RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Apple voor de eerste keer onder analistenverwachtingen

icon
m-Tail19 oktober, 2011

Het afgelopen kwartaal, het laatste van zijn gebroken boekjaar, was voor Apple het beste vierde kwartaal ooit: de omzet steeg met 39% tot 28,27 miljard dollar (20 miljard euro) en de nettowinst ging 54% hoger tot 6,6 miljard dollar. Toch werd kersvers CEO Tim Cook meteen in het defensief gedrongen: voor het eerst in zes jaar stelt Apple de analisten teleur en blijft het resultaat onder de verwachtingen.

Duizelingwekkende cijfers

Apple verkocht het laatste kwartaal ‘maar’ 17,07 miljoen iPhones. Dat is niet alleen minder dan verwacht, het is vooral een pak minder dan de 20,3 miljoen stuks van het derde kwartaal. Blijkbaar hebben vele consumenten hun aankoop uitgesteld in afwachting van de opvolger voor de iPhone4. Dat, en het feit dat er vorig kwartaal geen écht spraakmakende nieuwigheden werden gelanceerd, verklaart wellicht grotendeels de mindere resultaten.

 

Al is “mindere resultaten” een relatief begrip, want zeker gezien de economische omstandigheden blijft de verkoop ronduit indrukwekkend: zo verkocht Apple het voorbije trimester naast 17,07 miljoen iPhones (+21% tegenover Q4 2010) ook nog eens 11,12 miljoen iPads (+166%) en 4,89 miljoen Macs (+26%). Enkel van de iPod gingen er 27% minder over de toonbank dan in het vierde kwartaal van 2010, al was de mediaplayer nog altijd goed voor 6,62 miljoen stuks.

Groeitempo gehalveerd

Met een kwartaalomzet van 28,27 miljard dollar bleef Apple voor het eerst in minstens zes jaar onder de analistenverwachtingen. Die hadden gerekend op 29,3 miljard dollar. Toch is de grootste ontgoocheling dat Apple, dat de afgelopen kwartalen record na record wist te boeken, nu zijn groeitempo ferm ziet dalen. In het derde kwartaal groeide Apple nog ruim 80%, in het vierde kwartaal is de groei tot de helft teruggevallen.

 

Tim Cook klinkt wel zelfverzekerd: “We zijn zeer zeker dat we een all-time record neerzetten in de komende feestmaanden wat de verkoop van iPhones betreft”, aldus de Apple-CEO in de Wall Street Journal. “We zijn echt verheugd met de zeer sterke finish van een uitstekend boekjaar 2011, waarbij de jaaromzet groeide tot 108 miljard dollar (78 miljard euro) en de winst tot 26 miljard dollar (19 miljard euro).” Niettemin daalde het Apple-aandeel na de bekendmaking van de kwartaalresultaten 7%. Daardoor is het bedrijf uit Cupertino op papier niet langer het meest waardevolle bedrijf ter wereld. Die symbolische titel gaat nu weer naar oliemaatschappij ExxonMobil.

 

Koren op de molen van tegenstanders Tim Cook

De goede en tegelijk teleurstellende resultaten van Apple klinken al wie in Tim Cook nooit de natuurlijke opvolger van Steve Jobs heeft gezien, als muziek in de oren. Cook staat bekend als een “spreadsheets spuwende en supply chain hervormende” bureaucraat, zoals The Independent hem ooit omschreef. Het talent en de begeestering van de eerder deze maand overleden Steve Jobs heeft hij duidelijk niet. Kwaliteiten die Jonathan Ive, het Britse head of design van Apple, wél heeft, aldus bepaalde media. Jonathan Ive tekende voor het strakke design van de iMac, de iPod, de iPhone en de iPad en is al even perfectionistisch als Steve Jobs zelf, wat van hem “de verpersoonlijking van de Apple-cultuur en de ware erfgenaam van Steve Jobs” maakt, aldus nog The Independent. Tim Cook weet wat hem te wachten staat: bewijzen dat hij wel degelijk the right man for the job is.

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN