BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Lid worden
  • Inloggen user
  • News
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
  • Food
  • Mode
  • Wonen
  • Elektro
  • Schoonheid/verzorging
  • Doe-Het-Zelf/Tuin
  • Vrije tijd
  • Algemeen
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
user
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
  • Tags bedrijfsresultaten
  • Companies AB FoodsPrimark
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Primark verhoogt prijzen ondanks verdubbelde winst

iconMode26 april, 2022
Front of a primark store
Shutterstock

Associated British Foods, de eigenaar van Primark, is erin geslaagd zijn halfjaarwinst bijna te verdubbelen. Toch waarschuwt de groep dat zijn kledingdiscountketen de prijzen zal moeten verhogen omwille van de enorme inflatiedruk.

Groei over de hele linie

In de 24 weken tot 5 maart zag AB Foods zijn aangepaste bedrijfswinst stijgen van 369 naar 706 miljoen pond (840 miljoen euro). In dezelfde periode stegen de inkomsten van de groep met een kwart tot 7,88 miljard pond (9,4 miljard euro).

Voor de voedingstak van het concern – die nog altijd groter is dan zijn modezusje Primark – bleef de groei beperkt tot slechts 6% naar 4,34 miljard pond (5,2 miljard euro). De tak had immers te kampen met heel wat grote uitdagingen qua logistiek, prijsstijgingen van grondstoffen en afwezigheden wegens Covid. De groep exploiteert foodmerken als Twinings, Ryvita en Jordans (ontbijtgranen), maar ook een reeks bakkerijen, molens en producenten van voedingsingrediënten.

Primark bereikt verwachtingen

Primark zag zelfs een groei van bijna 60% tot 3,54 miljard pond (4,2 miljard euro) doordat bijna alle winkels gedurende de hele periode open konden blijven. De korte sluitingen in Oostenrijk en Nederland waren slechts klein bier vergeleken met de langere gedwongen sluitingen in zowat heel Europa in dezelfde periode van vorig jaar, aldus het bedrijf. Met de groei van 59% heeft de modeketen zijn in februari geformuleerde doelstelling van +60% maar net gehaald.

Toch waarschuwde ABF dat de verwachte inflatie nu zo hoog is dat het bedrijf de stijgende kosten niet zal kunnen compenseren met alleen maar kostenbesparingen. Sommige herfst-/wintervoorraden van de modediscounter zullen daarom in prijs worden verhoogd. “We zijn echter vastbesloten om ons prijsleiderschap en onze dagelijkse betaalbaarheid te waarborgen, vooral in dit klimaat van grotere economische onzekerheid”, benadrukte CEO George Weston.

“Ondanks de inflatiedruk die we ondervinden, verwachten we voor het hele jaar een aanzienlijke stijging van het aangepaste bedrijfsresultaat en de aangepaste winst per aandeel voor de groep”, voegde de topman daar nog aan toe.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo
  • bedrijfsresultaten
Front of a primark store

Associated British Foods, de eigenaar van Primark, is erin geslaagd zijn halfjaarwinst bijna te verdubbelen. Toch waarschuwt de groep dat zijn kledingdiscountketen de prijzen zal moeten verhogen omwille van de enorme inflatiedruk. Groei over de hele linie In de 24 weken tot 5 maart zag AB Foods zijn aangepaste bedrijfswinst stijgen van 369 naar 706 miljoen pond (840 miljoen euro). In dezelfde periode stegen de inkomsten van de groep met een kwart tot 7,88 miljard pond (9,4 miljard euro). Voor de voedingstak van het concern – die nog altijd groter is dan zijn modezusje Primark – bleef de groei beperkt tot slechts 6% naar 4,34 miljard pond (5,2 miljard...

Meer Mode
Bekijk meer
  • iconMode25 mei, 2022
    Stormloop op dubbel zo dure handtassen van Chanel

    Prijsstijgingen en voorraadtekorten zijn alleen maar goed voor exclusieve luxemerken. Zo lijkt het toch na de sterke jaarcijfers van Chanel: het modehuis haalde vorig jaar de helft meer omzet en bijna drie keer meer winst.

  • iconMode24 mei, 2022
    Verdubbeld verlies voor About You is toch “beter dan verwacht”

    About You kon vorig boekjaar stevig groeien: de omzet steeg met bijna 50%. De Zalando-concurrent probeert zich te onderscheiden door op jongeren (Gen Y en Gen Z) te mikken. Het modeplatform is wel nog flink verlieslatend, en blijft dat ook.

  • iconMode23 mei, 2022
    Pimkie in de etalage: Mulliez geeft op

    De familie Mulliez, ook eigenaar van Decathlon, Krëfel en meer, zoekt een koper voor de modeketen Pimkie. Een verrassende wending, want de eigenaarsfamilie heeft in januari pas een crisismanager aangesteld om de noodlijdende keten uit het slop te halen.

Evenementen
  • 9
    jun
    Future of Food
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood27 mei, 2022
    Quick commerce krijgt klappen: nog twee flitsbezorgers moeten inkrimpen
  • iconFood25 mei, 2022
    Colruyt toont geen prijsreacties op concurrenten meer
  • iconMode25 mei, 2022
    Stormloop op dubbel zo dure handtassen van Chanel
  • iconAlgemeen25 mei, 2022
    Drones beleveren 4 miljoen huishoudens voor Walmart
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • linkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be