2011 wordt het jaar van Starbucks in Nederland | RetailDetail

2011 wordt het jaar van Starbucks in Nederland

Starbucks heeft zijn zinnen gezet op de Lage Landen. De koffieketen opent donderdag in Amsterdam zijn allereerste binnenstedelijke winkel in Nederland. Het betekent echter het startschot van een uitrol aan hoog tempo. Voor het jaareinde komen minstens tien Starbucksvestigingen in Nederland.

 

Het heeft flink wat tijd gekost vooraleer de keten er voor durfde te gaan, maar nu lijkt Starbucks overtuigd van de Nederlandse markt. Al sinds 2007 heeft het Amerikaanse enseigne drie koffieshops op de luchthaven van Schiphol. Daarna volgden de stations van Amsterdam, Utrecht en Leiden. Met behulp van die zaken heeft Starbucks onder meer begrepen dat Nederlanders meer ter plaatse koffie consumeren dan « on te go ». Daarom zal de gemiddelde winkeloppervlakte iets meer zijn dan in andere landen.

 

Over de te openen winkels blijft Starbucks echter nog in het vage. Enkel de openingen van een koffieshop in het station van Den Haag en een tweede Amsterdamse vestiging zijn reeds bevestigd. Voor het overige is er nog geen duidelijkheid of Starbucks al dan niet zal exploiteren met behulp van partners, noch of de nieuwe zaken in de binnenstad of in stations komen.
 

Starbucks heeft zijn zinnen gezet op de Lage Landen. De koffieketen opent donderdag in Amsterdam zijn allereerste binnenstedelijke winkel in Nederland. Het betekent echter het startschot van een uitrol aan hoog tempo. Voor het jaareinde komen minstens tien Starbucksvestigingen in Nederland.

 

Het heeft flink wat tijd gekost vooraleer de keten er voor durfde te gaan, maar nu lijkt Starbucks overtuigd van de Nederlandse markt. Al sinds 2007 heeft het Amerikaanse enseigne drie koffieshops op de luchthaven van Schiphol. Daarna volgden de stations van Amsterdam, Utrecht en Leiden. Met behulp van die zaken heeft Starbucks onder meer begrepen dat Nederlanders meer ter plaatse koffie consumeren dan « on te go ». Daarom zal de gemiddelde winkeloppervlakte iets meer zijn dan in andere landen.

 

Over de te openen winkels blijft Starbucks echter nog in het vage. Enkel de openingen van een koffieshop in het station van Den Haag en een tweede Amsterdamse vestiging zijn reeds bevestigd. Voor het overige is er nog geen duidelijkheid of Starbucks al dan niet zal exploiteren met behulp van partners, noch of de nieuwe zaken in de binnenstad of in stations komen.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.