RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags bedrijfsresultaten
  • Bedrijven AB FoodsPrimark
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenE-commerce
  • Geografie Verenigd Koninkrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Primark viert hernieuwde groei met online assortiment

icon
Mode20 juni, 2022

Primark heeft de coronacrisis eindelijk verteerd en knoopt weer aan met groei. Nu het leven duurder wordt, heeft de keten alle vertrouwen in haar budgetformule. Zoveel zelfs dat ze start met e-commerce.

Goede tijden voor discount

Primark heeft er een sterk kwartaal op zitten: de omzet steeg in de drie maanden tot eind mei met liefst 81% tot 1,7 miljard pond (2 miljard euro). Dat is wel in vergelijking met een jaar eerder, toen nog heel wat winkels dicht waren door een nieuwe golf van de coronapandemie. Aangezien de budgetmodeketen (nog) niet aan e-commerce doet, betekende dat meteen een volledige verkoopstop.

In vergelijking met pre-coronajaar 2019 tekende Primark vorig kwartaal 4% groei op. De kledingretailer heeft de coronacrisis dus eindelijk achter zich kunnen laten en staat vandaag sterker dan voor de pandemie. De keten profiteert ervan dat mensen weer uitgaan, reizen en naar de steden trekken – al dan niet om te werken. De keten verkoopt vandaag de helft meer koffers dan in 2019 en ziet ook strandlakens en badkleding over de toonbanken vliegen, bericht The Guardian.

Stiekem verkneukelt moederbedrijf AB Foods zich ook een beetje over de stijgende levensduurte en dalende koopkracht. “Het zou me verbazen als er nu niet meer mensen naar Primark komen dan voorheen”, zegt financieel directeur John Bason. Al moest ook de discounter pas de prijzen laten stijgen en komt er in februari wellicht nog een prijsverhoging aan. Het modemerk houdt ook de lockdowns in productieland China scherp in de gaten.

Online assortiment van 2.000 items

Het optimisme is zo groot dat Primark zich voor het eerst aan e-commerce waagt. Dat de keten zou beginnen experimenteren met click&collect was al langer bekend, maar nu wordt ook de concrete invulling duidelijk. Tegen het einde van dit jaar kunnen Britse consumenten online kiezen uit een assortiment van 2.000 items voor kinderen, van kleding over accessoires tot woondecoratie. Een groot deel van de producten zal exclusief online beschikbaar zijn.

Klanten kunnen de online bestelde artikelen in een 25-tal Primark-winkels in het noordwesten van Engeland ophalen en eventueel passen. AB Foods redeneert dat het zo meer gezinnen met kinderen en mensen die nog geen klant zijn naar de winkels kan lokken. De onlineverkoop biedt ook de mogelijkheid om het kinderassortiment uit te breiden. Als het een succes blijkt, kan de proef worden uitgebreid naar andere productgroepen en regio’s.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo
  • bedrijfsresultaten

Primark heeft de coronacrisis eindelijk verteerd en knoopt weer aan met groei. Nu het leven duurder wordt, heeft de keten alle vertrouwen in haar budgetformule. Zoveel zelfs dat ze start met click&collect.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode22 maart, 2023
    Appelsientje-eigenaar wil Scotch & Soda kopen

    De investeerdersgroep Standard Investment aast op Scotch & Soda. Er zouden nog twee overnamekandidaten zijn.

  • icon
    Mode22 maart, 2023
    Nike trekt omzetsprint, maar zeult voorraden mee

    Nike tekende in het voorbije kwartaal een indrukwekkende omzetgroei van 14% op, ook al vreten grote voorraden aan de marges. Over 2023 maakt de sneakerreus zich dan ook weinig zorgen.

  • icon
    Mode21 maart, 2023
    Scotch & Soda Nederland failliet, zoekt overnemer voor buitenland

    Het Nederlandse modelabel Scotch & Soda heeft het faillissement aangevraagd. Eigenaar Sun Capital noemt "ernstige cashflowproblemen" als reden. De aanvraag geldt wel enkel voor de thuismarkt: de Belgische winkels worden (nog) niet getroffen.

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen24 februari, 2023
    Hoe eBay verloren klanten wil terugwinnen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
  • icon
    Mode1 maart, 2023
    Scotch & Soda staat in de etalage
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN