RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Wat zoekt Alibaba in de Benelux?

icon
m-Tail11 mei, 2016

Voor de Chinese internetreus Alibaba is de opening van een kantoor in de Benelux wellicht weinig meer dan een anekdote. Of is er meer aan de hand? De Chinese markt is immers heel hongerig naar Westerse merkproducten. 

Imperium

Al in 1999 lanceerde de Chinese docent Engels Jack Ma de webshop alibaba.com om Chinese producten te verkopen aan de wereldmarkt. Al gauw bleek ook de groeiende Chinese thuismarkt een interessant afzetgebied: de ondernemer breidde zijn actieterrein dan ook snel uit met nieuwe websites en diensten. Vandaag is Alibaba Group veel meer dan een pure e-tailer: het is een waar imperium. 

 

Zo is er de marktplaats Taobao bijvoorbeeld, zeg maar de Chinese tegenhanger van eBay. En niet de minste: pogingen van eBay om zelf de Chinese markt te veroveren en om Taobao over te nemen, draaiden op niets uit. Daarnaast is er Tmall, een webshop die zowel Chinese als internationale producten verkoopt aan het Chinese publiek. Het is via dit platform dat ook Beneluxbedrijven de kans zullen krijgen om de immense Chinese markt te betreden. 

 

Betaalapp

Verder is er de webshop Juhuasuan.com, gespecialiseerd in “flash deals”, het internetdienstenbedrijf AliCloud en de webshop aliexpress.com, waar steeds meer Westerse consumenten spotgoedkope Chinese elektronica gaan zoeken, gratis geleverd bovendien. Vraag maar aan uw tienerkinderen… 

 

De groep ontwikkelde ook AliPay, een betaalsysteem met de smartphone dat vergelijkbaar is met PayPal en dat intussen ook belangrijk is geworden voor betaling in fysieke winkels, als alternatief voor de klassieke betaalkaart die in China nog weinig gangbaar was. Te verwachten valt dat AliPay ook in Europa kan doorbreken, als steeds meer Chinese toeristen naar hier komen en met de app willen betalen. 

 

Voeding en speelgoed

Intussen is gebleken dat Alibaba niet alleen Chinese producten wil verkopen aan de rest van de wereld, maar ook Westerse producten aan China. De middenklasse in China groeit erg hard, het besteedbaar inkomen stijgt en daarmee ook de consumptiedrang. Denk maar aan de enorme impact van de Chinese vrijgezellendag op 11 november, zowat het Chinese equivalent van Black Friday.  

 

Alibaba bedient nu bijna een half miljard Chinese consumenten, die dol zijn op Westerse merkproducten, voor hen een kwestie van prestige. Het gaat dan niet enkel om luxemerken als Rolex of BMW: ook in trek zijn onder meer zuivel, chocolade en alcoholische dranken. Zelfs bloemen, consumentenelektronica, huishoudelijke producten, babyproducten en kinderspeelgoed worden gevraagd. 

 

De opening van een Beneluxkantoor biedt dan ook kansen voor kleinere lokale producenten die tot nu toe de weg naar de Chinese markt niet vonden. In voormalig Blokker-topman Roland Palmer vinden ze een aanspreekpunt dat goed vertrouwd is met zowel de e-commercemarkt als met de inkoopgebruiken in de lage landen. Dat opent perspectieven…

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN