat Ahold haar klanten wil voorzien van alle dagelijkse behoeften in food en non-food”, zegt Boer. “In de winkels,maar ook online. Dit laatste kunnen we nu sterk doorzetten. In food met Albert.nl en in non-food met Bol.com.”

 

De overname van Bol.com betekent volgens Ahold’s bestuurslid Sander van der Laan echter niet dat het verzorgingsgebied van Albert.nl nu versneld wordt uitgebreid. “We gaan Albert.nl op korte termijn niet landelijk uitrollen, maar het is zeer wel denkbaar dat de Albert Heijnwinkels kunnen dienen als ophaalpunten voor bestellingen van Bol.com. Dat is mogelijk en daarover gaan we praten.”

 

Meer categorieën, meer groei

Er is nog veel mogelijk in Nederland en België, weet Ropers: “Er zijn nog veel categorieën zonder een goed online aanbod. Neem sportartikelen, of producten voor de tuin en rondom het huis. Nederland en België lopen wat betreft online verkopen behoorlijk achter bij Duitsland, Frankrijk en zeker Groot-Brittannië. In de Benelux is nog veel groei te realiseren. De echte groei – de revolutie – die ligt nog voor ons.”

 

Met de overname van Bol.com komt de realisatie van Aholds online doelstellingen ineens een stap dichterbij. Ahold wil in 2015 een online omzet van 1,5 miljard realiseren. Met Bol.com erbij groeit de online omzet nu al ineens tot 850 miljoen euro. Analisten en andere Ahold-watchers hebben zich in de afgelopen jaren meermaals afgevraagd waarom Ahold toch zoveel eigen aandelen heeft ingekocht. Ahold heeft nu alvast een andere besteding voor alle cash die het bedrijf genereert. Hoeveel dat is, wordt bij de bekendmaking van de jaarresultaten op 1 maart duidelijk. Dan viert Dick Boer zijn eerste jaar als bestuursvoorzitter in de wetenschap dat hij gebeiteld zit bij Ahold.

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Mode20 juni, 2025
    [In Beeld] Brooklyn opent achtste winkel in Nieuwpoort
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN