RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Wat heeft Google retailers te bieden?

icon
m-Tail22 september, 2010

Maar wat hebben retailers daar aan? Heeft Google iets te bieden aan de Belgische detailhandelaar? RetailDetail vroeg het op de man af. Een bedrijf met die planetaire omvang moet bovendien zeker en vast iets te vertellen hebben over de evoluties en de toekomst van de veelbesproken digitale wereld. Niemand minder dan Google België topman Erik Portier en retail industry manager Roel Naessens hadden een onderonsje met RetailDetail.

 
Laten we de spits afbijten met de hamvraag. Wat heeft Google retailers te bieden?
E.P. : Op veel domeinen kan Google voor retailers heel wat betekenen. We kunnen samengevat grofweg drie grote domeinen onderscheiden.

Het nut van Google voor retailers zit ten eerste al in de hele grondslag van Google. Het is onze missie om informatie te indexeren en informatie gemakkelijk toegankelijk te maken. Dat is de basis. Die basis als zoekfunctie blijft heel erg belangrijk. Onze zoekmachine is van groot nut voor elke gebruiker van het internet en zeker voor elke persoon als consument.

Consumenten zoeken tegenwoordig bijzonder gretig informatie. We leven echt in een informatietijdperk, waarbij iedereen constant zoekt naar kennis en inlichtingen om een weloverwogen aankoop te doen. Google is daarbij als zoekmachine een onmisbaar kanaal geworden. En wanneer het belangrijk is voor de consument, wordt het nuttig voor de retailer.alt

Daarom hebben we AdWords in het leven geroepen. Het systeem is volledig opgebouwd naar het zoeken van informatie. AdWords versterkt de basisfunctie van Google, met name het gerichte zoeken. Het is een middel om het territorium van retailers verder uit te bouwen. Via AdWords kunnen bedrijven een veel grotere markt bereiken, zelfs buiten de eigen landsgrenzen. Dat is een tweede voordeel van Google voor handelaars.  Maar ook de organische zoekresultaten zijn natuurlijk van belang voor retailers.

R.N. : De impact van het internet op het koopgedrag van de mensen mag niet worden onderschat. Maar liefst 7 op de 10 aankopen in de retail zijn begonnen met een zoektocht op het internet. Het is natuurlijk een algemeen cijfer, maar het geeft wel een duidelijk beeld van de kracht van het wereldwijde web.

Er is uiteraard een verschil per sector en regio. Zo zijn er sectoren waar het al heel normaal is dat het volledige aankoopproces online verloopt. In België is er daarentegen een heel dicht distributienet. Er zijn heel veel buurtwinkels en de nabijheid van alle benodigde handelszaken is groot. Men doet zijn aankopen daarom hoofdzakelijk fysisch en lokaal. De consumentendrang naar informatie vertaalt zich dan naar lokaal zoeken. Men zoekt op het internet info en entertainment in de buurt rondom zich.

Het stimuleren valtan lokale handel is dan ook het derde domein waarbij Google de retailer van dienst is. We willen vanuit Google de shopping-ervaring doortrekken tot het digitale niveau. Nieuwe producten van Google draaien vooral rond lokaal koopgedrag. Daartoe zijn er onder meer extra features aan Google Maps toegevoegd.

 

Op de kaarten kunnen onder meer horeca- en handelszaken worden aangeduid en kunnen user content en productpagina’s worden toegevoegd. Het is nu ook mogelijk om local ads te plaatsen of local search uit te voeren. Google leidt zo de weg naar winkels.

Niettegenstaande hun lokale gerichtheid, informeren Belgische consumenten zich grondig en kijken ze verder dan hun neus of winkelstraat lang is. We mogen ter illustratie niet vergeten dat de Belg een notoire koopjeszoeker is. Hij of zij gebruikt zowat 150 miljoen coupons per jaar. Dat is bijna het hoogste aantal ter wereld. Vandaar ook het succes van zoekertjessites en online outlets. Om de beste koopjes te vinden kan de consument op internet zijn hartje ophalen.

In de pers werd nochtans onlangs gemeld dat Belgische KMO’s minder gebruik van maken het internet voor promotie. Hoe kan dat veranderen?
E.P. : Het is niet zozeer het geval dat Belgische bedrijven niet actief zijn op het internet of er geen gebruik van maken voor bedrijfspromotie, als wel dat er procentueel meer buitenlandse bedrijven op de Belgische markt adverteren dan Belgische spelers in het buitenland. In het buitenland zien ze potentieel in de Belgische markt en plaatsen zichzelf via AdWords in de Belgische online advertentieruimte. Belgische spelers zijn vaak meer terughoudend om op buitenlandse markten te mikken.

Maar het is zeker zo dat er een inhaalbeweging nodig is op de Belgische markt. We kunnen ons de vraag stellen waarom Belgen minder online adverteren. Hebben ze later of minder dan in andere landen het e-gebeuren omarmd? Het valt in ieder geval op dat de Belgische bedrijven conservatiever zijn. Ook de consument overigens. Online shopping wordt hier nog steeds minder warm onthaald. Er is verdere evangelisatie nodig!

alt
Google draagt daar zelf actief een steentje aan bij. Ons bedrijf zoekt partners om bedrijven te informeren en te introduceren in de digitale wereld. We werken daarvoor onder andere samen met organisaties als VOKA en UNIZO. Maar om goed te zijn moet de bewustmaking al op de schoolbanken gebeuren. Google verleent daarom eveneens steun aan het digitaal plan van minister Van Quickenborne. (Het digitaal plan van Van Quickenborne ‘Digitaal hart van Europa’ houdt onder meer in dat tegen 2015 90% van de gezinnen breedbandaansluiting moet hebben en 1 op 2 leerlingen boven 6 jaar een computer of netbook moet hebben, nvdr.)

De Belg is over het algemeen een basis-internetgebruiker. Er is echter veel meer te beleven. De rest van de wereld is al aan het bloggen geslagen of verbindt website en sociale media om zijn bedrijf te promoten. Nochtans heeft ook de markt er belang bij dat de digitale markt meer wordt benut. De internetpenetratie in België is op dit moment nog maar 70%, terwijl dat voor Nederland al 90% bedraagt.

R.N. : Toch willen we er zeker een positieve noot aan toevoegen. Er zijn een aantal zeer sterke voorbeelden op de Belgische markt! Een fantastisch voorbeeld is Lepage Mobiliers, een Waalse stoelenfabrikant die dankzij hun online reclames brasseriestoelen heeft mogen leveren aan de Moulin Rouge. Door middel van AdWords heeft Lepage zijn afzetgebied over de landsgrenzen heen kunnen uitbreiden en een grote, prestigieuze klant als de Moulin Rouge weten binnen te halen.

alt
Bepaalde sectoren hebben zoals gezegd eveneens al succesvol ingepikt op het e-gebeuren. In België zijn de elektroketens daar een frappant voorbeeld van. Typ in Google termen als Plasma of Gsm in, en je vindt onmiddellijk alle grote namen in de sector. Een bepaalde elektro-outlet store is zelfs volledig de weg van de e-commerce ingeslagen. Maar het kan ook zonder e-shop. Auchan verkoopt 10% van zijn plasmatelevisies online, maar een veel groter aandeel wordt doelgericht in de winkel aangeschaft na al te hebben geïnformeerd op het internet.

Maar weet de gemiddelde bedrijfsleider wel wat Google allemaal te bieden heeft?
R.N. : Het klopt dat Google in de toekomst nog meer informatie moet geven over al zijn diensten en mogelijkheden. Iedereen kent weliswaar de basis. Die is dat Google heel relevante zoekresultaten levert. Het is de kern van ons bedrijf. Ook op AdWords verkrijgt men steeds zeer relevante resultaten. Als dat geweten is, komt de vraag spontaan.

Desalniettemin wilt Google bedrijven blijven motiveren. Vooral KMO’s willen we beter bereiken en kansen geven. Vorig jaar hebben we bijvoorbeeld meer dan 60 miljoen aan kredieten voor AdWords uitgedeeld aan Belgische bedrijven. Het was slechts één van de vele acties om ondernemingen warm te maken voor de e-wereld. Nu moeten we bekijken hoe we de digitale markt bij de KMO kunnen brengen.

Om af te ronden graag wat praktische tips. Wat moet een retailer doen om met behulp van Google zijn bedrijf een boost te geven?
E.P. : Eerst en vooral is de website van winkels van cruciaal belang! De site moet goed opgebouwd zijn. Om gevonden te worden is het absoluut noodzakelijk dat een website aan de technische eisen van onze zoekmachine voldoet. 75% van de bedrijven heeft een site, maar meestal bestaat die slechts uit één pagina. Daarop staat dan niet veel meer dan de naam en contactgegevens.

altMaar het moet ook aan de zoekeisen van de klanten voldoen. Als het niet online staat, denkt de consument dat je het niet hebt. Wie dus maar één of geen pagina heeft, valt uit de boot. Daarom is het belangrijk om te bepalen wat je met de site wilt bereiken. Is het doel van de site gevonden te worden door wie zoekt of kadert de webstek in een groter geheel van e-marketing?

In functie van het communicatieplan van een onderneming moet bekeken worden welk type search marketing het meest toepasselijk is. Naargelang de opzet kan het gewenste resultaat conversies of traffic building zijn. (Men spreekt van conversies wanneer men een bepaald doel tracht te bereiken van de internetbezoekers, zoals aankopen of bestellen, nvdr.)

Voor conversies is AdWords de beste methode, omdat je dan mensen bereikt die reeds in het aankoopproces zijn. Ze zijn al op zoek naar een bepaald product. Wie via het internet aan zijn branding wilt werken, hoopt vooral veel bezoekers naar zijn site te lokken. Dat is dan traffic building, verkeer op de site creëren. Daarvoor is een grafische uiting een van de aangewezen methodes. De zoekmarketing moet bij wijze van spreken ‘kijk naar ons’ zeggen.

Samengevat heeft een website twee functies. Enerzijds moet ze informatie over de winkel geven (adres, openingsuren etc.), anderzijds moet ze een overzicht van het aanbod bieden. Op die manier bewijst een bedrijf zijn bestaan aan de constant groeiende massa internetconsumenten.

 

 

Meer: Google stelt Google TV voor.

          Apple en Google brengen elk hun TV.

          Merknamen vrij op Google AdWords.

          Google vindt concept voor aanval op Facebook.

          Louis Vuitton haalt het niet tegen Google.
 

Meer m-Tail
Bekijk meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN