Akkoord over nieuwe cao bij V&D

V&D heeft met de vakbonden overeenstemming bereikt over een nieuwe cao. De bonden leggen het resultaat met een positief advies voor aan hun leden. 'Heel tevreden. Zeker gezien de branche waarin we werken, is dit een goed resultaat', stelt Henk van der Ploeg van FNV.

 

De nieuwe cao gaat op 1 juli in en kent verschillende loonsverhogingen. Op 1 juli 1 procent, 1 februari 2012 0,7 procent en op 1 juli van dat jaar nog eens 1,1 procent. Daarnaast zijn er extra voorzieningen getroffen voor jonge werknemers. 'Jongeren, werknemers tot 23 jaar, gaan er in die periode tweemaal 1 procent extra op vooruit. We vinden dat hartstikke belangrijk, maar het is nog maar een eerste, voorzichtig stapje in de goede richting. We blijven onze stinkende best doen om de positie van jongeren te verbeteren, bij V&D en in de rest van de retail', aldus Van der Ploeg.

 

Ook over flexibilisering zijn duidelijke afspraken gemaakt, waardoor werknemers meer zeggenschap krijgen over hun eigen vrije dagen. Met de verruiming van de openingstijden naar de avonduren en de zondagsopening in veel plaatsen is dat standaard een belangrijk punt van onderhandeling voor de bonden.

V&D heeft met de vakbonden overeenstemming bereikt over een nieuwe cao. De bonden leggen het resultaat met een positief advies voor aan hun leden. 'Heel tevreden. Zeker gezien de branche waarin we werken, is dit een goed resultaat', stelt Henk van der Ploeg van FNV.

 

De nieuwe cao gaat op 1 juli in en kent verschillende loonsverhogingen. Op 1 juli 1 procent, 1 februari 2012 0,7 procent en op 1 juli van dat jaar nog eens 1,1 procent. Daarnaast zijn er extra voorzieningen getroffen voor jonge werknemers. 'Jongeren, werknemers tot 23 jaar, gaan er in die periode tweemaal 1 procent extra op vooruit. We vinden dat hartstikke belangrijk, maar het is nog maar een eerste, voorzichtig stapje in de goede richting. We blijven onze stinkende best doen om de positie van jongeren te verbeteren, bij V&D en in de rest van de retail', aldus Van der Ploeg.

 

Ook over flexibilisering zijn duidelijke afspraken gemaakt, waardoor werknemers meer zeggenschap krijgen over hun eigen vrije dagen. Met de verruiming van de openingstijden naar de avonduren en de zondagsopening in veel plaatsen is dat standaard een belangrijk punt van onderhandeling voor de bonden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Still having the Blokker-blues

19/06/2017

De perikelen binnen Blokker Holding vormen een inspiratiebron van formaat voor een bluesnummer over de retail. De negatieve berichtgeving houdt niet op. Het meest recente refrein? De steelse afvloeiing van personeel in de afgelopen twee jaar.

Analyse: Vijf conclusies na de Amazon – Whole Foods deal

19/06/2017

Dat Amazon vroeg of laat een supermarktketen zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Toch sloeg het nieuws in als een bommetje. Hoe moeten we de gevolgen inschatten voor foodretailers wereldwijd? 

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

15/06/2017

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

Hudson's Bay Nederland presenteert merkportfolio

15/06/2017

Hudson's Bay Nederland heeft in de aanloop naar de opening van tien winkels haar merkportfolio gepresenteerd. De formule wil zich met premium merken en limited editions van Nederlandse designers in het hogere segment positioneren.

Fnuiken Nike, Universal Studios en Sanrio de vrije concurrentie?

15/06/2017

Een week na het Amerikaanse kledingmerk Guess neemt Brussel nu ook Nike, Universal Studios en Sanrio in het vizier. Mogelijk beperken ze de grensoverschrijdende en de onlineverkoop van hun producten in de Europese Unie.

Fnac en Carrefour: het nieuwe powerkoppel van Frankrijk?

14/06/2017

Komt er een huwelijk tussen Carrefour en Fnac Darty, nu Fnac-topman Alexandre Bompard aan het stuur komt van Carrefour? Kunnen een zoekende supermarktketen, een cultuurverkoper in relance en een gewilde elektroretailer de Franse retail ‘great again’ maken? 

Back to top