ABN Amro: 'Reken btw-verhoging gewoon door' | RetailDetail

ABN Amro: 'Reken btw-verhoging gewoon door'

ABN Amro: 'Reken btw-verhoging gewoon door'

Winkeliers moeten niet klakkeloos de verhoging van de btw voor eigen rekening nemen. Consumenten zullen snel genoeg wennen aan het hogere tarief, blijkt uit een rapport.

18 euro per maand

De btw in Nederland is gisteren verhoogd van 19 naar 21 procent, wat volgens het rapport van ABN Amro een gemiddeld huishouden 18 euro per maand kost. Geconfronteerd met dat concrete bedrag zei 60 procent van de consumenten hun uitgavenpatroon niet wezenlijk aan te zullen passen. Daarmee volgen ze een trend die ook in andere Europese landen te zien was bij btw-verhoging.

 

De verhoging van de btw moet dan ook niet klakkeloos worden geslikt door de retailers: volgens ABN Amro is de consument al "mentaal op de prijsverhogingen ingesteld" en zal de eerste paniekreactie wel plaatsvinden, maar zal die niet heftiger zijn als de verhoging wordt doorberekend. "Normalisatie van het bestedingspatroon zal snel optreden", menen de specialisten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

Dit zijn de genomineerden voor de bpost Omnichannel Award 2018

20/02/2018

De jury heeft haar keuze gemaakt uit de longlist van kandidaten: JBC, Sissy-Boy en ZEB maken kans om op 1 maart de bpost Omnichannel Award in de wacht te slepen. Ook uw stem telt mee!

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Back to top