RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ikea rolt Scan & Go uit naar alle Belgische winkels

icon
Wonen11 maart, 2022

Bij Ikea kunnen klanten hun aankopen scannen met de smartphone, en vervolgens in één stap afrekenen aan speciale kassa’s. Na een geslaagde test in Hasselt volgen nu de andere Belgische winkels.

 

Kortere wachtrijen

Ook bij Ikea komen de fysieke en de digitale winkel steeds dichter bij elkaar: de woonwinkelketen is naar eigen zeggen de eerste non-foodretailer die klanten de mogelijkheid biedt om tijdens het winkelen producten met de smartphone te scannen. Eind 2021 ging Scan & Go bij wijze van proefproject live in de Ikea-winkel in Hasselt. Nog voor de zomer volgen alle andere Belgische winkels: in maart is het de beurt aan Zaventem, in mei volgen Bergen en Wilrijk, in juni Gent, Anderlecht, Aarlen en Luik.

 

We bezochten de winkel in Hasselt om te kijken hoe het werkt, en om te vragen waarom Ikea dit doet. “Het voordeel voor de klanten is dat ze niet meer in de rij moeten wachten. Wie Scan & Go gebruikt kan immers terecht aan aparte kassa’s. Bijkomende troef is het feit dat je je budget in het oog kan houden tijdens het shoppen. Bovendien kan je afrekenen zonder je aankopen over te laden”, zegt projectverantwoordelijke Wesley Lepez. Voor de Ikea-medewerkers betekent de app efficiënter werken: “We hebben minder stress doordat de rijen aan de bemande kassa’s korter worden. Zo kunnen we ook meer tijd maken voor positieve interacties met de klanten”, aldus kassamedewerkster Leen Derks, die zichtbaar tevreden is met deze innovatie.

 

Positieve reacties

Ikea wil zoveel mogelijk mensen aanzetten om de app te downloaden en de Scan & Go-toepassing te gebruiken. Promotoren spreken de shoppers aan in de markthal. Winkelmedewerkers dragen een badge met een QR-code die rechtstreeks naar de Apple- of Play-store leidt. Die code is ook op de winkelkarren aangebracht. Pancartes in de winkel zetten de voordelen in de verf. De drempel ligt laag: om de toepassing te kunnen gebruiken hoef je niet als Ikea Family lid te registreren. Als bijkomende stimulans krijgen shoppers die de eerste keer Scan & Go gebruiken, een blauwe Ikea-zak cadeau aan de kassa.

 

De Ikea-app werd al 465.000 keer gedownload en ongeveer 10% van de klanten in Hasselt gebruikt momenteel Scan & Go. “De eerste keer vraagt het wat tijd, maar zodra klanten ermee vertrouwd zijn, gebruiken ze het een volgende keer enthousiast opnieuw.” De reacties zijn alleszins erg positief: gebruikers van de functie geven de Ikea App een gemiddelde rating van 4,58/5 op Android en 4,74/5 op iOS.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Bij Ikea kunnen klanten hun aankopen scannen met de smartphone, en vervolgens in één stap afrekenen aan speciale kassa’s. Na een geslaagde test in Hasselt volgen nu de andere Belgische winkels.   Kortere wachtrijen Ook bij Ikea komen de fysieke en de digitale winkel steeds dichter bij elkaar: de woonwinkelketen is naar eigen zeggen de eerste non-foodretailer die klanten de mogelijkheid biedt om tijdens het winkelen producten met de smartphone te scannen. Eind 2021 ging Scan & Go bij wijze van proefproject live in de Ikea-winkel in Hasselt. Nog voor de zomer volgen alle andere Belgische winkels: in maart is het de...

Meer Wonen
Bekijk meer
  • icon
    Wonen1 februari, 2023
    Containers kelderen winst Juntoo, Exterioo en X2O

    Safuco, de holding boven de ketens X2O, Juntoo en Exterioo, kon vorig jaar niet van zijn groei genieten. De winst dook plots in het rood.

  • Maisons du Monde
    icon
    Wonen26 januari, 2023
    Ex-topman Carrefour België wordt CEO van Maisons du Monde

    Julie Walbaum, algemeen directeur van interieurketen Maisons du Monde, stapt op. Haar vervanger is François-Melchior de Polignac, jarenlang de CEO van Carrefour België.

  • icon
    Wonen20 januari, 2023
    Eggo biedt volledige interieurs aan met ‘mixed reality’

    Keukenmerk èggo transformeert zich op 15-jarige leeftijd tot complete interieurinrichter. Dat nieuwe interieur kunnen klanten ontdekken via video-offertes, een nieuwe digitale tool die de retailer dit jaar lanceert.

Evenementen
  • 16
    feb
    Captains of Retail 2023
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Food23 januari, 2023
    Europeanen mogen nu ook krekelpoeder en kleine meelwormen eten
  • icon
    Food13 januari, 2023
    Medewerkers failliet Makro gegeerd op de arbeidsmarkt
  • icon
    Food10 januari, 2023
    Makro België is failliet verklaard
  • icon
    Algemeen9 januari, 2023
    Acht hot topics voor retailers in 2023 en daarna
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN