RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jan H. Verbanck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Omnichannel bij Hunkemöller: meer digitale integratie

icon
m-Tail25 januari, 2017

Op 2 februari wordt op het Omnichannel Congress van RetailDetail de bpost Omnichannel Award uitgereikt. Hunkemöller, retailer van lingerie, sport- en badmode, is bij de genomineerden: wij gingen praten met omnichannelverantwoordelijke Elvira Hamann.

Winkelervaring zonder drempels

Waarom denkt u genomineerd te zijn? Bent u blij?
Wij zijn alleszins heel blij met de nominatie, want we zien het als een erkenning. Het is een hele eer om kans te maken om door je vakgenoten gekozen te worden. In de laatste jaren hebben we ontzettend veel initiatieven genomen, gericht op de onderdelen in een ‘omnichannel journey’, die niet alleen succesvol, maar ook winstgevend zijn.

 

Wat betekent omnichannel concreet voor uw bedrijf?
Alle onze inspanningen zijn erop gericht om een “seamless shopper experience” te creëren. We kijken hoe we het voor de klanten aangenamer en gemakkelijker kunnen maken, zodat ze zelf kunnen bepalen waar, hoe en wanneer ze ons product kopen. We hanteren een viertal pijlers:

1    Check & Reserve: klanten reserveren online en komen later in de winkel passen en betalen.
2    Return to Store: klanten kunnen hun pakketje terugbrengen in de winkel en/of terugsturen.
3    Click & Collect: klanten halen een online pakketje op in de winkel. De voorraadsystemen zijn geïntegreerd en de klanten kunnen al binnen de twee uur een bericht krijgen dat ze het pakket kunnen ophalen.
4    Order in Store: klanten doen een nabestelling, die ze meteen in de winkel afrekenen en dan thuis of in de winkel geleverd krijgen.

 

Daarmee trachten we trafiek naar onze winkels te brengen, onder meer met de Hunkemöller-app. Die hebben we in het verlengde van ons loyaltyprogramma opgestart ter vervanging van de plastic klantenkaart. Klanten die in de buurt van een van onze winkels passeren, krijgen een berichtje en kunnen in de winkel producten scannen om er informatie over te bekomen of om het item meteen te bestellen.
 

Deskundig winkelpersoneel

Verandert het koopgedrag richting online en mobiel?
Inderdaad. 60-70% van onze klanten oriënteert zich eerst op een mobile device, vooraleer ze zich naar een winkel begeven. Daardoor verandert de customer journey en we moeten onze activiteiten aan die realiteit aanpassen en dus samenwerken met andere partijen. De Belgische klant is minder internet-minded en bestelt minder alleen via een online shop. De grote online spelers in de Belgische markt zijn ook totaal anders dan bijvoorbeeld in Nederland. Daar moet je allemaal rekening mee houden.

 

Misschien klinkt het verrassend, maar de fantastische groei die wij in de afgelopen jaren online hebben laten zien, komt door omnichannelservices als met name Order in Store en Click & Collect. We ondervinden juist dat onze Belgische klanten en filialen heel positief staan tegenover het gemak dat de omnichannelservices hen in de winkel brengen, en willen er dus graag gebruik van maken.

 

Is de beperkte schaal van de Belgische markt nadelig?
In àlle landen zien we dat mensen toch graag even in de winkel langskomen. Ze zijn de live service gewend en vanwege de aard van het product zijn ze geholpen met enige begeleiding. Klanten die een product online bestellen en het in de winkel ophalen, willen ter plekke even nakijken of de maat wel goed zit, en desnoods meteen ruilen. Deskundig personeel biedt echt een meerwaarde! Vlaanderen verschilt wel erg van Wallonië én Nederland in de manier van aanspreken, welke producten mensen interessant vinden, hoe vaak ze komen en zo meer. Een retailstrategie en -formule kun je niet zonder meer één op één doorkopiëren.

 

Hoe verloopt de logistiek, onder meer qua kosten?
We hebben geen warehouse in België. Alle online bestellingen worden dus vanuit Duitsland geleverd. Interessant bij ons is evenwel dat de klant online kan bestellen en zijn pakketje via Click & Collect gratis in de winkel kan ophalen. Doordat de voorraadsystemen geïntegreerd zijn, kunnen klant zelfs binnen de twee uur een bericht ontvangen dat het pakketje klaarligt, wat echt voor een wauw!-moment zorgt.

 

Thuislevering kan ook en kost € 4,95 extra. De klant kiest uiteraard, maar wij vinden het belangrijk dat ze naar de winkel komen om hen de beste omnichannel experience te kunnen bieden. Het recht op retour is sowieso gratis, ook als je het item via de post terugstuurt, maar terug binnenbrengen in de winkel is gewoon handiger, omdat je dan meteen het juiste product in de juiste maat kunt kopen.

 

Voortschrijdende digitalisering

Hoe is het digitale in de fysieke winkels geïntegreerd?
Een belangrijke factor is de Hunkemöller-app. Via geo-pushing, beacons en de functie van loyalty card kunnen we de klant herkennen en dus gericht berichten toesturen. Op 14 februari openen we in Amsterdam een nieuwe winkel die de beste omnichannel experience zal bieden, met onder andere een Social Traffic Wall die real time productsuggesties geeft op basis van je Instagram-profiel, een Click & Collect pick-up point, een bodyscan, queue busting en een mobile device om meteen in de paskamer mee af te rekenen of een online bestelling te doen.

 

Is verkopen via sociale media mogelijk? Brengt het op?
Alles wat in een seamless shopper experience past, heeft onze aandacht, dus ook de rol van de sociale media. Momenteel gaat al een significant deel van onze totale online sales via social channels. Naar verwachting zal organic traffic afnemen ten voordele van verdere groei in social traffic, want klanten besteden meer tijd op sociale kanalen. Het gaat niet er meteen om via welk kanaal de aankoop gebeurt; vooral inspiratie is belangrijk, aangezien het juist om het eerste contactmoment met de klant gaat. Via de sociale media hebben we wel een uitgebreid ambassadeursprogramma, dat zowel extern als intern in ons bedrijf actief is.

 

 

Het RetailDetail Omnichannel Congress 2017 vindt op 2 februari plaats in Urban City in Antwerpen. Wil u zich nog inschrijven? Klik dan snel hier!

Meer m-Tail
Bekijk meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN