ABN Amro gelooft sterk in omnichannel | RetailDetail

ABN Amro gelooft sterk in omnichannel

ABN Amro gelooft sterk in omnichannel
Shutterstock

De Nederlandse retailsector kende in 2017 zijn sterkste groei sinds 2006, vlak voor het losbarsten van de economische crisis. ABN Amro vermoedt in zijn laatste sectorprognose dat die groei zich ook in 2018 zal verderzetten.

 

Kritische consument

In 2017 steeg het verkochte volume in de Nederlandse detailhandel met 3% en de omzet zelfs met 4,5%. ABN Amro stelt dat ook in 2018 de detailhandel verder zal groeien, maar niet meer tegen hetzelfde tempo. Dat is te danken aan het feit dat de consument meer te besteden heeft, omdat hij meer verdient en omdat de werkloosheid daalt.

 

Toch waarschuwt de prognoses ook voor mogelijke gevaren in de sector, met name de verdere opmars van online handel. “De recente faillissementsaanvraag van de Kijkshop bevestigt dat retailers niet zonder meer profiteren van de economische groei. De consument is kritischer geworden en bezoekt de winkelstraat minder vaak dan pakweg tien jaar terug”, klinkt het. Retailers moeten zich dus onderscheiden en daarbij wordt omnichannel steeds belangrijker. Dat model brengt echter ook extra kosten met zich mee en is vooral voor kleinere retailers moeilijk te integreren. Samenwerken is daarbij een optie.

 

Ondernemers mogen ook niet uit het oog verliezen, dat de klant in de winkel nog steeds een goede service verwacht van deskundige medewerkers, en in een aangename omgeving. Uit een eerder onderzoek van ABN Amro blijkt immers dat service, klantvriendelijkheid, sfeer en deskundigheid van personeel meer invloed op de klanttevredenheid hebben dan bijvoorbeeld assortiment of prijzen. “Het is daarom belangrijk voor retailers om te kijken naar wat goed personeel voor het bedrijf kan opleveren, in plaats van primair te focussen op het minimaliseren van de personeelskosten ten opzichte van de concurrentie.”

 

Concurrentie

Een sector die het moeilijk heeft om terug op het niveau van voor de crisis te komen, is die van de voedingsspeciaalzaken. Die sector loopt nog 29% achter op het niveau van voor de crisis, terwijl de supermarkten dat niveau al hebben overstegen. De speciaalzaken moeten volgens ABN Amro dan ook inspelen op de vergrijzing en de vraag van de consument naar de herkomst van producten. Ook kledingwinkels liggen nog steeds 9% achter op het niveau van voor de crisis, al is de totale vloeroppervlakte sinds 2007 met 7% gegroeid. Bovendien verdubbelde het aantal online kledingwinkels de voorbije vijf jaar. “In die heftige strijd tussen kledingwinkels is het belangrijk om op te vallen”, aldus ABN Amro.

 

Met het aantrekken van de huizenmarkt, beginnen ook de doe-het-zelfwinkels opnieuw sterk te presteren. Zij kenden in 2017 een volumegroei van 7,1%, al zijn ze nog ver af van het niveau van voor de crisis. ABN Amro verwacht dat de doe-het-zelfsector in 2018 met slechts 2,5% zal groeien, met name omdat er steeds minder wordt geklust en omdat banken bij het aanschaffen van een woning steeds meer eigen kapitaal verwachten. Daarnaast begint het aanbod op de woningmarkt stilaan op te drogen.

 

De enige sector waar in 2017 sprake was van een daling is die van de consumentenelektronica, en dit al voor het derde jaar op rij. Die winkels hebben het meeste te kampen met online concurrentie en inmiddels gaat 30% van de uitgaven aan consumentelektronica via internet. Omnichannel is binnen de sector dan ook bijzonder belangrijk, waarbij klanten producten nog steeds in de winkel willen uitproberen en nood hebben aan advies van de verkopers. “Een succesvolle omnichannel-propositie in consumentelektronica omvat een fysieke winkel met veel interactie voor de klant en een goed vindbaar online kanaal waarmee veel kennis wordt opgedaan”, zegt het rapport.

 

Online blijft sterk groeien

Binnen online retail verwacht ABN Amro ook de komende jaren nog sterke groei, maar waarschuwt het wel dat het moeilijk is om online winst te maken, zeker voor kleinere spelers. “ABN Amro gelooft vooral in de kracht van offline en online, waarbij de fysieke winkel het primaire verkoopkanaal blijft. Het is in die context ook van belang om in de fysieke winkel in te zetten op eigenschappen die online niet of nauwelijks in te vullen zijn.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Franchisesector sneller gegroeid dan hele Nederlandse economie

14/06/2018

Terwijl de Nederlandse economie in de periode 2015-2017 met 7,37% groeide, klokte de franchisesector af op een groei van 7,57%. En dat ondanks de lichte daling van het aantal formules en vooral de "dieprode cijfers" van de modesector.

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.