RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Rakuten wordt hoofdsponsor van FC Barcelona

icon
m-Tail17 november, 2016

Vanaf volgend seizoen wordt Rakuten ‑ de Japanse Amazon of Alibaba ‑ de shirtsponsor van de Spaanse topclub FC Barcelona. Een opmerkelijke zet, want eerder dit jaar sloten de Japanners nog een deel van hun Europese activiteiten.

Minstens 55 miljoen per jaar

De Catalaanse voetbalclub ontvangt van Rakuten 55 miljoen euro per jaar. Een recordbedrag, want nooit eerder betaalde een shirtsponsor in het voetbal zoveel geld. Als FC Barcelona Spaans landskampioen wordt, komt daar nog anderhalf miljoen bovenop. Winnen de Catalanen de Champions League, dan krijgen ze nog eens vijf miljoen extra.

 

Rakuten werd opgericht in 1997 en boekte vorig jaar een omzet van omgerekend 6,2 miljard euro. De groep telt zo’n 13.000 medewerkers en heeft een beurswaarde van om en bij de 14 miljard euro. “Rakuten is het grootste internetbedrijf in Japan en een van de grootste in de wereld. FC Barcelona is de grootste club ter wereld. Daarom passen we goed bij elkaar”, zei Rakuten-topman en medestichter Miroshi Mikitani (rechts op de foto) bij de officiële voorstelling.

 

“Merknaam globaliseren”

Aan de Financial Times bevestigde de topman dat deze sponsoring de merknaam Rakuten wereldwijd op de kaart moet zetten. “Niet zo heel veel mensen kennen Rakuten, als we eerlijk zijn”, klinkt het. “Dit is dan ook onze eerste stap om onze merknaam te globaliseren, en dat wordt een belangrijke zet voor onze toekomstige strategie.”

 

Op zijn Japanse thuismarkt lijkt Rakuten ‑ dat zo’n 44.300 handelaars op zijn marktplaats verwelkomt ‑ tegen zijn plafond aan te zitten. En dus komt de groei vooral van overnames, zoals Snapchat-concurrent Viber, korting- en cashbacksite Ebates, e-bookspecialist Kobo en tal van andere technologiespelers. Hiroshi Mikitani maakt er geen geheim van dat hij al die verschillende spelers onder één enkele paraplu wil laten opereren. De sponsoring van Barcelona is alvast een eerste stap om meer naambekendheid te genereren.

 

Toch gingen bij de bekendmaking van het nieuws heel wat wenkbrauwen omhoog. Eerder dit jaar sloten de Japanners namelijk niet alleen hun Spaanse marktplaats, ze trokken zich ook terug uit Oostenrijk en Groot-Brittannië (waar ze vijf jaar geleden Play.com hadden overgenomen): “Te kostenintensief in verhouding tot de omvang van de markt”, klonk het destijds. Het management liet toen weten volop te willen focussen op zijn Franse en Duitse activiteiten. In Frankrijk is Rakuten actief onder de naam PriceMinister, in Duitsland via het tot Rakuten.de omgedoopte Tradoria.

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN