RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nettowinst Amazon 73% lager in derde kwartaal

icon
m-Tail26 oktober, 2011

Amazon heeft een slecht kwartaal achter de rug, vooral door gekelderde winstcijfers. Toch is ’s werelds grootste onlineshop optimistisch gestemd: de voorverkoop van de nieuwe Kindle e-readers en de tablet-pc Kindle Fire loopt namelijk als een trein… en de drukste periode van het jaar staat nog voor de deur.

44% omzetgroei, maar winst keldert

De omzet klokte vorig kwartaal af op 10,88 miljard dollar (7,8 miljard euro), hetzij 44% meer dan de 7,56 miljard dollar in hetzelfde kwartaal een jaar geleden. De operationele winst kende echter een bijzonder sterke daling: van 268 miljoen dollar vorig jaar tot nog maar 79 miljoen dollar vandaag (57 miljoen euro, een daling met 71%). Dit kwam vooral doordat de operationele kosten behoorlijk stegen door de lancering van nieuwe Kindleproducten. De nettowinst daalde zelfs nog forser: van 231 miljoen naar 63 miljoen dollar (45,2 miljard euro), een daling met liefst 73%.

 

In het vierde kwartaal rekent Amazon alvast op een hogere omzet, ergens tussen 16,45 en 18,65 miljard dollar (11 tot 13 miljard euro), hetzij een stijging met 27 tot 44% tegenover hetzelfde kwartaal vorig jaar. Voor die prognose baseert het bedrijf zich op de enorme interesse voor de nieuwe Kindle e-readers en de Kindle Fire, zijn nieuwe 7-inch Android tabletcomputer.

Kindle Fire wordt bestseller

“28 september was de beste dag ooit voor Kindle-bestellingen, zelfs beter dan de pieken tijdens de voorbije kerstperiode”, aldus topman en oprichter Jeff Bezos. “In de drie weken sinds de lancering lagen de bestellingen voor de nieuwe Kindles dubbel zo hoog als bij eerdere lanceringen. Op basis van de voorverkoop die we nu al zien voor de Kindle Fire hebben we alvast de productiecapaciteit opgevoerd en bouwen we nu miljoenen exemplaren méér dan eerst gepland.”

 

Analisten hadden al uitgezocht dat er in de eerste vijf dagen na de start van de voorverkoop eind september al bijna 350.000 bestellingen waren genoteerd. De verwachte verkoop dit jaar bedraagt maar liefst 5 miljoen stuks. Een ronduit indrukwekkend cijfer, want tot vandaag zijn er amper 6 miljoen Android-tablets verkocht. 

 

Al dat goede nieuws ten spijt houdt Amazon niettemin rekening met een mogelijk operationeel verlies in het vierde kwartaal – mede doordat het per verkochte Kindle Fire zo’n 10 dollar verlies maakt. In zijn vooruitblik maakt het management gewag van een mogelijk verlies van 200 miljoen dollar (143 miloen euro). Al zou dat even goed 250 miljoen dollar (180 miljoen euro) winst kunnen zijn, in geval van gunstige aandelenkoersen. Analisten en beleggers reageren alvast ontgoocheld: Amazon slaagt er nu al drie kwartalen op rij niet meer in om met overtuigende cijfers uit te pakken.

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN