In 2020 alleen nog maar duurzaam vlees in de supermarkten

In 2020 zal al het vlees in de Nederlandse supermarkten duurzaam zijn. Dat belangrijke engagement – met verregaande implicaties voor de vleesindustrie – gaan vooraanstaande betrokkenen op alle niveaus van de Nederlandse vleesindustrie, van supermarkten tot veehouders, gezamenlijk aan. Zo maakt Commissie-Van Doorn, een commissie die in opdracht van Gedeputeerde Staten Noord-Brabant tot een advies moest komen over de toekomst van de intensieve veehouderij, vandaag bekend.

Naar een duurzame vleesindustrie

Het Verbond van den Bosch – zo heet het akkoord – bestaat eruit dat de veehouderij binnen de acht jaar moet overschakelen naar een duurzame vorm van intensieve veehouderij waarin dierenwelzijn centraal staat, de volksgezondheid gewaarborgd is en afvalkringlopen gesloten zijn.


Opvallend is dat zo goed als alle Nederlandse supermarktketens hebben ondertekend: Jumbo Supermarkten, Albert Heijn, Plus Supermarkten, C1000, Sligro Food Group, Coop Supermarkten, Spar, Deen Supermarkten,… “Ze creëren daarmee een marktzekerheid die de veehouderij de ruimte biedt zich te transformeren tot zorgvuldig intensief”, claimt commissievoorzitter Daan Van Doorn.

Alle niveaus van de waardenketen

De ondertekenaars verbinden zich aan een reeks concrete maatregelen die ze de komende acht jaar moeten uitvoeren. In verschillende fases zal de veehouderij de overstap maken naar een duurzame aanpak. Als eerste moet het preventief gebruik van antibiotica worden stopgezet: vanaf 1 januari 2012 mogen dieren alleen nog antibiotica als ze ziek zijn. In een later stadium treden bindende afspraken over sluitende grondstoffen- en afvalkringlopen in werking. Het geheel wordt gecontroleerd door ketenkwaliteitsstandaarden waaraan minimaal moet worden voldaan.


“Het werkelijk baanbrekende in de voorstellen is de ketenbenadering”, benadrukt de commissievoorzitter. “Waar partijen voorheen afwachtten wie de eerste stap zou zetten, is nu een vertrouwenwekkende visie neergelegd die de steun heeft van het bedrijfsleven, belangenorganisaties, overheden en ngo’s. Dit toont niet alleen aan hoe breed het draagvlak is, maar ook hoe sterk de urgentie wordt gevoeld.”

Wereldwijde consequenties

Of ook de veehouders zelf zo tevreden zullen zijn met de beslissing, is echter nog maar de vraag. De klemtoon op duurzaamheid en dierenwelzijn maakt de veeteelt weer arbeidsintensiever en veeleisender voor de boeren. En dat terwijl de supermarkten ongetwijfeld druk op de marges zullen blijven uitoefenen.


“Niet alle veehouders zullen de stap naar ‘zorgvuldig intensief’ kunnen maken’, erkent Van Doorn. “Maar voor de resterende veehouders biedt het juist een aantrekkelijker perspectief.” De veetelers zullen een grotere maatschappelijke waardering krijgen en aangezien de kwaliteit verhoogt, zal ook de economische waarde van het vlees stijgen.


Door de nieuwe ‘unique selling proposition’ van het Nederlandse vlees rekent de Commissie bovendien op een positief effect op de export. Het buitenland is namelijk altijd al een belangrijke afzetmarkt geweest voor het Nederlandse vlees. Ook buiten Nederland zal de switch naar duurzaam vlees dus significante gevolgen hebben.

 

En hopelijk dient Nederland niet het minst als inspirerend voorbeeld. "Met het Verbond van Den Bosch is een niet-vrijblijvende beweging ingezet die zich richt op de toekomstige boer in een duurzame keten", besluit de Commissie.



In 2020 zal al het vlees in de Nederlandse supermarkten duurzaam zijn. Dat belangrijke engagement – met verregaande implicaties voor de vleesindustrie – gaan vooraanstaande betrokkenen op alle niveaus van de Nederlandse vleesindustrie, van supermarkten tot veehouders, gezamenlijk aan. Zo maakt Commissie-Van Doorn, een commissie die in opdracht van Gedeputeerde Staten Noord-Brabant tot een advies moest komen over de toekomst van de intensieve veehouderij, vandaag bekend.

Naar een duurzame vleesindustrie

Het Verbond van den Bosch – zo heet het akkoord – bestaat eruit dat de veehouderij binnen de acht jaar moet overschakelen naar een duurzame vorm van intensieve veehouderij waarin dierenwelzijn centraal staat, de volksgezondheid gewaarborgd is en afvalkringlopen gesloten zijn.


Opvallend is dat zo goed als alle Nederlandse supermarktketens hebben ondertekend: Jumbo Supermarkten, Albert Heijn, Plus Supermarkten, C1000, Sligro Food Group, Coop Supermarkten, Spar, Deen Supermarkten,… “Ze creëren daarmee een marktzekerheid die de veehouderij de ruimte biedt zich te transformeren tot zorgvuldig intensief”, claimt commissievoorzitter Daan Van Doorn.

Alle niveaus van de waardenketen

De ondertekenaars verbinden zich aan een reeks concrete maatregelen die ze de komende acht jaar moeten uitvoeren. In verschillende fases zal de veehouderij de overstap maken naar een duurzame aanpak. Als eerste moet het preventief gebruik van antibiotica worden stopgezet: vanaf 1 januari 2012 mogen dieren alleen nog antibiotica als ze ziek zijn. In een later stadium treden bindende afspraken over sluitende grondstoffen- en afvalkringlopen in werking. Het geheel wordt gecontroleerd door ketenkwaliteitsstandaarden waaraan minimaal moet worden voldaan.


“Het werkelijk baanbrekende in de voorstellen is de ketenbenadering”, benadrukt de commissievoorzitter. “Waar partijen voorheen afwachtten wie de eerste stap zou zetten, is nu een vertrouwenwekkende visie neergelegd die de steun heeft van het bedrijfsleven, belangenorganisaties, overheden en ngo’s. Dit toont niet alleen aan hoe breed het draagvlak is, maar ook hoe sterk de urgentie wordt gevoeld.”

Wereldwijde consequenties

Of ook de veehouders zelf zo tevreden zullen zijn met de beslissing, is echter nog maar de vraag. De klemtoon op duurzaamheid en dierenwelzijn maakt de veeteelt weer arbeidsintensiever en veeleisender voor de boeren. En dat terwijl de supermarkten ongetwijfeld druk op de marges zullen blijven uitoefenen.


“Niet alle veehouders zullen de stap naar ‘zorgvuldig intensief’ kunnen maken’, erkent Van Doorn. “Maar voor de resterende veehouders biedt het juist een aantrekkelijker perspectief.” De veetelers zullen een grotere maatschappelijke waardering krijgen en aangezien de kwaliteit verhoogt, zal ook de economische waarde van het vlees stijgen.


Door de nieuwe ‘unique selling proposition’ van het Nederlandse vlees rekent de Commissie bovendien op een positief effect op de export. Het buitenland is namelijk altijd al een belangrijke afzetmarkt geweest voor het Nederlandse vlees. Ook buiten Nederland zal de switch naar duurzaam vlees dus significante gevolgen hebben.

 

En hopelijk dient Nederland niet het minst als inspirerend voorbeeld. "Met het Verbond van Den Bosch is een niet-vrijblijvende beweging ingezet die zich richt op de toekomstige boer in een duurzame keten", besluit de Commissie.



Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Back to top