RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Betekent Picnic het einde van de supermarkt?

icon
m-Tail13 april, 2016

Als we medeoprichter Joris Beckers mogen geloven, dan zal online supermarkt Picnic doen voor food wat Zalando deed voor mode. Zijn visie op het nieuwe boodschappen doen zet hij uiteen op het komende RetailDetail Congress, op 28 april. 

Gratis thuisbezorgd

In september 2015 ging het onlinesupermarktconcept Picnic van start in het Nederlandse Amersfoort. Consumenten kunnen hun boodschappen bestellen via een app en de waren worden gratis thuisbezorgd met elektrische busjes. Picnic belooft daarbij alle boodschappen voor de laagste prijs: zowel A-merken, huismerken als vers. “Elke nacht checken we 50.000 prijzen”, zo klinkt het. 

 

Dat is meer dan opmerkelijk, want de meeste supermarktketens verkiezen een ‘click & collect’-concept, rekenen servicekosten aan en geven geen prijsgarantie. Het opzetten van een e-commerceorganisatie is nu eenmaal een kostelijke zaak en de foodmarges zijn flinterdun. Maar je kunt het ook anders zien: “‘De concurrentie is afhankelijk van de 5 procent die bereid is te betalen voor bezorging. Wij mikken op de andere 95 procent van de klanten.”

 

Geen verspilling

Twee drempels houden een doorbraak van online boodschappen doen tegen, vertelde Joris Beckers bij de start van Picnic aan vakblad Twinkle: “Ten eerste de prijs, want bezorgen is nu gewoon duur, ten tweede het lange wachten door de grote tijdvakken. En dus besloten we iets te ontwerpen wat die twee punten adresseert: een nieuwe, totaal gekoelde voedselketen.”

 

Wat maakt Picnic anders dan andere e-commerceoplossingen? “Wij hebben geen dure winkels, wel slimme autootjes.” De websupermarkt kiest er inderdaad voor om met elektrische busjes te leveren. Ook gaat Picnic ervan uit dat online verkopen verspilling tegengaat. De e-tailer koopt enkel in wat er besteld is, en hoeft in theorie dus niks weg te gooien. Inkopen doet Picnic via Boni, lid van inkooporganisatie Superunie. 

 

Zoals de melkboer

Hoe het werkt? Tot elf uur ’s avonds kunnen consumenten bestellen. Dan gaan de orders buiten en ’s nachts leveren de versleveranciers in het centrale distributiecentrum in Nijkerk. Van daaruit gaan de bestellingen naar lokale hubs. Daar worden ze in gekoelde elektrische busjes geladen, die de boodschappen in vaste rondes aan huis leveren, drie keer per week op vaste tijdstippen. “Een beetje zoals de melkboer vroeger”, zegt Beckers. 

 

Een hoogtechnologische melkboer dan wel, want consumenten kunnen de autootjes zien rijden op het scherm van hun smartphone. Daardoor weten ze exact hoe laat hun bestelling wordt afgeleverd. Ze zien ook het profiel van de bezorger en weten dus wie er zal komen aanbellen. 

Picnic begon voorzichtig: voorlopig is het marktgebied beperkt tot de regio’s Amersfoort, Leusden en Soest. Almere, Apeldoorn en Utrecht worden de komende maanden aangepakt. Intussen heeft tien procent van Amersfoort weleens boodschappen bij Picnic besteld. Ruim de helft daarvan is wekelijks klant bij de websupermarkt en het omzetaandeel van versproducten ligt volgens Distrifood rond de 50 procent. Op de recente Thuiswinkel Awards mocht Picnic alvast de award voor de beste startende webwinkel mee naar huis nemen.

 

Knappe koppen

Picnic werd opgericht door vier knappe koppen, echte doorgewinterde ondernemers. Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys komen van Fredhopper, een ontwikkelaar van intuïtieve zoek- en navigatiesoftware. Bas Verheijen is voormalig marketingdirecteur van C1000 en Michiel Muller is een zelfverklaard ‘serial entrepreneur’ die onder andere het netwerk van onbemande Tango-tankstations uitbouwde in Nederland, België en Spanje. Leuk detail: diezelfde Michiel Muller is de broer van Frans Muller, de ceo van Delhaize die ook spreekt op het RetailDetail Congress. 

 

 

 

Joris Beckers spreekt tijdens het RetailDetail Congress op donderdag 28 april in Willebroek. Wil je erbij zijn? Surf snel naar retaildetail.be/events voor reservaties en meer info.

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN