RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven e5
  • Onderwerpen MarketingRetailDetail Night
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Verjonging e5 ligt op koers”

icon
Mode15 november, 2022
Peter De Sutter & Olivia Devuyst (e5)

De hoognodige ommekeer bij e5 lijkt te lukken: via de webshop vinden jongere doelgroepen ook weer de weg naar de fysieke winkels. Volgend jaar onthult de modeketen een nieuw winkelconcept.

Pragmatisch ondernemerschap

Toen ondernemers Peter en Kristof De Sutter in januari 2021 de failliete modeketen e5 overnamen, werden ze nét niet gek verklaard. Maar zie: eerder dit jaar kon de retailer al uitpakken met verbazend sterke cijfers en hoge ambities. De hoognodige ommekeer kwam er sneller dan verwacht. Hoe speelde e5 dat klaar? “We hebben hard gewerkt op alle fronten,” zegt marketing- en e-commercemanager Olivia Devuyst. “Er kwam meer ondernemerschap in het bedrijf, we omarmden het omnichanneldenken en maakten pragmatische keuzes: wat doen we wel en wat niet? En budgettair houden we alles scherp in het oog.” Dat de overnemers met een schone lei konden herbeginnen, hielp ook.

Een oubollig merk afstoffen is doorgaans een hele opdracht, maar Devuyst heeft het gevoel dat e5 op koers ligt. “We richten ons niet op achttienjarigen – we zijn geen fastfashionspeler – maar we zien nu wel de sterkste groei bij de categorie 35- tot 55-jarigen. Dat is de leeftijdsgroep die wij voor ogen hebben, de klant waarvoor we het doen, ook al spreken we in onze communicatie niet meer over leeftijd.”

Online als portaal voor verjonging

De klanten van e5 zijn mensen die hun draai gevonden hebben in het leven, die zelf hun geld verdienen. “Niet dat we duur zijn, want we zijn veel goedkoper dan de echte boetieks, maar we zitten niet in de ‘low end’.” De retailer ziet potentieel het betere middensegment, voor kledij met de juiste prijs-kwaliteitverhouding, die langer meegaat, goed afgewerkt, met een ‘modisch’ verhaal. “Maar we zijn geen trendsetter, eerder trendvolger.”

In de verjongingsoperatie speelt online een belangrijke rol. “Covid veroorzaakte een digitale transformatie. We merken een forse groei, al is het aandeel nog bescheiden. We merken dat ons onlinepubliek jonger is dan ons winkelpubliek: voor de jongere doelgroep is het de webshop een instap om ons te ontdekken. We zien instroom van mensen die eerst online shoppen en dan toch eens naar de winkel komen. Het is dus een portaal voor verjonging.”

Nieuw winkelconcept op komst

De keten pakt ook het fysieke winkelpark aan. “Vorig jaar zijn we begonnen met het opfrissen van de buitenkant: het logo werd bijgewerkt, de slogan ‘Zo zie ik me graag’ werd na twintig jaar vervangen door ‘Jouw verhaal in stijl’. Nu zijn we bezig met de binnenkant, maar voor 55 winkels vraagt dat wel wat tijd. We brengen meer sfeer in de winkel, we evolueren naar een boetiekbeleving. Begin volgend jaar openen we in Zoersel een nieuwe winkel met een nieuw concept, dat de jongere klant beter zal aanspreken.” Er is dus nog ruimte voor expansie? “Er zijn nog een paar witte vlekken voor e5 in Vlaanderen, er volgen wellicht nog een viertal locaties. De bedoeling is dat elke klant in Vlaanderen op minder dan een kwartier een e5-winkel kan vinden.”

Olivia Devuyst licht de transformatie van e5 toe in het voorprogramma ‘Gamechangers’ in de aanloop naar de RetailDetail Night op 24 november. Op die sessie ontdek je ook de boeiende verhalen van brouw-community Brewmine of cannabispionier Florapoint, onder andere. Het avondprogramma brengt internationale sprekers, een paneldebat met retail-CEO’s en een exquis netwerkdiner. Het event is intussen volledig uitverkocht.

Ontdek hier het programma van de RetailDetail Night op 24 november
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

De hoognodige ommekeer bij e5 lijkt te lukken: via de webshop vinden jongere doelgroepen ook weer de weg naar de fysieke winkels. Volgend jaar onthult de modeketen een nieuw winkelconcept.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode31 maart, 2023
    Wat met luxemerk Maison Ullens na moord op oprichtster?

    In Antwerpen was alles klaar voor de opening van Maison Ullens. Na de moord op oprichtster Myriam Ullens wordt de toekomst plots onzeker.

  • icon
    Mode30 maart, 2023
    H&M klimt uit de rode cijfers

    H&M is het eerste kwartaal met winst geëindigd, na de rode cijfers van eind vorig jaar. Het gaat de goede kant op, ziet CEO Helena Helmersson.

  • icon
    Mode30 maart, 2023
    RetailDetail Congress: de tien geboden van Les Soeurs

    Drie Limburgse zussen maakten op tien jaar tijd van één boetiek een keten met zeven winkels en een eigen modelabel. Nu lonkt het buitenland. Hoe je zoiets voor elkaar krijgt? Op het RetailDetail Congress geven ze hun tien concrete takeaways mee.

Evenementen
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen21 maart, 2023
    RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress is uitverkocht, boek tijdig voor komende events
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Algemeen28 maart, 2023
    Alibaba hakt zichzelf in mootjes
  • icon
    Algemeen23 maart, 2023
    Action opent een recordaantal winkels
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN