RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

ING heeft last van hackers

icon
m-Tail10 april, 2013

Drie aanvallen op korte tijd

Op 5 en 6 april werd ING een eerste keer het slachtoffer van een DDoS-aanval. Daarbij worden de servers van het doel overladen met aanvragen, waardoor de server tilt slaat zodat er geen contact meer mee kan worden gemaakt. Voor de klanten van ING betekende het simpelweg dat ze geen toegang meer hadden tot het internetbankieren.

 

Ook iDeal ING ondervond zware problemen van de aanvallen: het systeem lag een tijdlang plat, waardoor webwinkels heel wat geld misliepen. In totaal zou er tientallen miljoenen aan omzet verloren zijn gegaan.

 

Op dinsdag werd de bank dan al voor een tweede keer slachtoffer van een DDoS-aanval. De diensten werden na deze tweede aanval wel snel hervat, zij het dan in een beperkte vorm. Eerder op dinsdag was internetbankieren ook al niet mogelijk… omwille van werkzaamheden die werden uitgevoerd net DDoS-aanvallen beter te kunnen bestrijden.

 

Vanmorgen was het opnieuw zover: weer worden de servers van ING overstroomd met aanvragen, waardoor het voor klanten moeilijk is om toegang te krijgen tot de online diensten van ING. Ook iDeal had, alweer,  last van ernstige storingen. Ondertussen lijkt het er op dat iemand het stevig gemunt heeft op de bank met de oranje leeuw in het logo.

 

Nederlandse Tweede Kamer eist uitleg

Omwille van deze aanvallen tegen ING eist de Tweede Kamer nu uitleg van de Nederlandse banken. De Tweede Kamer wil weten wat de precieze oorzaken zijn van de storingen en hoe de communicatie naar de klant toe bij zulke aanvallen verbeterd kan worden. De informatievoorziening voor de klanten zou immers sterk ondermaats zijn geweest.

 

Zo liet Ronald Gerritse, topman van de Autoriteit Financiële Markten, al weten dat de communicatie van ING en van de Nederlandse Vereniging van Banken bij de eerste aanval veel sneller had moeten gebeuren. Hij pleit dan ook voor een communicatieprotocol voor de banken.

 

De Nederlandse Minister van Financiën Dijsselbloem is in ieder geval bezorgd over de aanvallen: “We moeten er blijkbaar continu rekening mee houden. Dit is een fenomeen waartegen we ons moeten wapenen”.

 

Bij ING laten ze weten dat er geen geld van de rekeningen is verdwenen. In het verleden is het al gebeurd dat aanvallers diefstallen hebben gemaskeerd met DDoS-aanvallen, maar dat zou dit keer dus niet het geval zijn.

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN