In 2020 alleen nog maar duurzaam vlees in de supermarkten | RetailDetail

In 2020 alleen nog maar duurzaam vlees in de supermarkten

In 2020 zal al het vlees in de Nederlandse supermarkten duurzaam zijn. Dat belangrijke engagement – met verregaande implicaties voor de vleesindustrie – gaan vooraanstaande betrokkenen op alle niveaus van de Nederlandse vleesindustrie, van supermarkten tot veehouders, gezamenlijk aan. Zo maakt Commissie-Van Doorn, een commissie die in opdracht van Gedeputeerde Staten Noord-Brabant tot een advies moest komen over de toekomst van de intensieve veehouderij, vandaag bekend.

Naar een duurzame vleesindustrie

Het Verbond van den Bosch – zo heet het akkoord – bestaat eruit dat de veehouderij binnen de acht jaar moet overschakelen naar een duurzame vorm van intensieve veehouderij waarin dierenwelzijn centraal staat, de volksgezondheid gewaarborgd is en afvalkringlopen gesloten zijn.


Opvallend is dat zo goed als alle Nederlandse supermarktketens hebben ondertekend: Jumbo Supermarkten, Albert Heijn, Plus Supermarkten, C1000, Sligro Food Group, Coop Supermarkten, Spar, Deen Supermarkten,… “Ze creëren daarmee een marktzekerheid die de veehouderij de ruimte biedt zich te transformeren tot zorgvuldig intensief”, claimt commissievoorzitter Daan Van Doorn.

Alle niveaus van de waardenketen

De ondertekenaars verbinden zich aan een reeks concrete maatregelen die ze de komende acht jaar moeten uitvoeren. In verschillende fases zal de veehouderij de overstap maken naar een duurzame aanpak. Als eerste moet het preventief gebruik van antibiotica worden stopgezet: vanaf 1 januari 2012 mogen dieren alleen nog antibiotica als ze ziek zijn. In een later stadium treden bindende afspraken over sluitende grondstoffen- en afvalkringlopen in werking. Het geheel wordt gecontroleerd door ketenkwaliteitsstandaarden waaraan minimaal moet worden voldaan.


“Het werkelijk baanbrekende in de voorstellen is de ketenbenadering”, benadrukt de commissievoorzitter. “Waar partijen voorheen afwachtten wie de eerste stap zou zetten, is nu een vertrouwenwekkende visie neergelegd die de steun heeft van het bedrijfsleven, belangenorganisaties, overheden en ngo’s. Dit toont niet alleen aan hoe breed het draagvlak is, maar ook hoe sterk de urgentie wordt gevoeld.”

Wereldwijde consequenties

Of ook de veehouders zelf zo tevreden zullen zijn met de beslissing, is echter nog maar de vraag. De klemtoon op duurzaamheid en dierenwelzijn maakt de veeteelt weer arbeidsintensiever en veeleisender voor de boeren. En dat terwijl de supermarkten ongetwijfeld druk op de marges zullen blijven uitoefenen.


“Niet alle veehouders zullen de stap naar ‘zorgvuldig intensief’ kunnen maken’, erkent Van Doorn. “Maar voor de resterende veehouders biedt het juist een aantrekkelijker perspectief.” De veetelers zullen een grotere maatschappelijke waardering krijgen en aangezien de kwaliteit verhoogt, zal ook de economische waarde van het vlees stijgen.


Door de nieuwe ‘unique selling proposition’ van het Nederlandse vlees rekent de Commissie bovendien op een positief effect op de export. Het buitenland is namelijk altijd al een belangrijke afzetmarkt geweest voor het Nederlandse vlees. Ook buiten Nederland zal de switch naar duurzaam vlees dus significante gevolgen hebben.

 

En hopelijk dient Nederland niet het minst als inspirerend voorbeeld. "Met het Verbond van Den Bosch is een niet-vrijblijvende beweging ingezet die zich richt op de toekomstige boer in een duurzame keten", besluit de Commissie.



In 2020 zal al het vlees in de Nederlandse supermarkten duurzaam zijn. Dat belangrijke engagement – met verregaande implicaties voor de vleesindustrie – gaan vooraanstaande betrokkenen op alle niveaus van de Nederlandse vleesindustrie, van supermarkten tot veehouders, gezamenlijk aan. Zo maakt Commissie-Van Doorn, een commissie die in opdracht van Gedeputeerde Staten Noord-Brabant tot een advies moest komen over de toekomst van de intensieve veehouderij, vandaag bekend.

Naar een duurzame vleesindustrie

Het Verbond van den Bosch – zo heet het akkoord – bestaat eruit dat de veehouderij binnen de acht jaar moet overschakelen naar een duurzame vorm van intensieve veehouderij waarin dierenwelzijn centraal staat, de volksgezondheid gewaarborgd is en afvalkringlopen gesloten zijn.


Opvallend is dat zo goed als alle Nederlandse supermarktketens hebben ondertekend: Jumbo Supermarkten, Albert Heijn, Plus Supermarkten, C1000, Sligro Food Group, Coop Supermarkten, Spar, Deen Supermarkten,… “Ze creëren daarmee een marktzekerheid die de veehouderij de ruimte biedt zich te transformeren tot zorgvuldig intensief”, claimt commissievoorzitter Daan Van Doorn.

Alle niveaus van de waardenketen

De ondertekenaars verbinden zich aan een reeks concrete maatregelen die ze de komende acht jaar moeten uitvoeren. In verschillende fases zal de veehouderij de overstap maken naar een duurzame aanpak. Als eerste moet het preventief gebruik van antibiotica worden stopgezet: vanaf 1 januari 2012 mogen dieren alleen nog antibiotica als ze ziek zijn. In een later stadium treden bindende afspraken over sluitende grondstoffen- en afvalkringlopen in werking. Het geheel wordt gecontroleerd door ketenkwaliteitsstandaarden waaraan minimaal moet worden voldaan.


“Het werkelijk baanbrekende in de voorstellen is de ketenbenadering”, benadrukt de commissievoorzitter. “Waar partijen voorheen afwachtten wie de eerste stap zou zetten, is nu een vertrouwenwekkende visie neergelegd die de steun heeft van het bedrijfsleven, belangenorganisaties, overheden en ngo’s. Dit toont niet alleen aan hoe breed het draagvlak is, maar ook hoe sterk de urgentie wordt gevoeld.”

Wereldwijde consequenties

Of ook de veehouders zelf zo tevreden zullen zijn met de beslissing, is echter nog maar de vraag. De klemtoon op duurzaamheid en dierenwelzijn maakt de veeteelt weer arbeidsintensiever en veeleisender voor de boeren. En dat terwijl de supermarkten ongetwijfeld druk op de marges zullen blijven uitoefenen.


“Niet alle veehouders zullen de stap naar ‘zorgvuldig intensief’ kunnen maken’, erkent Van Doorn. “Maar voor de resterende veehouders biedt het juist een aantrekkelijker perspectief.” De veetelers zullen een grotere maatschappelijke waardering krijgen en aangezien de kwaliteit verhoogt, zal ook de economische waarde van het vlees stijgen.


Door de nieuwe ‘unique selling proposition’ van het Nederlandse vlees rekent de Commissie bovendien op een positief effect op de export. Het buitenland is namelijk altijd al een belangrijke afzetmarkt geweest voor het Nederlandse vlees. Ook buiten Nederland zal de switch naar duurzaam vlees dus significante gevolgen hebben.

 

En hopelijk dient Nederland niet het minst als inspirerend voorbeeld. "Met het Verbond van Den Bosch is een niet-vrijblijvende beweging ingezet die zich richt op de toekomstige boer in een duurzame keten", besluit de Commissie.



Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.