RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

EU: "Grensoverschrijdende e-commerce groeit te traag"

icon
m-Tail15 maart, 2011

De Europese Commissie maakt zich zorgen over de trage groei van de grensoverschrijdende e-commerce binnen de EU. Hoewel die groei wel blijft aanhouden, is de stijging van de internationale aankopen via het internet miniem. Nochtans is, volgens de bevoegde commissaris, e-commerce over de grenzen heen een zeer kostenefficiënte zaak. 

 

Amper 9% van de Europese consumenten kocht vorig jaar online over de grenzen heen, in 2009 was dat nog 8%. Het doel om tegen het eind van het decennium naar 20% te gaan, lijkt nog heel veraf. Het aantal bedrijven dat weigert grensoverschrijdende verkoop toe te laten, neemt immers toe (naar 60%) in plaats van af. Nochtans kocht tweevijfde van de Europese consumenten minstens één item online en meer dan de helft van de bedrijven haalt een significant deel van zijn omzet uit het buitenland. De concepten “internationaal” en “online” met elkaar verenigen, is voor veel consumenten én retailers echter nog een brug te ver.

 

Onbekend maakt onbemind

“Consumenten zien een internationale aankoop over het internet nog steeds als een groot risico”, volgens bevoegd Commissaris John Dalli. Zelf signaleren ze als grootste remmende factoren de schrik voor fraude en oplichting (62%) en problemen met de levering (49%). Ook noemt meer dan de helft de vrees om bij problemen nergens terecht te kunnen als een grote hinderpaal. Bovendien blijkt dat ook de taal een grote hinderpaal is: uit de studie blijkt dat in landen die een “grote broer” hebben met dezelfde taal, de internationale onlineverkoop veel verder staat. De grote uitschieter daarbij is Luxemburg (mede door de zeer kleine binnenlandse markt), maar ook in landen als Oostenrijk en België speelt dit effect. 

 

Naast de bekendheid met de taal van aankoop, is ook de bekendheid met online aankopen an sich een belangrijke factor. Mensen die vaker internationale aankopen doen via internet, weten dat problemen met fraude of leveringen eigenlijk verwaarloosbaar zijn. Commissaris Dalli wijst erop dat de statistieken van internationale zendingen even goed zijn als die van nationale zendingen (in beide gevallen komt 84% van de pakjes op tijd), of zelfs beter. Vijf van de honderd pakjes die een grens over moeten komt helemaal niet aan, tegenover 6% voor pakjes die dat niet moeten. Om ongeruste consumenten over de streep te helpen, plant de EU een aantal nieuwe richtlijnen omtrent de regeling van klachten en consumentenbescherming in het algemeen. 

Die zouden nog deze maand gestemd moeten worden.

 

Weinig klachten ingediend, nog minder goed behandeld

De rechten van consumenten worden immers vaak met voeten getreden, al gebeurt dat niet altijd bewust. Zo zei 82% van de retailers de regels omtrent consumentenbescherming goed te kennen, maar amper een kwart kende de periode waarbinnen de klant een product mag terugsturen. Nog minder retailers wisten wat ze moesten doen als een product niet goed blijkt te werken bij levering. 

 

Daarnaast voelde slechts 52% van de mensen die een klacht hadden, zich goed geholpen door de online retailer. Nog een meer alarmerend cijfer is dat slechts één op acht mensen die ontevreden was, ook echt een klachtenformulier invulde. De Europese consumentenorganisatie BEUC vindt dat er “nog veel werk is voor de beleidsmakers”. Zij waren dan weer wel verheugd met de statistiek dat maar liefst 69% van de consumenten vertrouwen heeft in de consumentenorganisaties om hun rechten te verdedigen.

Meer m-Tail
Bekijk meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN