RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Samsung steekt Apple voorbij in smartphonemarkt

icon
m-Tail28 oktober, 2011

In België heeft Samsung ook in het segment van computers marktaandeel kunnen winnen het afgelopen semester.

Snellere groei dan bij Apple

Het aantal verkochte smartphones steeg bij Samsung van juli tot september sneller dan bij gelijk welke andere gsm-producent. De voorbije drie maanden verkocht het Koreaanse bedrijf – volgens data van Strategy Analytics – 27,8 miljoen smartphones, maar liefst tien miljoen meer dan rivaal Apple. Daarmee verovert Samsung een aandeel van 23,8 procent op de wereldmarkt voor smartphones. Apple is goed voor 14,6 procent van de markt en Nokia, in het eerste kwartaal nog marktleider, zakt van een derde van het marktaandeel terug naar slechts 14,4 procent.

Het klopt dus dat Samsung – zoals beloofd – met zijn Galaxy-reeks een iPhone-killer op de markt heeft gebracht, al is een belangrijke verklaring voor de verrassende cijfers het feit dat consumenten hun aankopen het voorbije trimester hebben uitgesteld in afwachting van de nieuwe iPhone 4S en de de Blackberry 7 van Research In Motion (RIM).

Smartphones blijven terrein winnen

De resultaten zijn dan ook vooral veelbetekenend over de hele sector. Uit de cijfers van Strategy Analytics blijkt dat de verkoop van ‘eenvoudige’ gsm’s (dus niet-smartphones) het afgelopen trimester slechts 13 à 14 procent steeg, terwijl de markt van smartphones met 44 procent toenam. Hoewel dit nog een vertraging betekent in vergelijking met voorgaande periodes, is het duidelijk dat de markt van klassieke mobiele telefoons zijn beste tijd heeft gehad.

Derde in Belgische computermarkt

Hoewel Samsung het meer en meer moet hebben van zijn mobiele toestellen (telecom maakt ondertussen 60 procent van de groepswinst uit), heeft de elektronicagroep het vorige kwartaal in België ook een goede beurt gemaakt met zijn laptops. Daar heeft het zijn derde plaats op de computermarkt kunnen verstevigen met een marktaandeel 9,2 procent. De Koreanen blijven niettemin sterk achter de marktleiders HP (27,8%) en Acer (19,3%) aan hollen, blijkt uit data van GfK.

Het voorbije kwartaal behaalde Samsung met zijn telecomdivisie een nettowinst van 1,6 miljard euro, ruim dubbel zoveel als vorig boek jaar. Naar eigen zeggen verwacht Samsung in het vierde kwartaal een nog sterkere groei, dankzij de recente verkoop van de Seagatedivisie (harde schijven) voor 1 miljard euro en een stijging van de consumentenbestedingen in de eindejaarsperiode.

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN