RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Binnenkort kaartlezer nodig voor elke online betaling boven 10 euro?

icon
m-Tail31 oktober, 2016

Volgens sommige bronnen wil de Europese Bankautoriteit een kaartlezer verplichten voor elke online aankoop met een waarde boven 10 euro om fraude tegen te gaan. Banken en webshops vinden de maatregel overdreven.

Probleem voor mobiele betalingen

“Wij vinden dat het gebruik van zo’n kaartlezer moet afhangen van een risicoanalyse die de webshop zelf kan maken via risicomanagement”, zegt woordvoerder Marchand van bankenfederatie Febelfin. Ook bij Emota, de Europese belangengroepering van webshops, klinkt een gelijkaardig signaal. Daar vinden ze dat klanten eenvoudiger moeten kunnen betalen bij webshops die ze vaker bezoeken. Daarnaast wijzen ze er vaker fraude wordt gepleegd met kleinere bedragen en dat de maatregel van de Europese Bankautoriteit op dat vlak dus de bal mis slaat.

 

“De webshops hebben nu een eigen veiligheidsbeleid waarin ze bepalen wanneer de klant zich verder moet identificeren en wanneer niet”, schrijft Maurits Bruggink van Emota in een brief aan de Europese Commissie. “Bovendien houdt dit innovaties tegen die net de ervaring voor klanten bij internetshoppen verbeteren.” Ook voor mobiele betalingen zou de nieuwe maatregel een serieuze domper zijn.

 

De Europese Bankautoriteit komt met de maatregel op vraag van de Europese Commissie, die wil dat de veiligheid van internetbetalingen wordt verbeterd, maar volgens Emota gaat het daar nu te ver in.

 

“Loopt niet zo’n vaart”

Volgens Gijs Boudewijn, adjunct-directeur van de Betaalvereniging Nederland, zal het echter niet zo’n vaart lopen. Hij stelt dat de Europese Bankautoriteit enkel een strengere authenticatie wil tijdens de eerste keer dat consumenten een nieuwe one-click betaling instellen. Dat kan via een kaartlezer, maar mogelijk ook via apps.

 

“Bij iDEAL is je identiteit al gekoppeld aan je banknummer. Bij credit cards ligt dat wat ingewikkelder. Wij lopen met dit soort toepassingen voorop, maar er zijn landen in Europa waar dit allemaal minder goed is geregeld. Daarom wil de EBA de regelgeving juist in die landen aanscherpen”, zegt hij aan Emerce.

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN