Food | RetailDetail

Food

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’
  • Gepubliceerd in Food

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

EU stemt wet voor betere biolabels
  • Gepubliceerd in Food

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa
  • Gepubliceerd in Food

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar
  • Gepubliceerd in Food

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames
  • Gepubliceerd in Food

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lage dollar speelt Unilever parten
  • Gepubliceerd in Food

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Prijsconflict tussen Nestlé en Colruyt, Edeka en Intermarché bijna voorbij?
  • Gepubliceerd in Food

Colruyt, Edeka en Intermarché komen dichter bij een akkoord in hun prijsconflict met Nestlé: de Zwitserse foodproducent doet toegevingen in een nieuw voorstel. Ondertussen beginnen de voorraden bij de retailers op te geraken.

Carrefour en E.Leclerc starten wedloop om stadsafhaalpunten
  • Gepubliceerd in Food

Een nieuwe fase lijkt gestart in de concurrentiestrijd op de Franse e-commercemarkt. Zowel Carrefour als E.Leclerc openen nu zogenaamde ‘drives piéton’, of afhaalpunten voor voetgangers in stadscentra.  

“Echte prijs van vlees” is tot 50% hoger dan supermarktprijs
  • Gepubliceerd in Food

De maatschappelijke kost van vlees is tot 50% hoger dan de prijs die consumenten er nu voor betalen, blijkt uit een studie. Of toch als je ook de schade aan het milieu, het klimaat, diergezondheid en de biodiversiteit mee in rekening zou nemen.

Picnic breidt uit in Nederland en Duitsland
  • Gepubliceerd in Food

Picnic Duitsland start met grote ambities: binnen zes maanden wil de Nederlandse online supermarkt al winst boeken in Noordrijn-Westfalen. In eigen land rolt Picnic zijn leveringsdienst dan weer uit naar Noord-Brabant.

“Vleesvervangers veroveren de foodmarkt”
  • Gepubliceerd in Food

In zijn nieuwe sectorprognose voorspelt ABN Amro dat de recente vleesschandalen een verregaande impact zullen hebben op ons eetgedrag. Zowel groenten als vis en vooral vleesvervangers winnen nu al terrein, ook bij de grote vleesproducenten zelf.

Twijfels over verbod op oneerlijke handelspraktijken in de voedselketen
  • Gepubliceerd in Food

De Europese Commissie bindt de strijd aan met een hele reeks oneerlijke handelspraktijken zodat landbouwers en kmo’s meer zekerheid krijgen, maar handelsorganisatie EuroCommerce is niet overtuigd: “De landbouwer zal hierdoor geen cent meer verdienen.”

AB InBev brouwt voortaan duurzamer en deelt patent
  • Gepubliceerd in Food

Biergigant AB InBev komt voor de dag met een nieuwe techniek die brouwen energievriendelijker maakt. Op termijn zal de innovatie, die ook gratis gedeeld wordt met kleinere brouwerijen, zorgen voor 5% minder CO2-uitstoot wereldwijd.

Stakingsacties kosten Carrefour omzet
  • Gepubliceerd in Food

Carrefour heeft er een moeilijk eerste kwartaal op zitten, onder meer als gevolg van stakingsacties. Ook in België ging de omzet achteruit. Toch wordt vaart gemaakt met het aangekondigde transformatieplan.

Tesco op het goede spoor
  • Gepubliceerd in Food

De Britse retailer Tesco publiceerde sterke jaarresultaten en versterkt z’n leiderspositie op de thuismarkt. De recente overname van grossier Booker opent nieuwe perspectieven.

"Alle Nestlé-verpakkingen recycleerbaar tegen 2025"
  • Gepubliceerd in Food

Ook Nestlé springt nu op de kar om plastic afval terug te dringen: de voedingsgigant belooft tegen 2025 enkel nog recycleer- of herbruikbare verpakkingen te gebruiken. Greenpeace verkiest een totale ban op plastic verpakkingen voor eenmalig verbruik.

Hoe supermarkten zich kunnen wapenen tegen Amazon
  • Gepubliceerd in Food

De mogelijke komst van Amazon naar Nederland hoeft voor supermarkten geen grote bedreiging te betekenen, als ze zich verdedigen door eigen platformactiviteiten te ontplooien.

Roze chocolade nu ook in Europa, als roze KitKat-repen
  • Gepubliceerd in Food

Begin dit jaar stelde Barry Callebaut zijn roze chocolade al voor in Japan; nu is het de beurt aan Europa, waar Nestlé volgende week de eerste roze KitKat-reep op de markt brengt. De vierde soort chocolade is smeuïg en heeft een fruitige bessensmaak.

Supermarktgroep Rewe beleeft "buitengewoon jaar"
  • Gepubliceerd in Food

De Duitse retailgroep Rewe was in 2017 goed voor een omzet van 57,8 miljard euro, een stijging van 6,7 procent. Het tekent daarmee een bovengemiddelde groei op, vooral te danken aan de eigen Rewe-supermarkten.