Belgische start-up Wasbar wil via Nederland Europa veroveren

Belgische start-up Wasbar wil via Nederland Europa veroveren

Het Belgische Wasbar, een keten die de cafécultuur introduceert in wassalons, is overgenomen door Top Brands. De nieuwe eigenaar wil zo snel mogelijk duizend vestigingen over heel Europa, en mikt daarbij ook op Nederland.

Van drie naar duizend vestigingen

Top Brands wil het concept van Wasbar wel eerst verder verbeteren door tests in België, en pas nadien internationaal uitrollen. Top Brands wil vooral het aanbod aan voeding uitbreiden: zo moeten er snacks komen die klanten ook mee naar huis kunnen nemen. Een samenwerking met Pizza Hut, waarvan Top Brands de Belgische vestigingen uitbaat, staat nog niet op de planning.

 

Voor die internationale uitrol heeft Top Brands hele grote plannen: binnen enkele jaren wil het in Europa actief zijn in minstens duizend vestigingen. Ter vergelijking: momenteel heeft de keten er welgeteld... drie. De nieuwe eigenaar richt zich dan vooral op de buurlanden van België en op Zuid-Europa.

 

Wel zal in een eerste fase gefocust worden op België en Frankrijk, omdat Top Brands daar al actief is. "Voor Nederland hebben we op dit moment nog geen concrete plannen. We krijgen wel aanvragen uit verschillende landen en sluiten geen enkel land uit", stelt Jana Vrebos, operations support officer bij Top Brands, aan onze redactie.

 

Oprichters blijven betrokken

De eerste Wasbar werd in 2012 door Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde geopend in Gent, waarna al snel Antwerpen en Kortrijk volgden. De keten maakt met die drie vestigingen een omzet van net geen miljoen euro, maar boekt omwille van de lopende investeringen wel nog verlies.

 

Zowel Henau als Vandenbogaerde behouden een participatie in het bedrijf en ze zullen ook betrokken blijven. Ze zullen daarnaast de pr verzorgen van Wasbar en van Paul, een Frans bakkerijconcept dat ook in handen is van Top Brands.

Tags: