BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags bedrijfsresultaten
  • Bedrijven AB FoodsPrimark
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenE-commerce
  • Geografie Verenigd Koninkrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Primark viert hernieuwde groei met online assortiment

iconMode20 juni, 2022

Primark heeft de coronacrisis eindelijk verteerd en knoopt weer aan met groei. Nu het leven duurder wordt, heeft de keten alle vertrouwen in haar budgetformule. Zoveel zelfs dat ze start met e-commerce.

Goede tijden voor discount

Primark heeft er een sterk kwartaal op zitten: de omzet steeg in de drie maanden tot eind mei met liefst 81% tot 1,7 miljard pond (2 miljard euro). Dat is wel in vergelijking met een jaar eerder, toen nog heel wat winkels dicht waren door een nieuwe golf van de coronapandemie. Aangezien de budgetmodeketen (nog) niet aan e-commerce doet, betekende dat meteen een volledige verkoopstop.

In vergelijking met pre-coronajaar 2019 tekende Primark vorig kwartaal 4% groei op. De kledingretailer heeft de coronacrisis dus eindelijk achter zich kunnen laten en staat vandaag sterker dan voor de pandemie. De keten profiteert ervan dat mensen weer uitgaan, reizen en naar de steden trekken – al dan niet om te werken. De keten verkoopt vandaag de helft meer koffers dan in 2019 en ziet ook strandlakens en badkleding over de toonbanken vliegen, bericht The Guardian.

Stiekem verkneukelt moederbedrijf AB Foods zich ook een beetje over de stijgende levensduurte en dalende koopkracht. “Het zou me verbazen als er nu niet meer mensen naar Primark komen dan voorheen”, zegt financieel directeur John Bason. Al moest ook de discounter pas de prijzen laten stijgen en komt er in februari wellicht nog een prijsverhoging aan. Het modemerk houdt ook de lockdowns in productieland China scherp in de gaten.

Online assortiment van 2.000 items

Het optimisme is zo groot dat Primark zich voor het eerst aan e-commerce waagt. Dat de keten zou beginnen experimenteren met click&collect was al langer bekend, maar nu wordt ook de concrete invulling duidelijk. Tegen het einde van dit jaar kunnen Britse consumenten online kiezen uit een assortiment van 2.000 items voor kinderen, van kleding over accessoires tot woondecoratie. Een groot deel van de producten zal exclusief online beschikbaar zijn.

Klanten kunnen de online bestelde artikelen in een 25-tal Primark-winkels in het noordwesten van Engeland ophalen en eventueel passen. AB Foods redeneert dat het zo meer gezinnen met kinderen en mensen die nog geen klant zijn naar de winkels kan lokken. De onlineverkoop biedt ook de mogelijkheid om het kinderassortiment uit te breiden. Als het een succes blijkt, kan de proef worden uitgebreid naar andere productgroepen en regio’s.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo
  • bedrijfsresultaten

Primark heeft de coronacrisis eindelijk verteerd en knoopt weer aan met groei. Nu het leven duurder wordt, heeft de keten alle vertrouwen in haar budgetformule. Zoveel zelfs dat ze start met click&collect.

Meer Mode
Bekijk meer
  • iconMode29 juni, 2022
    Toeleveringsproblemen worden geleidelijk minder bij H&M

    H&M Group presteerde in het halfjaar tot eind mei beter dan verwacht. De omzet kwam 20% hoger uit, maar vooral opvallend is dat de winst verdubbelde. De verkoop in de fysieke winkels herneemt na de coronapandemie.

  • iconMode29 juni, 2022
    Internationaal personeelsprotest bij sieradenketen Lovisa

    Bij de sieradenketen Lovisa voeren de winkelmedewerkers actie. In de Belgische winkels staakt vrijdag het personeel, in Nederland vertellen de medewerkers aan klanten dat ze worden onderbetaald.

  • iconMode28 juni, 2022
    Nike stapelt voorraden op en verliest marge

    Nike haalde in het jaar tot eind mei 5% meer omzet en evenveel meer winst. Toch begon 2022 weinig veelbelovend, met krimpende marges en omzetten door oplopende voorraden en kosteninflatie.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconMode22 juni, 2022
    In beeld: Scotch & Soda maakt ambitieus statement in Milaan
  • iconMode16 juni, 2022
    Groeiend H&M nog niet op pre-coronaniveau
  • iconAlgemeen23 juni, 2022
    The Future of Shopping: robots zoeven de hype voorbij
  • iconAlgemeen20 juni, 2022
    Amazon lanceert Belgische webshop na de zomer
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • linkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN