RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

E-commerce blijft op weerstand stuiten

icon
m-Tail15 september, 2016

Handel via het internet zorgt voor meer transparantie, prijsconcurrentie en rechtstreekse verkoop door producenten. Tegelijk komen er echter ook meer handelsbelemmeringen en zijn er de nadelen van free-riding, zegt de Europese Commissie.

Helft volgt prijzen concurrenten op

De Commissie hield de voorbije maanden een bevraging over de gevolgen van de e-commerce bij belanghebbenden uit de sectoren kleding, schoenen, consumentenelektronica, speelgoed, boeken, cosmetica, huis en tuin en sportbenodigdheden​. De enquête diende ter ondersteuning van haar eengemaakte digitale markt-strategie, die vooral een betere toegang tot goederen en diensten beoogt. Bijna 1.800 betrokkenen maakten hun mening over. 

 

De eerste vaststelling uit het voorlopig rapport luidt – weinig verrassend – dat e-commerce tot een toegenomen transparantie en een hogere prijscompetitie leidt. 53% van de respondenten zegt geregeld de prijzen van de concurrentie na te trekken. Zeven op de tien die dit doen, schakelen hiervoor zelfs software in die de gegevens van de medespelers automatisch scant.

 

Voorts geeft e-commerce aanleiding tot meer rechtstreekse verkoop door producenten. 64% van hen opende de laatste tien jaar een eigen webwinkel. Voor de retailers betekent dit dat ze worden beconcurreerd door hun eigen leveranciers. Vooral in cosmetica en gezondheidszorg ligt het aantal eigen webwinkels van producenten aan de hoge kant. 

 

Producenten werpen barrières op

De elektronische handel zorgt ook voor een aantal defensieve acties. Zo schakelen een aantal producenten over naar een selectieve distributie, waarbij bijvoorbeeld pure online verkopers worden uitgesloten. Een op de vijf producenten-respondenten zegt de afgelopen tien jaar een dergelijke maatregel te hebben genomen. Ze beogen vooral een hoge kwaliteit in de distributie en een coherent merkbeeld. De praktijk is het meest gangbaar in Duitsland, waar 32% van de retailers dergelijke restricties hebben. Frankrijk volgt met 21%. In Nederland gaat het om 17%, in België om 10%.

 

Andere belemmeringen op dit vlak zijn het contractueel verbod voor retailers om bepaalde goederen te verkopen in het buitenland. Meer dan een op de tien (11%) kijkt tegen dergelijke beperking aan. Eenzelfde aantal zegt echter ook beperkingen te hebben om producten te sowieso aan te bieden op de eigen website.

 

Ook prijsrestricties zijn populair: 42% van de Europese retailers zegt met dit laatste ervaring te hebben. Vier op de vijf producenten-respondenten geeft ook toe zijn distributeurs bepaalde doorverkoopprijzen te adviseren. Nog op dit vlak staat de samenwerking met prijsvergelijkers onder druk. Meer dan een op de tien retailers krijgen door de producent beperkingen opgelegd in het doorgeven van prijzen aan dergelijke sites. Het hoogste aantal (14%) wordt genoteerd in Duitsland. Daarna volgen Oostenrijk (13%) en Nederland (eveneens 13%).

 

Een toenemend probleem blijkt ook free-riding te zijn, waarbij consumenten van het ene kanaal naar het andere hoppen. Ze informeren zich bij de ene om dan bij de andere te kopen. Dat betekent dat een aantal verkopers kosten maken om de consument te informeren, terwijl anderen daar de vruchten van plukken.

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN