Aldi en Lidl profiteren niet van crisis.

Discounters Aldi en Lidl hebben afgelopen jaar in Nederland niet geprofiteerd van de zuinige consument in een jaar vol onzekerheid. Het gezamenlijke marktaandeel van de twee Duitse prijsvechters daalde van 13,7 naar 13,5 procent. De daling is vooral te wijten aan Aldi, dat behoorlijk marktaandeel inleverde afgelopen jaar.
 
Dat blijkt uit cijfers die door onderzoeksbureau Nielsen zijn verstrekt aan het vakblad Distrifood. Aldi zag het marktaandeel in de loop van 2010 dalen van 8,3 naar 7,9 procent. Lidl kon dat met een stijging van 5,4 naar 5,6 procent niet compenseren. De soft-discounters van Dirk van den Broek en de zusterketens profiteerden ook niet, zij zagen een stabiel marktaandeel van 4,2 procent. Jumbo, dat met een enorme ombouwoperatie bezig is, zag het marktaandeel toenemen van 4,9 naar 5,5 procent.
 
De Nederlandse marktleider blijft met grote voorsprong Albert Heijn. Het aandeel van de Zaanse supermarkketen steeg van 32,8 naar 33,6 procent. De voorsprong op de nummer twee op formulegebied nam nog verder toe. C1000 daalde, ondanks de toevoeging van Super de Boer-winkels, van 11,7 naar 11,5 procent. Op inkoopgebied is Superunie de nummer twee. Na het uittreden van Jumbo heeft het verbond nog 29,6 procent van de markt in handen.
Discounters Aldi en Lidl hebben afgelopen jaar in Nederland niet geprofiteerd van de zuinige consument in een jaar vol onzekerheid. Het gezamenlijke marktaandeel van de twee Duitse prijsvechters daalde van 13,7 naar 13,5 procent. De daling is vooral te wijten aan Aldi, dat behoorlijk marktaandeel inleverde afgelopen jaar.
 
Dat blijkt uit cijfers die door onderzoeksbureau Nielsen zijn verstrekt aan het vakblad Distrifood. Aldi zag het marktaandeel in de loop van 2010 dalen van 8,3 naar 7,9 procent. Lidl kon dat met een stijging van 5,4 naar 5,6 procent niet compenseren. De soft-discounters van Dirk van den Broek en de zusterketens profiteerden ook niet, zij zagen een stabiel marktaandeel van 4,2 procent. Jumbo, dat met een enorme ombouwoperatie bezig is, zag het marktaandeel toenemen van 4,9 naar 5,5 procent.
 
De Nederlandse marktleider blijft met grote voorsprong Albert Heijn. Het aandeel van de Zaanse supermarkketen steeg van 32,8 naar 33,6 procent. De voorsprong op de nummer twee op formulegebied nam nog verder toe. C1000 daalde, ondanks de toevoeging van Super de Boer-winkels, van 11,7 naar 11,5 procent. Op inkoopgebied is Superunie de nummer twee. Na het uittreden van Jumbo heeft het verbond nog 29,6 procent van de markt in handen.
Tags: