RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Apple en Google brengen elk hun TV.

icon
m-Tail2 september, 2010

altHet moest er vroeg of laat van komen. Onze goede oude televisiebeeldbuis is helemaal voorbijgestreefd door de interactieve beeldbuis van onze personal computer. Het ding kan niet op internet, je moet maar slikken wat de pot schaft en je kunt er niet eens mee multi-tasken. Zowel Apple als Google geven daarom een nieuwe invulling aan het concept TV.

Apple TV en Google TV doen in essentie beide hetzelfde. Het is een ongeziene integratie tussen het wereldwijde web en televisie. Apple en Google bieden de mogelijkheden van het internet aan op een televisiescherm. Het vergt alleen de aankoop van een doos die men net zoals de dvd-speler en andere toestellen bij zijn televisiescherm zet. Die doos met internetaansluiting kan dan zowel met een afstandbieding als via toetsenbord worden bediend.

Een symbiose van web en tv.alt
Het vertrekpunt is dat mensen willen kiezen wat ze zien en wanneer ze willen. Online streaming van films en televisieprogramma’s is daarom erg succesvol. Het zou met Apple TV of Google TV mogelijk worden om online films en televisieprogramma’s te huren, maar ook om Youtube-filmpjes en andere videobeelden op het televisiescherm te bekijken. Bovendien kan men met verschillende venster tegelijk openen, waardoor men pakweg de beurscijfers naast de voetbalmatch in het oog kan houden.

Apple TV legt voorlopig wel de klemtoon op het video-on-demand gegeven, terwijl Google TV zijn typische zoekmachine-interface als sterkte naar voren schuift. Via het Google-portaal kan men via zijn televisie alles zoeken wat men wilt, eender of het klassieke televisiekanalen of websites zijn.

Waarom de consument zijn televisie nog nodig heeft als hij dat op het internet allemaal al kan? Het antwoord is simpel: Omdat onze computerschermen nog te klein zijn om er vanuit je luie zetel heen te kijken of er met vrienden en familie rond te zitten. Google TV speelt in zijn aanbod dan ook in op het sociale aspect van televisie. Zelfs spelletjes spelen zou mogelijk worden. Bovendien onderstrepen zowel Google als Apple dat hun Tv-platformen voor meer dan alleen video dient. Ook muziek en foto komen ruimschoots aan bod.

alt
Voor adverteerders en websitebouwers biedt de internet-televisie combinatie eveneens een schat aan nieuwe mogelijkheden. Er is een heuse Google TV Ads-campagne opgezet die laat weten dat Google TV toelaat om televisiereclames vanaf slechts 100 dollar te verspreiden. Google roept daarenboven webmasters op om rekening te houden met de komst van televisiesurfers voor de resolutie en inhoud van hun website.

 

 

Apple en Google om ter eerst.
Apple had al eerder Apple TV, maar dat bleek een grote mislukking. Met name het toestelletje dat men in zijn woonkamer moest zetten was te groot en lawaaierig. Ook hing er het prijzige kostenplaatje van 299 dollar aan vast. Exit Apple TV, intrede Google TV. Eind mei werd Google TV aan het publiek voorgesteld. Ondertussen is het product helemaal af en is Google klaar om de televisiekijkende massa te bestormen.

Maar het zouden multimediakolossen Apple en Google niet zijn moesten ze elkaar het licht in de ogen gunnen. Steve Jobs en co beseften dat zij niet achterwege mochten blijven. Vandaar dat tegelijk met de voorstelling van de vernieuwde reeks iPod’s, ook de herintrede van Apple TV werd bekendgemaakt. alt

De nieuwe hardware kost nog maar 99 US dollar. Bovendien heeft Apple een sterke troef als het over online filmaanbod gaat. Steve Jobs is een belangrijke aandeelhouder bij Disney, die tevens het volledige ABC televisienetwerk bezit. Contracten met ABC en Fox zijn bijgevolg al binnen. Qua content kan dat tellen. Rivaal Google zit ondertussen aan de onderhandelingstafel met de grote filmbonzen.

Weliswaar zijn Google noch Apple de eersten die televisie met internet combineren. Televisiezenders werken meer en meer cross-mediaal. Denk in België maar aan Exqi, en Ketnet die programma’s online beschikbaar maakt. Daarnaast wordt de video-on-demand markt al volop bespeeld. Philips biedt met zijn nieuwste televisieschermen internetconnectie en huurvideo via Videoland. Ook digitale televisie-providers geven de mogelijkheid films te huren.

Het is nog niet duidelijk hoe en wanneer de tv-platformen van Apple en Google naar België komen. In het najaar zou de hardware voor Google TV in multimediawinkels in de Verenigde Staten te vinden moeten zijn. Apple TV zal nog dit jaar gelanceerd worden in de VS en vijf andere, nader te noemen landen.

 

 

Meer: Video: Google stelt Google TV voor.

 

          EXQI Plus houdt op te bestaan.

 

          Controverse bij Apple zet iPad in de schaduw.

          Apple wil meer Europese winkels.

          Jonge volwassenen kiezen Chanel en BMW, maar ook Apple scoort.

 

          Merknamen vrij op Google AdWords.

          Google vindt concept voor aanval op Facebook.
 

Meer m-Tail
Bekijk meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN