RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

FNG versterkt positie in Nederland dankzij overname Expresso

icon
Mode24 juli, 2013

“Complementair met Claudia Sträter”

Het Amsterdamse Expresso is inmiddels dertig jaar oud en wordt verdeeld in meer dan 800 winkels in de Benelux en Duitsland. Het merk mikt op het hogere middensegment en is daarmee, volgens FNG Group, complementair met Claudia Sträters focus iets hogerop de markt.

 

Ook organisatorisch zijn beide Nederlandse merken complementair: waar Claudia Sträter een eigen retailnetwerk heeft, is de grote sterkte van Expresso een uitgebreid groothandelsnetwerk. Expresso zelf heeft 24 eigen winkels en 19 verkoopplaatsen in grotere winkels.

 

Door de overname groeit FNG tot een modegroep met een omzet van meer dan 125 miljoen euro (waarvan een kwart op het conto van Expresso) en 800 werknemers. Volgend jaar bestaat de groep tien jaar, een jubileum dat alvast in stijl gevierd kan worden.

 

Volgende stap: Expresso-flagshipstore in België?

“We hebben altijd gezegd dat we onze multimerkenaanpak die we in België hadden ook in Nederland zouden uitrollen. Met de overname van Expresso krijgen we daar nu een extra mogelijkheid bij”, zegt managing director Dieter Penninckx.

 

FNG is vooral bezig met een sterke merkenbouw. Met Expresso zit u in het hogere middensegment. Komt u daarmee niet in het vaarwater van CKS?

Dieter Penninckx: “Neen. Expresso zit iets hoger in de markt dan CKS. Bovendien zijn er bij het aflijnen van een doelgroep ook meer dimensies dan louter leeftijd en prijs. Expresso is iets meer de Nederlandse stijl en iets meer stedelijk gericht. Ik heb geen schrik voor kannibalisme. “

 

Vorig jaar heeft u Claudia Sträter gekocht. Intussen bent u al gestart met enkele winkels van dat merk in België. Mogen we nu ook verwachten dat er fysieke winkels voor Expresso in België komen?

Dieter Penninckx: “Dat zit er zeker in. Een flagshipstore heb je nodig om je merk te ondersteunen. Een eigen winkel voor Expresso kan dus vrij snel volgen, maar we zullen het wellicht iets rustiger aanpakken dan met Claudia Sträter. Hiervan willen we snel naar vijf winkels. Claudia Sträter had vroeger trouwens al winkels in België.”

 

Mogen we ook een flagshipstore in Duitsland verwachten?

Dieter Penninckx: “Daarvoor hebben we geen concrete plannen, maar andere dingen zullen er wel gebeuren. Zo willen we gebruik maken van de sterke positie van Expresso in de Duitse groothandel om daar ook onze andere merken toegang toe te geven.”

 

Zit FNG intussen met zes concepten niet stilaan tegen zijn limieten aan op de Belgische en Nederlandse markt? Zal de toekomstige groei dan niet eerder moeten worden gezocht in een bijkomende markt?

Dieter Penninckx: “Vanuit België wordt in dat geval vaak eerst naar Frankrijk gekeken. Met CKS zijn we daar trouwens al vrij goed bezig. Vanuit Nederland is Duitsland een natuurlijke exportmarkt: Expresso heeft daar al een goede verdeling. Het lijkt me logisch dat we daarop eerst zullen focussen, al zijn we daar verder nog niet concreet mee bezig. We willen eerst zorgen dat onze focus in de Benelux goed zit.”

 

Zijn er bij de overname van Expresso gevolgen voor het personeel? In de backoffice wil u toch synergievoordelen realiseren?

Dieter Penninckx: “We krijgen er nu zowat 280 mensen bij. Ik denk niet dat die mensen moeten vrezen voor hun job. We hebben immers steeds gezegd dat we willen groeien. Niet alleen in omzet, maar ook in mensen.

 

Wel zullen we op termijn in Nederland naar één hoofdkantoor gaan. Nu hebben we een hoofdkantoor voor Claudia Sträter én een voor Expresso. Maar we weten uit ervaring dat werknemers in Nederland flexibel zijn wat werkplek betreft.”

 

 

(interview: Johan Van Geyte)

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode8 december, 2025
    My Jewellery wil groeien van 50 naar 125 winkels

    125 winkels in zeven landen: dat is de ambitie van de Nederlandse sieradenketen My Jewellery voor de komende jaren. De retailer heeft daarom een nieuwe manager met internationale ervaring aangetrokken.

  • icon
    Mode8 december, 2025
    Victoria’s Secret vindt “pad naar potentieel” terug

    Het ‘Path to Potential’-plan legt Victoria’s Secret geen windeieren: na een sterk derde kwartaal verhoogt de lingerieretailer zijn vooruitzichten voor het volledige boekjaar.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN