Food
Hopr, de eerste Belgische online supermarkt, beleeft op maandag 19 april zijn vuurdoop in Hasselt. Het bedrijf van Stijn Martens wil binnen vijf jaar in heel België aanwezig zijn.
» Lees verder
De Franse retailgroepen Casino en Intermarché gaan niet alleen samen inkopen, maar ook digitale diensten ontwikkelen en huismerken produceren. Het is de start van een hertekening van het Franse – en Europese – inkooplandschap.
In een tussentijdse trading update geeft HelloFresh aan dat de resultaten van het eerste kwartaal ver boven verwachting zullen uitkomen. De maaltijdboxbezorger verhoogt dan ook zijn omzet-en winstverwachting voor het volledige jaar.
Bij de zoektocht naar een nieuwe koffiepartner kwam Q8 bij Starbucks uit. Opvallend is dat de brandstofleverancier de keuze in handen van zijn klanten legde.
PepsiCo heeft in het eerste kwartaal opnieuw geprofiteerd van het feit dat thuiszittende consumenten meer snacks, chips en havermout kochten. Daardoor overtroffen de omzet en winst de verwachtingen van Wall Street.
Tot op vandaag heeft Albert Heijn nog geen enkele leverancier een coronaboete opgelegd, zei topman Frans Muller van moedermaatschappij Ahold Delhaize gisteren tijdens de algemene aandeelhoudersvergadering.
In de eerste drie maanden van het jaar ontving Deliveroo meer dan dubbel zoveel bestellingen dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf houdt wel rekening met een groeivertraging, naarmate de coronamaatregelen afgebouwd worden.
In het voorbije decennium verminderde Delhaize de CO2-uitstoot van zijn winkels met 70%. De overblijvende uitstoot wordt gecompenseerd via duurzame projecten in binnen- en buitenland. Tegen het einde van het jaar wil de retailer volledig CO2-neutraal zijn voor al haar activiteiten.
In de meeste Europese landen hebben de huismerken van de foodretailers hun volumeaandeel vastgehouden tijdens de pandemie. “Een blijk van vertrouwen,” zeggen de fabrikanten. De verkoopprijzen stonden wel onder druk.
Het gonst opnieuw van de overnamegeruchten rond Sainsbury’s, nu de Tsjechische investeerder Daniel Kretinsky onverwacht zijn belang in de Britse supermarktketen heeft verhoogd tot 9,99 procent.
Op het Spaanse eiland Mallorca bereikt Aldi Nord een kleine mijlpaal: zopas opende de discounter er z’n vijfduizendste supermarkt in Europa.
Het was een historisch jaar voor de supermarkten, dus ook voor Tesco: de Britse marktleider zag de omzet met bijna 9% stijgen, maar de extra kosten liepen zo hoog op dat de winst met zo’n 20% zakte.
Onder de naam ‘Aplenty’ heeft Amazon een nieuw eigen voedingsmerk gelanceerd. Daarmee zet het Amerikaanse bedrijf zijn ambities in de foodretail opnieuw kracht bij.
Kazidomi, een Brussels platform voor gezonde en biologische producten, richt zijn pijlen na een kapitaalsverhoging op de Nederlandstalige markt. De e-tailer was reeds actief in Nederland en Vlaanderen, maar schakelt nu een versnelling hoger.
Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway.com blijft zijn groei versnellen: in de eerste drie maanden van het boekjaar steeg het aantal bestellingen met liefst 79%.
Jumbo kondigt een grote hertekening van de winkelorganisatie aan. In de praktijk komt het erop neer dat honderden functies in de eigen winkels verdwijnen en dat de getroffen werknemers als eerste in aanmerking komen voor nieuwe functies.