RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Groupon is ambitieus maar vreest Mount Doom

icon
m-Tail28 februari, 2011

Het Amerikaanse internetcouponbedrijf Groupon hoopt op een enorme groei en bereidt zijn beursgang voor. Dat staat in een gelekte memo die terecht is gekomen bij de Wall Street Journal. De memo komt van de topman van Groupon, Andrew Mason, en onthult goeie financiële resultaten. Mason stelt de ambitie te hebben om “de omzet over het miljard (dollar; 726 miljoen euro) te tillen.”

“Niemand heeft al gedaan wat wij nu doen.”

Groupon haalde vorig jaar een omzet van 760 miljoen dollar (552 miljoen euro) waarvan zowat tweederde in de VS. Het bedrijf heeft 4150 werknemers in 35 landen en telt 51 miljoen gebruikers.

De memo geeft ook een kijk op de unieke stijl van Mason. Zo schrijft hij: “De aarde is heel erg oud – duizenden jaren oud zelfs, volgens sommigen – en niemand heeft al gedaan wat wij nu doen. Jullie trots op wat jullie bereikt hebben zou zo groot moeten zijn dat die iedereen irriteert. Jullie zouden zo breed moeten glimlachen dat iedereen op jullie gezicht wilt slaan. Jullie zouden blijer moeten zijn dan wie ook ter wereld.”

Frodo beklimt Mount Doom

Daarna waarschuwt hij echter dat zijn personeel niet op zijn lauweren mag rusten, aangezien copycats en reuzen als Google alles in het werk zullen stellen om aan de marktpositie van Groupon te knabbelen. Hij vergelijkt alle tegenstand met “Frodo die Mount Doom beklimt” en waarschuwt voor de voorbeelden van “Yahoo, MySpace en AOL, van wie de snelheid van de opkomst enkel werd overtroffen door de snelheid van hun neergang”. Deze bedrijven verloren volgens hem immers niet tegen de concurrentie, maar tegen zichzelf door “niet meer te innoveren en zo niet meer tegemoet te komen aan de wensen van de klanten”.

Hij voorspelt ten slotte dat “2011 zal beslissen of Groupon één van de grote merken wordt die onze generatie definieert, of dat het slechts een interessant idee was van mensen die daarna aan de kant werden geschoven door anderen die slimmer waren en harder werkten.” Zijn gouden raad voor de toekomst is dan ook: “maak de mensen blij, wees nooit tevreden en wees vooral nooit saai”. Als de personeelsleden handelen in de stijl van hun CEO, zal dat laatste alvast best lukken.

Meer m-Tail
Bekijk meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN