In 2020 alleen nog maar duurzaam vlees in de supermarkten

In 2020 zal al het vlees in de Nederlandse supermarkten duurzaam zijn. Dat belangrijke engagement – met verregaande implicaties voor de vleesindustrie – gaan vooraanstaande betrokkenen op alle niveaus van de Nederlandse vleesindustrie, van supermarkten tot veehouders, gezamenlijk aan. Zo maakt Commissie-Van Doorn, een commissie die in opdracht van Gedeputeerde Staten Noord-Brabant tot een advies moest komen over de toekomst van de intensieve veehouderij, vandaag bekend.

Naar een duurzame vleesindustrie

Het Verbond van den Bosch – zo heet het akkoord – bestaat eruit dat de veehouderij binnen de acht jaar moet overschakelen naar een duurzame vorm van intensieve veehouderij waarin dierenwelzijn centraal staat, de volksgezondheid gewaarborgd is en afvalkringlopen gesloten zijn.


Opvallend is dat zo goed als alle Nederlandse supermarktketens hebben ondertekend: Jumbo Supermarkten, Albert Heijn, Plus Supermarkten, C1000, Sligro Food Group, Coop Supermarkten, Spar, Deen Supermarkten,… “Ze creëren daarmee een marktzekerheid die de veehouderij de ruimte biedt zich te transformeren tot zorgvuldig intensief”, claimt commissievoorzitter Daan Van Doorn.

Alle niveaus van de waardenketen

De ondertekenaars verbinden zich aan een reeks concrete maatregelen die ze de komende acht jaar moeten uitvoeren. In verschillende fases zal de veehouderij de overstap maken naar een duurzame aanpak. Als eerste moet het preventief gebruik van antibiotica worden stopgezet: vanaf 1 januari 2012 mogen dieren alleen nog antibiotica als ze ziek zijn. In een later stadium treden bindende afspraken over sluitende grondstoffen- en afvalkringlopen in werking. Het geheel wordt gecontroleerd door ketenkwaliteitsstandaarden waaraan minimaal moet worden voldaan.


“Het werkelijk baanbrekende in de voorstellen is de ketenbenadering”, benadrukt de commissievoorzitter. “Waar partijen voorheen afwachtten wie de eerste stap zou zetten, is nu een vertrouwenwekkende visie neergelegd die de steun heeft van het bedrijfsleven, belangenorganisaties, overheden en ngo’s. Dit toont niet alleen aan hoe breed het draagvlak is, maar ook hoe sterk de urgentie wordt gevoeld.”

Wereldwijde consequenties

Of ook de veehouders zelf zo tevreden zullen zijn met de beslissing, is echter nog maar de vraag. De klemtoon op duurzaamheid en dierenwelzijn maakt de veeteelt weer arbeidsintensiever en veeleisender voor de boeren. En dat terwijl de supermarkten ongetwijfeld druk op de marges zullen blijven uitoefenen.


“Niet alle veehouders zullen de stap naar ‘zorgvuldig intensief’ kunnen maken’, erkent Van Doorn. “Maar voor de resterende veehouders biedt het juist een aantrekkelijker perspectief.” De veetelers zullen een grotere maatschappelijke waardering krijgen en aangezien de kwaliteit verhoogt, zal ook de economische waarde van het vlees stijgen.


Door de nieuwe ‘unique selling proposition’ van het Nederlandse vlees rekent de Commissie bovendien op een positief effect op de export. Het buitenland is namelijk altijd al een belangrijke afzetmarkt geweest voor het Nederlandse vlees. Ook buiten Nederland zal de switch naar duurzaam vlees dus significante gevolgen hebben.

 

En hopelijk dient Nederland niet het minst als inspirerend voorbeeld. "Met het Verbond van Den Bosch is een niet-vrijblijvende beweging ingezet die zich richt op de toekomstige boer in een duurzame keten", besluit de Commissie.



In 2020 zal al het vlees in de Nederlandse supermarkten duurzaam zijn. Dat belangrijke engagement – met verregaande implicaties voor de vleesindustrie – gaan vooraanstaande betrokkenen op alle niveaus van de Nederlandse vleesindustrie, van supermarkten tot veehouders, gezamenlijk aan. Zo maakt Commissie-Van Doorn, een commissie die in opdracht van Gedeputeerde Staten Noord-Brabant tot een advies moest komen over de toekomst van de intensieve veehouderij, vandaag bekend.

Naar een duurzame vleesindustrie

Het Verbond van den Bosch – zo heet het akkoord – bestaat eruit dat de veehouderij binnen de acht jaar moet overschakelen naar een duurzame vorm van intensieve veehouderij waarin dierenwelzijn centraal staat, de volksgezondheid gewaarborgd is en afvalkringlopen gesloten zijn.


Opvallend is dat zo goed als alle Nederlandse supermarktketens hebben ondertekend: Jumbo Supermarkten, Albert Heijn, Plus Supermarkten, C1000, Sligro Food Group, Coop Supermarkten, Spar, Deen Supermarkten,… “Ze creëren daarmee een marktzekerheid die de veehouderij de ruimte biedt zich te transformeren tot zorgvuldig intensief”, claimt commissievoorzitter Daan Van Doorn.

Alle niveaus van de waardenketen

De ondertekenaars verbinden zich aan een reeks concrete maatregelen die ze de komende acht jaar moeten uitvoeren. In verschillende fases zal de veehouderij de overstap maken naar een duurzame aanpak. Als eerste moet het preventief gebruik van antibiotica worden stopgezet: vanaf 1 januari 2012 mogen dieren alleen nog antibiotica als ze ziek zijn. In een later stadium treden bindende afspraken over sluitende grondstoffen- en afvalkringlopen in werking. Het geheel wordt gecontroleerd door ketenkwaliteitsstandaarden waaraan minimaal moet worden voldaan.


“Het werkelijk baanbrekende in de voorstellen is de ketenbenadering”, benadrukt de commissievoorzitter. “Waar partijen voorheen afwachtten wie de eerste stap zou zetten, is nu een vertrouwenwekkende visie neergelegd die de steun heeft van het bedrijfsleven, belangenorganisaties, overheden en ngo’s. Dit toont niet alleen aan hoe breed het draagvlak is, maar ook hoe sterk de urgentie wordt gevoeld.”

Wereldwijde consequenties

Of ook de veehouders zelf zo tevreden zullen zijn met de beslissing, is echter nog maar de vraag. De klemtoon op duurzaamheid en dierenwelzijn maakt de veeteelt weer arbeidsintensiever en veeleisender voor de boeren. En dat terwijl de supermarkten ongetwijfeld druk op de marges zullen blijven uitoefenen.


“Niet alle veehouders zullen de stap naar ‘zorgvuldig intensief’ kunnen maken’, erkent Van Doorn. “Maar voor de resterende veehouders biedt het juist een aantrekkelijker perspectief.” De veetelers zullen een grotere maatschappelijke waardering krijgen en aangezien de kwaliteit verhoogt, zal ook de economische waarde van het vlees stijgen.


Door de nieuwe ‘unique selling proposition’ van het Nederlandse vlees rekent de Commissie bovendien op een positief effect op de export. Het buitenland is namelijk altijd al een belangrijke afzetmarkt geweest voor het Nederlandse vlees. Ook buiten Nederland zal de switch naar duurzaam vlees dus significante gevolgen hebben.

 

En hopelijk dient Nederland niet het minst als inspirerend voorbeeld. "Met het Verbond van Den Bosch is een niet-vrijblijvende beweging ingezet die zich richt op de toekomstige boer in een duurzame keten", besluit de Commissie.



Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Albert Heijn levert in Amsterdam binnen 15 minuten

21/11/2017

Albert Heijn levert sinds kort op de Amsterdamse Zuidas online bestellingen binnen 15 minuten aan huis of op kantoor. Het maakt daarvoor gebruik van fietskoeriers en heeft met ahtogodelivery.nl een speciale website gelanceerd.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Back to top