RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Amazon.com en Apple Store sterkste stijgers op Amerikaanse retailmarkt

icon
m-Tail1 juli, 2011

Elk jaar rond deze tijd publiceert het Amerikaanse STORES Magazine een Top 100 van de Amerikaanse retailers met hoofdzetel in de VS, gebaseerd op de verkoopcijfers op hun thuismarkt. En dit jaar gaan twee ‘buitenbeentjes’ met alle aandacht lopen.

Amazon en Apple

Amazon.com, de grootste online retailer van de wereld, zag zijn verkoop in 2010 liefst 46,2% stijgen, om af te klokken op 18,5 miljard dollar. Het bedrijf van Jeff Bezos klimt daarmee van de 26ste naar de 19de plaats. Een succes dat volledig op naam komt van de razend populaire e-reader Kindle. Die heeft ervoor gezorgd dat Amazon.com in de Verenigde Staten nu al meer elektronische boeken verkoopt dan gedrukte exemplaren.

Al doet het mythische bedrijf van Steve Jobs relatief gesproken nóg beter: de Apple Store, het retailconcept van Apple, boekt liefst 31 plaatsen winst in de STORES Top 100 Retailers (van 52 naar 21). De Apple Stores verkochten alleen al in Amerika 32,3% meer dan in 2009, goed voor een omzet van 18 miljard dollar. De iPod, iPhone en iPad zijn gewoon niet meer weg te denken uit het leven van talloze Amerikanen. Volgens marktonderzoeksbureau iSuppli zouden er dit jaar zelfs een fenomenale 44 miljoen iPad’s over de Amerikaanse toonbank gaan.

Wal-Mart onbedreigd op kop

Aan de kop van de rangschikking is er voor het overige weinig of niets veranderd. Wal-Mart, de grootste retailer ter wereld, heeft met ruim 307 miljard dollar een haast onoverbrugbare voorsprong op de verzamelde concurrentie (want je moet al de omzet van de nummers 2 tot 6 bij elkaar tellen om boven Wal-Mart uit te komen). En toch is Wal-Mart er in 2010 nog in geslaagd om op zijn thuismarkt te groeien, zij het met een bescheiden 0,6%. Die groei is het resultaat van de kleinere ‘Express’-stores die de keten aan het testen is in een aantal landelijke en kleinstedelijke gebieden.

Kroger is en blijft nummer twee. Amerika’s grootste keten van voedingssupermarkten groeide in 2010 met 6,4% tot 78,3 miljard dollar. Die groei komt uit in-store apotheken en gezondheidsprogramma’s. Zo startte Kroger vorig jaar met het publiceren van praktische gidsen over onder meer kruiden en voedingssupplementen, gekoppeld aan een 30-dagenkuur voor 4 dollar.

En ook de nummer 3, Target, is zijn groei gaan halen in de gezondheidssfeer. Zo vernieuwde de op één na grootste winkelketen van de VS (na Wal-Mart) zijn versafdeling compleet, met een verruimd aanbod aan verse groenten en fruit. Daarnaast experimenteert de keten ook met kleine buurtsupers in het hele land. Het legt Target geen windeieren: de verkoop in de Verenigde Staten steeg met 3,8% tot 65,8 miljard dollar.

“Geen gemakkelijke klus”

“Als een van de meest concurrentiële bedrijfstakken van ons land is het geen gemakkelijke klus om jezelf aan de top van de retailpiramide te handhaven”, zegt redactrice Susan Reda van STORES Media. “De grootste retailers moeten er dan ook alles aan doen om nieuwe initiatieven te blijven bedenken om in de ogen van hun consumenten relevant te blijven, en dat tegen een achtergrond van een steeds harder wordende concurrentie met andere bedrijven uit de VS en van daarbuiten.”

 

 

 

Keten

 

Verkoop in de VS in 2010

(in miljard dollar)

 

Groei t.o.v. 2009

1

 

Wal-Mart

 

307,736

 

0.6%

2

 

Kroger

 

78,326

 

6.4%

3

 

Target

 

65,815

 

3.8%

4

 

Walgreen

 

61,240

 

6.3%

5

 

The Home Depot

 

60,194

 

2.2%

6

 

Costco

 

58,983

 

5.5%

7

 

CVS Caremark

 

57,464

 

3.5%

8

 

Lowe’s

 

48,175

 

2.8%

9

 

Best Buy

 

37,110

 

-0.3%

10

 

Sears Holdings

 

35,362

 

-2.2%

 

De volledige Top-100 via www.stores.org/stores-magazine-july-2010/top-100-retailers
 

Meer m-Tail
Bekijk meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN