Food

Zwak eerste kwartaal voor General Mills
  • Gepubliceerd in Food

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven
  • Gepubliceerd in Food

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro
  • Gepubliceerd in Food

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over
  • Gepubliceerd in Food

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop
  • Gepubliceerd in Food

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen
  • Gepubliceerd in Food

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen
  • Gepubliceerd in Food

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België
  • Gepubliceerd in Food

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren
  • Gepubliceerd in Food

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

ACM keurt overname Heineken-groothandel door Sligro goed
  • Gepubliceerd in Food

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de overname van de groothandelsactiviteiten van Heineken door Sligro goedgekeurd. De overname moet eind dit jaar afgerond zijn.

Prijsverlagingen Whole Foods trekken kwart meer klanten
  • Gepubliceerd in Food

Na de prijsverlagingen die Amazon doorvoerde bij supermarktketen Whole Foods, zijn er in de eerste dagen gemiddeld 25% meer klanten over de vloer gekomen bij de keten. 

Zwanenberg Food Group gaat voor vleesvervangers
  • Gepubliceerd in Food

De Nederlandse Zwanenberg Food Group gaat stevig inzetten op de verkoop van vleesvervangers, sauzen en soepen. Zo wil het inspelen op de veranderde markt, waarbij er steeds minder vlees wordt gegeten.

Godiva wil de wereld veroveren met hulp van supermarkten
  • Gepubliceerd in Food

Het Belgische pralinemerk Godiva gaat zijn chocolade binnenkort in supermarkten verkopen. Het heeft daarvoor een overeenkomst getekend met ketens als Albert Heijn en Sainsbury’s. Voorheen verkocht het vrijwel enkel via eigen winkels.

Minder derving, verpakking in kringloop: zo gaat voedselketen circulair
  • Gepubliceerd in Food

Ook de foodsector omarmt de circulaire economie. Nu is voeding niet echt circulair: het wordt geconsumeerd en vervolgens verteerd. Wel zijn er andere aspecten, bijvoorbeeld verpakkingen, die binnen het circulaire model passen.

Analyse: De zeven werven van Xavier Piesvaux bij Delhaize
  • Gepubliceerd in Food

Kunnen een Fransman en een handvol Nederlanders wél wat het Belgische managementteam de afgelopen jaren niet voor elkaar kreeg? De nieuwe baas van Delhaize België krijgt heel wat uitdagingen op zijn bord: we tellen er minstens zeven.

Nestlé USA neemt voedingsproducent Sweet Earth over
  • Gepubliceerd in Food

Nestlé USA heeft het eveneens Amerikaanse Sweet Earth overgenomen voor een onbekend bedrag. Sweet Earth produceert voornamelijk vleesvervangers, een markt die steeds sneller aan het groeien is.

Ahold Delhaize vervangt CEO Delhaize België
  • Gepubliceerd in Food

Supermarktbedrijf Ahold Delhaize heeft Denis Knoops ontslagen als CEO van Delhaize België. Hij betaalt de tol voor de zwakke prestaties van de Belgische tak en wordt vervangen door Xavier Piesvaux.

Theebedrijf Pukka Herbs in handen van Unilever
  • Gepubliceerd in Food

Unilever heeft het Britse theebedrijf Pukka Herbs overgenomen. Daarmee breidt het zijn assortiment thee nog verder uit, want het Brits-Nederlandse bedrijf is al eigenaar van merken als Lipton en PG Tips.

Geen gesuikerde dranken meer op middelbare scholen
  • Gepubliceerd in Food

De frisdrankensector heeft uit eigen beweging besloten om niet langer gesuikerde drankjes te verkopen op middelbare scholen in de Europese Unie. Sinds 2006 worden die al niet meer verkocht op lagere scholen.

Back to top