Aldi en Lidl profiteren niet van crisis.

Discounters Aldi en Lidl hebben afgelopen jaar in Nederland niet geprofiteerd van de zuinige consument in een jaar vol onzekerheid. Het gezamenlijke marktaandeel van de twee Duitse prijsvechters daalde van 13,7 naar 13,5 procent. De daling is vooral te wijten aan Aldi, dat behoorlijk marktaandeel inleverde afgelopen jaar.
 
Dat blijkt uit cijfers die door onderzoeksbureau Nielsen zijn verstrekt aan het vakblad Distrifood. Aldi zag het marktaandeel in de loop van 2010 dalen van 8,3 naar 7,9 procent. Lidl kon dat met een stijging van 5,4 naar 5,6 procent niet compenseren. De soft-discounters van Dirk van den Broek en de zusterketens profiteerden ook niet, zij zagen een stabiel marktaandeel van 4,2 procent. Jumbo, dat met een enorme ombouwoperatie bezig is, zag het marktaandeel toenemen van 4,9 naar 5,5 procent.
 
De Nederlandse marktleider blijft met grote voorsprong Albert Heijn. Het aandeel van de Zaanse supermarkketen steeg van 32,8 naar 33,6 procent. De voorsprong op de nummer twee op formulegebied nam nog verder toe. C1000 daalde, ondanks de toevoeging van Super de Boer-winkels, van 11,7 naar 11,5 procent. Op inkoopgebied is Superunie de nummer twee. Na het uittreden van Jumbo heeft het verbond nog 29,6 procent van de markt in handen.
Discounters Aldi en Lidl hebben afgelopen jaar in Nederland niet geprofiteerd van de zuinige consument in een jaar vol onzekerheid. Het gezamenlijke marktaandeel van de twee Duitse prijsvechters daalde van 13,7 naar 13,5 procent. De daling is vooral te wijten aan Aldi, dat behoorlijk marktaandeel inleverde afgelopen jaar.
 
Dat blijkt uit cijfers die door onderzoeksbureau Nielsen zijn verstrekt aan het vakblad Distrifood. Aldi zag het marktaandeel in de loop van 2010 dalen van 8,3 naar 7,9 procent. Lidl kon dat met een stijging van 5,4 naar 5,6 procent niet compenseren. De soft-discounters van Dirk van den Broek en de zusterketens profiteerden ook niet, zij zagen een stabiel marktaandeel van 4,2 procent. Jumbo, dat met een enorme ombouwoperatie bezig is, zag het marktaandeel toenemen van 4,9 naar 5,5 procent.
 
De Nederlandse marktleider blijft met grote voorsprong Albert Heijn. Het aandeel van de Zaanse supermarkketen steeg van 32,8 naar 33,6 procent. De voorsprong op de nummer twee op formulegebied nam nog verder toe. C1000 daalde, ondanks de toevoeging van Super de Boer-winkels, van 11,7 naar 11,5 procent. Op inkoopgebied is Superunie de nummer twee. Na het uittreden van Jumbo heeft het verbond nog 29,6 procent van de markt in handen.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


 Sligro zoekt samenwerking voor Emté

20/07/2017

Sligro Food Group zoekt een samenwerking voor haar noodlijdende supermarktketen Emté. De groothandel in Veghel wil voor eind dit jaar een partij vinden waarmee de divisie foodretail de toekomst in kan.

Ook Amazon heeft eigen maaltijdbox

20/07/2017

Amazon blijft vernieuwen en uitbreiden en heeft nu zijn oog laten vallen op de markt van de maaltijdboxen. In een aantal steden waar Amazon Fresh beschikbaar is, kunnen klanten nu ook maaltijdboxen bestellen.

Mooie winstgroei voor Unilever

20/07/2017

In het eerste halfjaar van 2017 heeft Unilever zowel de omzet als de winst substantieel zien groeien. Die prestatie is vooral te danken aan prijsverhogingen en aan een positieve dynamiek in de categorieën verzorging en ijs. 

ChiqueOLatte wil uitrollen

19/07/2017

Chocoladeconcept ChiqueOLatte wil verder uitrollen. Het eerste chocoladecafé opende in april in winkelcentrum Plein 40-45 in Amsterdam-West.

Carrefour rolt discountformule Supeco uit in Italië

19/07/2017

Zopas opende de groep Carrefour een eerste volwaardige vestiging van haar softdiscountformule Supeco in Italië. Het winkelconcept mikt zowel op gezinnen als op professionele klanten.

Picnic trekt naar regio Leiden

19/07/2017

Picnic gaat vanaf september bezorgen in de regio Leiden. De online super brengt hier straks vanuit een distributiehub in Leiden de bestelde boodschappen rond in de omgeving.

Back to top