Aldi en Lidl profiteren niet van crisis.

Discounters Aldi en Lidl hebben afgelopen jaar in Nederland niet geprofiteerd van de zuinige consument in een jaar vol onzekerheid. Het gezamenlijke marktaandeel van de twee Duitse prijsvechters daalde van 13,7 naar 13,5 procent. De daling is vooral te wijten aan Aldi, dat behoorlijk marktaandeel inleverde afgelopen jaar.
 
Dat blijkt uit cijfers die door onderzoeksbureau Nielsen zijn verstrekt aan het vakblad Distrifood. Aldi zag het marktaandeel in de loop van 2010 dalen van 8,3 naar 7,9 procent. Lidl kon dat met een stijging van 5,4 naar 5,6 procent niet compenseren. De soft-discounters van Dirk van den Broek en de zusterketens profiteerden ook niet, zij zagen een stabiel marktaandeel van 4,2 procent. Jumbo, dat met een enorme ombouwoperatie bezig is, zag het marktaandeel toenemen van 4,9 naar 5,5 procent.
 
De Nederlandse marktleider blijft met grote voorsprong Albert Heijn. Het aandeel van de Zaanse supermarkketen steeg van 32,8 naar 33,6 procent. De voorsprong op de nummer twee op formulegebied nam nog verder toe. C1000 daalde, ondanks de toevoeging van Super de Boer-winkels, van 11,7 naar 11,5 procent. Op inkoopgebied is Superunie de nummer twee. Na het uittreden van Jumbo heeft het verbond nog 29,6 procent van de markt in handen.
Discounters Aldi en Lidl hebben afgelopen jaar in Nederland niet geprofiteerd van de zuinige consument in een jaar vol onzekerheid. Het gezamenlijke marktaandeel van de twee Duitse prijsvechters daalde van 13,7 naar 13,5 procent. De daling is vooral te wijten aan Aldi, dat behoorlijk marktaandeel inleverde afgelopen jaar.
 
Dat blijkt uit cijfers die door onderzoeksbureau Nielsen zijn verstrekt aan het vakblad Distrifood. Aldi zag het marktaandeel in de loop van 2010 dalen van 8,3 naar 7,9 procent. Lidl kon dat met een stijging van 5,4 naar 5,6 procent niet compenseren. De soft-discounters van Dirk van den Broek en de zusterketens profiteerden ook niet, zij zagen een stabiel marktaandeel van 4,2 procent. Jumbo, dat met een enorme ombouwoperatie bezig is, zag het marktaandeel toenemen van 4,9 naar 5,5 procent.
 
De Nederlandse marktleider blijft met grote voorsprong Albert Heijn. Het aandeel van de Zaanse supermarkketen steeg van 32,8 naar 33,6 procent. De voorsprong op de nummer twee op formulegebied nam nog verder toe. C1000 daalde, ondanks de toevoeging van Super de Boer-winkels, van 11,7 naar 11,5 procent. Op inkoopgebied is Superunie de nummer twee. Na het uittreden van Jumbo heeft het verbond nog 29,6 procent van de markt in handen.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


 Markthal Rotterdam valt opnieuw in de prijzen

24/05/2017

De Markthal Rotterdam valt opnieuw in de prijzen: nu is ze in Las Vegas uitgeroepen tot beste winkelcentrum ter wereld. Toch is het niet louter jubel in Rotterdam, want ondernemers kampen met tegenvallende resultaten.

Jumbo opent nieuw concept Foodmarkt City by Jumbo

24/05/2017

In Groningen is gisteren de eerste Foodmarkt City by Jumbo geopend, waar de ideeën van Jumbo en restaurantketen La Place voor het eerst worden samengebracht. In de supermarkt zijn dan ook heel wat maaltijdoplossingen te vinden.

Huishoudens verspilden minder voedsel

24/05/2017

Nederlandse huishoudens hebben in 2016 gemiddeld 41 kilo voedsel per persoon verspild, 7 kilo minder dan in 2010. Bij brood, zuivel, groente, fruit en vlees zit de meeste winst in minder weggooien.

Discount zet de toon in private label

23/05/2017

De 'emancipatie' van discountformules, in gang gezet door Lidl, heeft ook gevolgen voor de evolutie in huismerkproducten van prijsbreker tot onderscheidend element in een formule die sterk leunt op eigen of fancy merken.

Rechtszaak Max Verstappen tegen Picnic afgewezen

22/05/2017

De rechtbank heeft een rechtszaak van F1-piloot Max Verstappen tegen online supermarkt Picnic afgewezen. Het management van de autocoureur had een schadevergoeding gevraagd vanwege een reclamefilmpje met een lookalike van Verstappen.

Vakbonden Jumbo plannen nog meer acties

22/05/2017

De vakbonden bij Jumbo zijn voorlopig nog niet van plan om de strijdbijl te begraven, nu de supermarktketen besloten heeft om niet langer te willen onderhandelen over een nieuwe cao. Ze kondigen zelfs nieuwe acties aan.

Back to top