RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Victoria
  • Onderwerpen Marketing
  • Geografie Benelux
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Interview] Tom Broeckaert (Victoria): “Directe verkoop, dat zijn meer dan vijftig pop-ups per dag”

icon
Mode11 september, 2023
Victoria Benelux

Directe verkoop is een specifieke tak van sport in de retail. Victoria, marktleider in de thuisverkoop van juwelen, veert op na een uitdagende coronaperiode. “We geven vrouwen de kans om zichzelf te ontplooien.”

Sociaal platform

Home parties kennen we in uiteenlopende productcategorieën, van bewaardozen over cosmetica tot erotische speeltjes. De marktleider in de directe verkoop van juwelen in de Benelux, heet Victoria. Het bedrijf werd in 1991 opgericht door een Belgische vrouw, Françoise Kaisin, en is sinds 2014 in handen van investeringsfonds Vendis Capital. Victoria is ook actief in Frankrijk en Duitsland.

Directe verkoop is een aparte tak van ‘sport’, maar zeker geen onbelangrijke. De sector stelt momenteel ongeveer 27.000 mensen tewerk in België, de meesten als zelfstandige. In 2022 was directe verkoop volgens Euromonitor goed voor een omzet van 220 miljoen euro in België.

“Zie het als een sociaal platform: mensen kunnen thuis een shoppingmoment organiseren, dan komt een van onze consulenten langs met de juwelen”, zegt verkoopdirecteur Tom Broeckaert, die eerder retailervaring opdeed bij Lidl. In België heeft Victoria ongeveer 3000 consulenten, waarvan er een duizendtal maandelijks actief zijn. 99% van hen zijn vrouwen, voor 90% onder hen is het een bijberoep.

Laagdrempelig

“Al onze consulenten werken op zelfstandige basis. Het is voor hen niet alleen een bijverdienste, maar ook een mogelijkheid om even uit de dagelijkse sleur te ontsnappen. Denk aan een leerkracht die de hele dag tussen de kinderen staat: die kan ’s avonds een sociaal evenement hebben met een heel ander publiek. We geven die mensen kansen om zichzelf te ontplooien. We kennen heel wat voorbeelden van vrouwen die zich op deze manier persoonlijk ontwikkelen, doordat ze de gelegenheid krijgen om dit op hun eigen ritme te doen, zonder investering. Dat zijn mooie verhalen. Het is een laagdrempelig concept.”

Consulenten hoeven immers niet te investeren: Victoria voorziet alle hulpmiddelen. “We hebben zopas onze displays vernieuwd: ze waren zwart, nu zijn ze wit, waardoor de juwelen beter tot hun recht komen. Het ging om een investering van bijna een miljoen euro. In zo’n doos zit een collectie van meer dan 400 juwelen. Ze zijn makkelijk op te bergen en te transporteren. We voorzien ook ondersteunende flyers, verpakkingen en catalogen. Elke consulent heeft een eigen e-shop die via ons loopt.”

Incentives en ondersteuning

Er is geen grote druk om te verkopen: consulenten krijgen een commissie – dus hoe meer ze verkopen, hoe meer ze verdienen – maar ze hebben geen verplichting om bijvoorbeeld tien keer per maand een shoppingmoment te organiseren. “We stimuleren ze wel met incentives: we nemen hen mee op seminar naar Rhodos, bijvoorbeeld. Of ze kunnen een handtas, een iPad en gratis juwelen winnen.” Actieve consulenten doen zowat om de één tot twee weken een demonstratie. Sommigen doen het maar een keer om de zes maanden, andere drie keer per week.

“Het is ook retail, maar dan anders. We hebben niet de kosten van een winkelnetwerk en we hoeven ook niet dezelfde reclamebudgetten te voorzien, want onze consulenten promoten ons merk. Wij hebben elke dag wel tientallen pop-upwinkels die openen op verschillende plekken op verschillende momenten. Ook op het hoofdkantoor werken we heel flexibel, met weinig mensen in loondienst.”

Victoria is een eerder toegankelijk juwelenmerk dat een breed publiek wil aanspreken: de gemiddelde verkoopprijs is 42 euro. “De goedkoopste stukken heb je al onder 19 euro, en er zijn geen stukken van meer dan 200 euro. De collecties worden voortdurend vernieuwd, ontwikkeld door ons designteam in Brussel.”

Groeiambities

De coronacrisis met zijn lockdowns was voor Victoria een bijzonder uitdagende periode: de thuisverkoop lag om evidente redenen stil. Intussen liggen de verkopen alweer boven het pre-Covid niveau. Of het bedrijf groeiambities koestert? “Zeker. In Nederland zijn we nog niet zo groot, dus daar proberen we verder te groeien. Er staat ook nog een bijkomend land in de steigers.”

De klassieke retail heeft het moeilijk om medewerkers te komen. Hoe zit dat in de directe verkoop? “Ook voor ons is het een uitdaging. Veel mensen zijn wel op zoek naar een bijverdienste, maar de flexijobregeling betekent voor ons concurrentie: de instap is daar laagdrempeliger. Eens de mensen bij ons beginnen, blijven ze wel: de anciënniteit bedraagt ongeveer vijf jaar. Voor onze groepsverantwoordelijken is dat zelfs rond de vijftien jaar.”

Werven doet Victoria grotendeels via het eigen netwerk van consulenten: “Ze verkopen onze juwelen, maar promoten ook onze activiteiten. Veel mensen die zich bij ons aanmelden werden getriggerd tijdens zo’n demonstratie en willen het dan zelf ook proberen. Daarnaast werven we via sociale media en onze website.”

De Victoria groep in cijfers

  • Omzet: 45 miljoen euro in 2022 (zonder btw), waarvan 31% in de Benelux.
  • Medewerkers: 79 op de kantoren in Ukkel, Ghislenghien, Croix (FR) en Düsseldorf (DE)
  • 80.000 demonstraties per jaar over alle landen heen
  • 10.500 consulenten (waarvan ongeveer 3000 in België), 99% vrouwen.
  • 60 sectorverantwoordelijken, 411 groepsverantwoordelijken
  • Gemiddelde prijs van een juweel: 42 euro
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Directe verkoop is een specifieke tak van sport in de retail. Victoria, marktleider in de thuisverkoop van juwelen, veert op na een uitdagende coronaperiode. “We geven vrouwen de kans om zichzelf te ontplooien.”

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode28 september, 2023
    Duurzame denim in Europa: zo pakt C&A het aan

    Sinds twee jaar maakt C&A weer jeans in Europa, al blijkt dat geen sinecure: in een Duitse fabriek zet het bedrijf in op automatisering en innovatieve productietechnieken om een duurzame én betaalbare collectie op de markt te brengen.

  • icon
    Mode28 september, 2023
    H&M herstelt winstmarge en relaties met China

    De H&M-groep ziet zijn winstmarges eindelijk verbeteren, ook al nekte het warme septemberweer de verkoop van winterkleding. Na een lange boycot slaagt de modereus er wel in om de plooien glad te strijken met China.

  • icon
    Mode27 september, 2023
    JBC-moeder CRG compenseert moeilijk 2022 met sterk 2023

    De uitdagingen van 2022 – inflatie, kostenstijgingen, onzekerheid – wogen ook zwaar op Claes Retail Group (JBC, CKS en Mayerline). De nettowinst dook in het rood, maar een sterke start van 2023 vangt de terugval op.

Evenementen
  • 19
    okt
    Category Management Congress
  • 23
    nov
    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon
    Mode5 september, 2023
    Shoeby is zoveelste Nederlandse retailer die dreigt om te vallen
  • icon
    Food22 september, 2023
    Winst Lidl staat onder druk
  • icon
    Mode14 september, 2023
    Tweedehandsverkoop vreet aan online moderetailers
  • icon
    Food22 september, 2023
    Match en Smatch stoppen: Colruyt koopt 57 winkels
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN