Belgische start-up Wasbar wil via Nederland Europa veroveren | RetailDetail

Belgische start-up Wasbar wil via Nederland Europa veroveren

Belgische start-up Wasbar wil via Nederland Europa veroveren

Het Belgische Wasbar, een keten die de cafécultuur introduceert in wassalons, is overgenomen door Top Brands. De nieuwe eigenaar wil zo snel mogelijk duizend vestigingen over heel Europa, en mikt daarbij ook op Nederland.

Van drie naar duizend vestigingen

Top Brands wil het concept van Wasbar wel eerst verder verbeteren door tests in België, en pas nadien internationaal uitrollen. Top Brands wil vooral het aanbod aan voeding uitbreiden: zo moeten er snacks komen die klanten ook mee naar huis kunnen nemen. Een samenwerking met Pizza Hut, waarvan Top Brands de Belgische vestigingen uitbaat, staat nog niet op de planning.

 

Voor die internationale uitrol heeft Top Brands hele grote plannen: binnen enkele jaren wil het in Europa actief zijn in minstens duizend vestigingen. Ter vergelijking: momenteel heeft de keten er welgeteld... drie. De nieuwe eigenaar richt zich dan vooral op de buurlanden van België en op Zuid-Europa.

 

Wel zal in een eerste fase gefocust worden op België en Frankrijk, omdat Top Brands daar al actief is. "Voor Nederland hebben we op dit moment nog geen concrete plannen. We krijgen wel aanvragen uit verschillende landen en sluiten geen enkel land uit", stelt Jana Vrebos, operations support officer bij Top Brands, aan onze redactie.

 

Oprichters blijven betrokken

De eerste Wasbar werd in 2012 door Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde geopend in Gent, waarna al snel Antwerpen en Kortrijk volgden. De keten maakt met die drie vestigingen een omzet van net geen miljoen euro, maar boekt omwille van de lopende investeringen wel nog verlies.

 

Zowel Henau als Vandenbogaerde behouden een participatie in het bedrijf en ze zullen ook betrokken blijven. Ze zullen daarnaast de pr verzorgen van Wasbar en van Paul, een Frans bakkerijconcept dat ook in handen is van Top Brands.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarktketen Morrisons wordt uur per week stil

23/07/2018

De Britse supermarktketen Morrisons organiseert voortaan elke week een prikkelarm uur voor mensen met autisme. Op zaterdagochtend tussen 9 en 10 zal er geen muziek te horen zijn, dimmen de lichten en wordt zelfs het piepje van de kassascanner stiller. 

Chinese internetreus JD.com dit jaar van start in Europa

23/07/2018

Topman Richard Liu van JD.com wil ook op de Europese markt de concurrentie aangaan met Amazon en Alibaba. In Frankrijk heeft de retailer een logistiek centrum gebouwd, Italië komt eraan en nog voor het einde van het jaar wordt het bedrijf operationeel in Duitsland.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.