Food | RetailDetail

Food

Colruyt Group presteert beter dan verwacht
  • Gepubliceerd in Food

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn
  • Gepubliceerd in Food

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op
  • Gepubliceerd in Food

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google
  • Gepubliceerd in Food

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers
  • Gepubliceerd in Food

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers
  • Gepubliceerd in Food

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.

Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit
  • Gepubliceerd in Food

Carrefour en Système U starten een vijfjarig partnership voor de inkoop van grote nationale en internationale merken. De samenwerking moet ook de Franse landbouwsector ten goede komen, zeggen de betrokkenen.

“Bier verbindt”, zegt AB InBev-topman Carlos Brito
  • Gepubliceerd in Food

AB InBev-CEO Carlos Brito sprak afgelopen week op het eerste forum van The Brewers Of Europe in Brussel. Op de agenda: authenticiteit, innovatie en welzijn. Bier blijft bovenal het ultieme sociale glijmiddel.

Picnic slachtoffer van eigen succes: meer vraag dan capaciteit
  • Gepubliceerd in Food

De wachttijden voor wie zich wil aanmelden bij de Nederlandse online boodschappendienst Picnic lopen op. Wie bijvoorbeeld in Rotterdam klant wil worden, moet wekenlang wachten op een plekje op de bezorgroute.

Ellis Gourmet Burger vindt nieuwe eigenaars
  • Gepubliceerd in Food

Fastfoodholding Top Brands en investeerdersgroep Gimv zijn de nieuwe eigenaars van Ellis Gourmet Burger. Samen met medeoprichter Thierry Canetta willen ze de Belgische burgerketen verder helpen uitbreiden.

Peas&Love mikt op 150 stadsboerderijen op daken
  • Gepubliceerd in Food

De Brusselse start-up Peas&Love, die stadsboerderijen op daken creëert en verhuurt, heeft 1,2 miljoen euro opgehaald bij enkele Franse investeerders. Met dat verse geld wil oprichter Jean-Patrick Scheepers de komende vijf jaar 150 nieuwe stadslandbouwprojecten 'uit de grond' stampen.

Winkels mogen dan toch eten en drinken serveren

Winkels mogen eten en drank serveren als ze dat willen (en aan bepaalde voorwaarden voldoen). In de Tweede Kamer heeft een meerderheid daarvoor gestemd. 

Doorzichtige Coca-Cola komt naar Japan
  • Gepubliceerd in Food

Coca-Cola lanceert in Japan doorzichtige cola. De nieuwe cola-variant houdt de typische smaak, maar wil voor de zomer extra fris en ‘light’ zijn. Daar hoort dan ook een transparant kleurtje bij.

HelloFresh nu ook naar Ahold Delhaize USA
  • Gepubliceerd in Food

De maaltijdboxen van HelloFresh zijn nu ook in de Amerikaanse supermarkten van Ahold Delhaize te koop. Met maaltijdkits voor individuele gerechten denkt HelloFresh retailers nieuw leven in te blazen. 

E-commerce weegt op het rendement van de fysieke supermarkt
  • Gepubliceerd in Food

E-commerce zet het businessmodel van de fysieke supermarkten op termijn onder druk. Dat concludeert financieel retailspecialist Marshoek in zijn jaarlijkse Benchmarkrapport Supermarkten.  

Starbucks-topman neemt afscheid
  • Gepubliceerd in Food

Howard Schultz, de man die Starbucks groot maakte, verlaat eind deze maand het bedrijf dat zich momenteel in woelig vaarwater bevindt. Het bericht is in de Verenigde Staten aanleiding voor geruchten over politieke ambities.

Delhaize-topman Xavier Piesvaux drukt het gaspedaal in
  • Gepubliceerd in Food

Delhaize moet sneller en wendbaarder worden. De introductie van een Nutri-Score, de ontwikkeling van een nieuw type conveniencestore en de upgrade naar een nieuwe generatie supermarkt staan dit jaar op het programma.

Frankrijk wil gratis-promoties op voeding verbieden
  • Gepubliceerd in Food

Als het van het Franse parlement afhangt, mag de term ‘gratis’ niet langer gebruikt worden voor de promotie van voedingswaren. Het is één van de opmerkelijke maatregelen in een wet die een eind wil maken aan de prijzenoorlog.

Groeiend Exki zet stap naar Duitsland en Spanje
  • Gepubliceerd in Food

De Belgische restaurantketen Exki, die inzet op duurzame en gezonde voeding, vervolgt zijn buitenlandse expansie in twee nieuwe markten. Nog dit jaar zal het bedrijf de kaap van de honderd vestigingen overschrijden.