Aldi en Lidl profiteren niet van crisis.

Discounters Aldi en Lidl hebben afgelopen jaar in Nederland niet geprofiteerd van de zuinige consument in een jaar vol onzekerheid. Het gezamenlijke marktaandeel van de twee Duitse prijsvechters daalde van 13,7 naar 13,5 procent. De daling is vooral te wijten aan Aldi, dat behoorlijk marktaandeel inleverde afgelopen jaar.
 
Dat blijkt uit cijfers die door onderzoeksbureau Nielsen zijn verstrekt aan het vakblad Distrifood. Aldi zag het marktaandeel in de loop van 2010 dalen van 8,3 naar 7,9 procent. Lidl kon dat met een stijging van 5,4 naar 5,6 procent niet compenseren. De soft-discounters van Dirk van den Broek en de zusterketens profiteerden ook niet, zij zagen een stabiel marktaandeel van 4,2 procent. Jumbo, dat met een enorme ombouwoperatie bezig is, zag het marktaandeel toenemen van 4,9 naar 5,5 procent.
 
De Nederlandse marktleider blijft met grote voorsprong Albert Heijn. Het aandeel van de Zaanse supermarkketen steeg van 32,8 naar 33,6 procent. De voorsprong op de nummer twee op formulegebied nam nog verder toe. C1000 daalde, ondanks de toevoeging van Super de Boer-winkels, van 11,7 naar 11,5 procent. Op inkoopgebied is Superunie de nummer twee. Na het uittreden van Jumbo heeft het verbond nog 29,6 procent van de markt in handen.
Discounters Aldi en Lidl hebben afgelopen jaar in Nederland niet geprofiteerd van de zuinige consument in een jaar vol onzekerheid. Het gezamenlijke marktaandeel van de twee Duitse prijsvechters daalde van 13,7 naar 13,5 procent. De daling is vooral te wijten aan Aldi, dat behoorlijk marktaandeel inleverde afgelopen jaar.
 
Dat blijkt uit cijfers die door onderzoeksbureau Nielsen zijn verstrekt aan het vakblad Distrifood. Aldi zag het marktaandeel in de loop van 2010 dalen van 8,3 naar 7,9 procent. Lidl kon dat met een stijging van 5,4 naar 5,6 procent niet compenseren. De soft-discounters van Dirk van den Broek en de zusterketens profiteerden ook niet, zij zagen een stabiel marktaandeel van 4,2 procent. Jumbo, dat met een enorme ombouwoperatie bezig is, zag het marktaandeel toenemen van 4,9 naar 5,5 procent.
 
De Nederlandse marktleider blijft met grote voorsprong Albert Heijn. Het aandeel van de Zaanse supermarkketen steeg van 32,8 naar 33,6 procent. De voorsprong op de nummer twee op formulegebied nam nog verder toe. C1000 daalde, ondanks de toevoeging van Super de Boer-winkels, van 11,7 naar 11,5 procent. Op inkoopgebied is Superunie de nummer twee. Na het uittreden van Jumbo heeft het verbond nog 29,6 procent van de markt in handen.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize wordt interessante overnameprooi in Verenigde Staten

20/06/2017

Na de overname van de Amerikaanse supermarktketen Whole Foods door Amazon verwachten analisten in de Verenigde Staten een nieuwe overnamegolf in de sector en daarbij wordt vooral Ahold Delhaize genoemd als mogelijke prooi.

Albert Heijn komt met aanbod voor zakelijke klanten

19/06/2017

Vanaf vandaag is er op AH.nl een beperkt aanbod te vinden van producten die speciaal gericht zijn op zakelijke klanten. Het gaat daarbij vooral over grote verpakkingen en producten de specifiek voor de zorg bedoeld zijn.

Amazon koopt supermarktketen Whole Foods Market

16/06/2017

Amazon heeft Ahold Delhaize en Walmart een flinke mokerslag toegediend: de e-tailer koopt supermarktketen Whole Foods Market en stapt zo vol in de fysieke foodretail. De koers van het AD-aandeel is sindsdien in vrije val (na een uur al -10%).

Inex sluit mooie deal in Zuid-Korea

15/06/2017

Inex, de Belgische zuivelproducent die bij het grote publiek vooral bekend is van de melkbrikjes in scholen, gaat voor groei in Azië. Tijdens de handelsmissie in Zuid-Korea ondertekende het bedrijf een deal om er jaarlijks 800 ton room te leveren.

EU verbiedt 'sojamelk' en 'tofoeboter'

15/06/2017

Mag een producent van plantaardige alternatieven zijn product ‘sojamelk’ of ‘tofoeboter’ noemen? Neen, zo bevestigt het Europees Hof van Justitie. De Europese Unie heeft immers strikte regels rond benamingen met melk, room, boter, kaas of yoghurt.

Albert Heijn verwelkomt Franstalige klanten in Wemmel

14/06/2017

Met de opening van een winkel in de Brusselse rand verschijnen ook de eerste Franse woordjes in het winkelbeeld van Albert Heijn. Franchisepartner Jan Peeters blijft rotsvast geloven in de toekomst voor de keten in België. 

Back to top