“We digitaliseren de fysieke winkelbeleving” (Alex Lorette, Proximus)

Shutterstock.com

Als fysieke retailer concurreren met Amazon? Dat zal niet lukken zonder slim gebruik te maken van alle beschikbare data: je kassasysteem vertelt lang niet genoeg. Proximus helpt retailers om ‘fygitaal’ te worden, door inzichten uit verschillende databronnen en apps met elkaar te verbinden.

 

Patronen ontdekken

Een retailer die chocolade verkoopt, weet hoeveel mensen er z’n winkel binnenkomen en wat ze kopen. Maar kan hij die cijfers ook vergelijken met de concurrent wat verderop in de winkelstraat? Weet hij hoeveel mensen er voor de etalage passeren, waar ze vandaan komen en wat ze besteden in de stad? Kent hij het profiel van z’n klanten: zijn het pendelaars, toeristen, buurtbewoners? Nochtans heb je dat soort informatie nodig om de juiste beslissingen te nemen over je locatie, je winkellay-out, je assortiment of je promotie-acties.
 

Daar kan Proximus bij helpen, zegt Alex Lorette, die zich bij de telecomoperator toelegt op digitale transformatie: “Zoals we spreken over ‘smart cities’ en ‘smart buildings’, moeten we ook streven naar ‘smart shopping malls’ en ‘smart retailers’. Je kassasysteem vertelt niet genoeg. Wat wij kunnen, is patronen ontdekken op basis van gsm-signalen in combinatie met andere databronnen. We zien bijvoorbeeld hoe mensen zich bewegen in een stad, in een winkelstraat. In een shoppingcenter zien we of bezoekers enkel naar de supermarkt komen of ook in andere winkels kopen. Waar stappen ze binnen, waar bevinden zich de warme en koude zones? Dat brengen we in kaart door verschillende databronnen naadloos met elkaar te verbinden. Met respect voor de privacy: het zijn geanonimiseerde gegevens.”

 

Digitale partner van de retailers

Op 6 februari spreekt Alex Lorette op het RetailDetail Omnichannel & E-commerce Congress: hij zal er illustreren hoe Proximus de nieuwste technologische mogelijkheden binnen het bereik brengt van Belgische retailers. Het punt is namelijk, dat er vandaag heel wat interessante startups zijn die vernieuwende oplossingen bedenken, maar niets is geïntegreerd. “Wat ben je met tien leuke toepassingen die niet met elkaar praten? Het zijn silo’s. Proximus kan die toepassingen met elkaar integreren, en verrijken met big data. We verbinden data van het gsm-signaal met optische passantentellers, wifi-zuilen, camera’s, externe data… Dat is de rol die we willen vervullen: onze ambitie is om een volwaardige digitale partner te worden van de retailers.”
 

Hoe ver staan we vandaag op dit vlak? “We staan nog maar aan het begin van de mogelijkheden. De technologie evolueert snel. Niet iedereen beseft wat er nu al beschikbaar is aan data en wat er mogelijk is qua analyses. Goede voorbeelden zien we vandaag al wel in enkele shoppingcenters. Daar analyseren we welke profielen het winkelcentrum bezoeken op welke tijdstippen: zo kunnen ze hun advertentieboodschappen aanpassen aan het publiek. Ook in de toeristische sector zien we beweging. Steden positioneren zichzelf meer en meer als merk en zien het belang van data voor hun citymarketing.”
 

Recent kwam in het nieuws dat de stad Kortrijk een contract afsloot met Proximus en met betalingsoperatoren, om de bezoekersstromen te meten en te begrijpen, en zo de stadsmarketing aan te passen. “We werken onder andere ook voor de gemeente Knokke: waar komen de bezoekers vandaan? Waar besteden ze? Blijven ze overnachten? Wij doen de data crunching en verwerken de analyses in overzichtelijke dashboards. Vervolgens is het aan de stad of de retailer om op basis van die inzichten de juiste beslissingen te nemen.”

 

De tijd dringt

België is geen voorloper, maar de tijd dringt, meent Lorette: “Het is een fundamentele uitdaging voor retail. In het licht van de concurrentie met Amazon is het belangrijk om klanten te overtuigen om je winkel binnen te komen. Daar kunnen wij bij helpen: we zijn in staat om het klanttraject in kaart te brengen vanaf het moment dat de klant naar de winkel vertrekt tot ze weer thuiskomt. Stel je voor dat je die data koppelt aan navigatiesystemen, slimme parkings, couponing-acties… De mogelijkheden zijn eindeloos. Zo helpen we retailers om fygitaal te worden: we digitaliseren de fysieke winkelbeleving.”
 

Hoe maak je als retailer het verschil in een wereld waar digitaal het nieuwe normaal is? Door beter te zijn in iets wat relevant is voor jouw doelgroep. De sleutel tot succes zit in slimme keuzes maken: dat ontdek je op het RetailDetail Omnichannel & E-commerce Congress op 6 februari in Antwerpen. Ook op het programma: Amazon-expert Natalie Berg, COO Ilse Van Vaerenbergh van smartphoto.be, e-commerce ondernemer Sven De Waele van Pharmapets, Kristof Baeten van State of Art Belgium, Luc Van den Broeck van TailorFIT en retailexpert Gino Van Ossel van Vlerick Business SchoolVia deze link vind je meer informatie over het programma en kan je tickets bestellen.