RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Omzet online shopping stijgt met 8% in 1e helft van 2013

icon
m-Tail16 september, 2013

Groei vlakt wel af

De stijging van acht procent is nog steeds meer dan degelijk in een periode van recessie, maar is toch lager dan de voorgaande jaren. Toch zien ze het bij Thuiswinkel.org nog meer dan positief in: “Zowel de ondernemers als wij zien nog voldoende kansen voor groei in de online retailbranche. De consument krijgt steeds meer vertrouwen in online shoppen en de ervaren online shopper komt steeds vaker terug”, stelt voorzitter Ed Nijpels.

 

Het aantal online bestellingen is immers flink gestegen: in de eerste helft van 2013 werden er 46 miljoen bestellingen gedaan (+10%). Per bestelling wordt er een gemiddeld bedrag van 109 euro gespendeerd. In totaal deden 8,8 miljoen Nederlanders online een bestelling, tegen 8,5 miljoen in dezelfde periode van 2012. Er komen wel steeds minder nieuwe kopers bij, vooral omdat steeds meer mensen ooit al eens iets via het internet gekocht hebben.

 

De verdeling tussen producten en diensten is ongeveer 50-50, met een lichte voorsprong voor producten. Daar steeg de omzet ook meer (+11%) dan bij de verkoop van online diensten, zoals vakanties en verzekeringen (+6%).

 

Speelgoed en hardware sterke stijgers

Binnen de producten is het segment speelgoed opnieuw de sterkste stijger (+24% tot 31 miljoen euro), terwijl ook muziek (+18% tot 53 miljoen euro) en computerhardware (+17% tot 370 miljoen euro) sterke stijgers zijn. Binnen de online diensten blijven reizen de grootste speler (+5% tot bijna 2 miljard euro).

 

“De groei van computerhardware valt op als sterke stijger. Dit wordt verklaard door het toenemende aanbod van mobile devices en scherpe prijzen, waardoor steeds meer mensen een tablet online hebben aangeschaft. We verwachten dan ook dat de online aankopen via tablet en smartphone (m-commerce) steeds verder toenemen, wat kansen biedt voor online retailers”, zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. In oktober worden de cijfers van de online verkopen via mobiel voor de eerste helft van 2013 gepubliceerd.

 

10,5 miljard euro omzet voor 2013

Ook voor de rest van 2013 verwacht Thuiswinkel verdere groei, met 8 procent groei voor het volledige jaar. Dat zou de totale omzet op 10,5 miljard euro brengen. “Daarnaast blijven zowel fysieke als web retailers fors investeren in het online kanaal en ontstaan veel nieuwe initiatieven die het mogelijk maken voor consumenten om makkelijk te switchen tussen on- en offline kanalen”, zegt Frank Sibbel, managing partner bij Blauw Research, dat het onderzoek in opdracht van Thuiswinkel.org uitvoerde.

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN